Mozgó Világ, 1998. július-december (24. évfolyam, 7-12. szám)

1998 / 9. szám - VÁLASZTÁS A MÉDIÁBAN - Bozóki András - Horváth János - Simó György - Szántó Péter - Sükösd Miklós: Kampány-kerekasztal

ban változtatni kellett volna, már nem tudtak kizökkenni a kerékvágásból. Alapvetően félreértették a saját helyze­tüket. Tényleg azt hitték, hogy nincs al­ternatívájuk, holott az emberek csak apatikusak voltak. Szerintem nálunk a politikai közvélemény-kutatás a 94-es jó eredménye ellenére gyermekcipőben jár. A legtöbb kutatás arról szól, hogy „ha most vasárnap lennének a válasz­tások, Ön kire szavazna”. Erre a fifikás, Kádár-korban domesztikált magyar ál­lampolgár ránéz a kérdezőre, és azt gondolja magában: „Marga kire szeret­né, hogy szavazzak?!” És utána mond valamit, amit szerinte a kérdezőbiztos hallani szeretne. A biztos beleír vala­melyik rubrikába, és megvannak az eredmények. De soha nem pontosak. Angliában, ahol pedig a közvélemény­kutatás az Egyesült Államok után a legfejlettebb, négy évvel ezelőtt így úszott el a Neil Kinnock vezette Mun­káspárt győzelme: még előző nap is 4­5 százalékkal vezetett a Munkáspárt az összes közvélemény-kutatás alapján, de 32 másnap az emberek a szavazófülke ma­gányában mégis a konzervatívokra sza­vaztak.­­ Ezek szerint nemcsak a magyar közvélemény-kutatás jár gyerekcipőben. Szántó Nem. Mindig, minden kuta­tásban - a legalaposabban is - ott a bi­zonytalansági tényező: az emberek sok minden miatt nem szeretik megmonda­ni az igazi választásukat. Inkább azt mondják, hogy „bizonytalanok”, „nem mennek el szavazni”. Ezért sokszor a kutató állapítja meg a kérdezett egyéb demográfiai jellemzői, más keresztkér­dések alapján, hogy az illető melyik pártra szavazna. Az egyszerűsített poll­­ban azonban legtöbbször csak egy kér­dés van, holott ötven kérdésből lehetne jó demográfiai profilt kihozni. Simó A média által keltett poli­­fetisizmussal nem lehet pontosan mér­ni a kampány trendjeit és dinamikáját. Az idei kampányban először volt Ma­gyarországon igazán nagy mozgás és célfotó. És pontosan azt nem tudja megmutatni ez a fajta, bután a számok­ra koncentráló elemzés, hogy a Fidesz hajrátaktikája és stratégiája miatt egy­re gyorsuló ütemben nőtt a népszerűsé­ge, az utolsó két hétben, a két forduló közötti két hétben is. Ennek sok oka van, többek között a kétpólusú párt­struktúra, a visszalépések. A másik ok, hogy idő kellett, csak a választások előtt derülhetett ki, hogy az MSZP unalmas kampánya rossz kampány, és a választók csak az utolsó héten honorál­ták a Fidesz aktív kampányát, azt, hogy ott tudatosan végigcsinált, kimunkált kampány és üzenet jelent meg. Mindezt nem tudták a pollok mérni, és csak az utolsó pillanatban kezdtek el a szak­értők arról vitatkozni, hogy most jól mér-e a poll. Valójában nem a poll hi­bája volt ez, hanem az, hogy az utolsó két hétben is sokat változtak még az erőviszonyok.­­ Tehát a közvélemény-kutatások ér­zéketlenek maradtak a dinamikára. Bozóki Vagy pedig az emberek érzé­ketlenek a poll eredményeire, mert pél­dául Hollandiába Tóka Gábor kollégám ki­emailezte nekem április 20-án, hogy baj van, mert a MIÉP be fog jutni a parlamentbe. Akkor ezt még egyáltalán nem olvastam az újságokban, de ő azt mondta, hogy ez mégsem lesz négypárti parlament, hanem „mégiscsak érdekes parlamentünk lesz”, mert a MIÉP ben­ne lesz. Április 20-án, tehát húsz nap­pal az első forduló előtt. Ezt nagyon ér­dekesnek tartottam. Lehetett érezni, hogy jön föl a MIÉP, és az emberek ezt nem követték, ugyanúgy, ahogy az MSZP elhitette magával, hogy nyugod­tan ülhet a babérjain, mert mindenkép­pen megnyeri a választásokat. Az MSZP vezetői februárban elképesztően viselkedtek - Horn Gyula azt mondta, nem érdekli őt, még ha az SZDSZ tilta­kozik is Bős-Nagymaros ellen, a dunai gát akkor is meg fog épülni. Annyira biztosak voltak a győzelemben, hogy si­került összehozniuk egy az SZDSZ-től a MIÉP-ig terjedő koalíciót ebben a kér­désben. Majd Horn elkezdte a saját bel­ügyminiszterét „cikizni” a Fenyő-gyil­kosság után, szóval teljesen az volt a benyomása az embernek, hogy ők arra gondolnak, itt csak az SZDSZ része-

Next