Mozgó Világ, 1998. július-december (24. évfolyam, 7-12. szám)

1998 / 12. szám - KAMPÁNY, KOMMUNIKÁCIÓ, MÉDIA - Mucsányi Marianna: Az Orbán-kormány kommunikációja

illetve Lengyel László: Az Orbán-kormány száz napja, Népszabadság, 1998. október 24. ; Orbán, Stumpf, Puhl és Mészöly Mórahal­­mon. Délmagyarország, 1998. szeptember 26.; Kormánypárti party. Délmagyarország, 1998. szeptember 26.; Mórahalmi kormányváró. Dél­magyarország, 1998. szeptember 27.; Politiku­sok, újságírók a pályán. Délmagyarország, szep­tember 27.; Orbán Viktor és csapata Móraha­­lmon. Délmagyarország, 1998. szeptember 28.; Ritkán lát... (ilyet az ember). Délmagyarország, 1998. szeptember 28.; A kormány nem bírt a mé­diával. Délmagyarország, 1998. szeptember 28.; Orbán Viktor folytatja a személycseréket - ne folyjon el a pénz. Délmagyarország, 1998. szep­tember 29.; Orbán-cserék. Délmagyarország, 1998. szeptember 29.; Puhl Mórahalmon három kérdésre nem válaszolt. Délmagyarország, 1998. szeptember 29.; Kormánypárti Szőke Szikla. Délmagyarország, 1998. szeptember 29.; Móra­­halom: ünnepi hangulatban. Délmagyarország, 1998. szeptember 29.; A játék kedvéért... Délma­gyarország, 1998. október 20. 29 Délmagyarország, 1998. szeptember 29. 30 Heves Megyei Nap, 1998. október 16. 31 Új Dunántúli Napló, 1998. október 12. 32 Délmagyarország, 1998. október 12. 33 Zsolt Péter: Médiaháromszög. EU-Synergon, Budapest, 1998. 34. old. 34 Thürmer Gyula: „Ez afféle kötetlen beszélge­tés volt, minden elkötelezettség nélkül. De azt látni kell, hogy új helyzet van, a szocialisták ki­kerültek a hatalomból.” Zalai Hírlap, 1998. októ­ber 16. 35 A jelenséggel immár másodszor foglalkozom a Mozgó Világ hasábjain. Az 1998. szeptemberi számban közölt országgyűlési kampánytáblázat­hoz képest illő annyit változtatni, hogy a Politi­kusok hírértékké nemesedett vidékjárása he­lyett tényszerűbb jelzőjű címet használok. A „ne­mesedett” értékítéletet sejtet, márpedig nem föl­tétlenül a legtartalmasabb programú politikus­ról ír az újság, hanem arról, akinek van kommu­nikációs érzéke és ügyes a sajtósa. 36 Mucsányi Marianna: Az Orbán-kormány kom­munikációja. Élet és Irodalom, 1998. október 16.; Mucsányi Marianna Az Orbán-kormány kommunikációja A Fidesz-Magyar Polgári Párt vezette politikai szövetség a választások harma­dik fordulójaként fogta fel az október 18-i helyhatósági választást. A májusi sikert rövid tétovázás követte - „Uram­isten, győztünk!” majd folytatódott a választási hadjárat - immár kormány­zati pozícióban. A július 8-án hivatalba lépett Orbán-adminisztráció - kihasz­nálva a nyári parlamenti szünetet - a júniustól októberig terjedő időszakban szinte minden megmozdulását a perma­nens kampánynak rendelte alá. Politi­kájának és kommunikációs stratégiájá­nak mozgatója a szavazatok maximálá­sa volt. A Fidesz abban bízott, hogy a szavazófülkében - rövid fejszámolás után - a választók a nagyobb jövedelem reményében ikszelnek, azt a pártot segí­tik a kormányzati, illetve most már ön­kormányzati hatalomba, melynek politi­­kájától plusz bevételekre számíthatnak. A politikai taktika ilyen mértékű racio­­nalizálása egészen egyedi dolognak tűnt a hazai közéletben. Újdonságnak számított az is, hogy a Fidesz kormányzati pozícióban való kampányolása és politikája, a konfron­tatív, azóta csak „egész pályás letáma­dásként” emlegetett stratégia erősítet­ték egymást. Mindez nagy változás az Antall-,Boross- és Horn-kormányhoz ké­pest, melyek ha politizáltak, elfelejtették azt kommunikálni, ha viszont beszéltek valamiről, akkor jó esetben is csak hóna­pokkal később határozták el magukat a cselekvésre. A fideszesek felismerték, hogy a politika ma már valóság helyett sokkal inkább a folytatásos televíziós történetekre emlékeztet­­ a befogadók

Next