Mozgó Világ, 1999. január-június (25. évfolyam, 1-6. szám)

1999 / 6. szám - TANULMÁNYOK - Lengyel László: Oroszország a NATO és Koszovó között

Aczél Endre Oroszország a NATO és Koszovó között­ ­ Egyik általam ismert nemzetközi és jogpolitikai elemzésben sem bukkant fel kellő súllyal az a valami, amit a koszo­vói konfliktus „sürgősségi mozzanatá­nak” neveznék. A következőket kínálom meggondolásra. A Bosznia-Hercegoviná­ban kirobbant polgárháború lecsillapítá­sára, illetve megszüntetésére tett nem­zetközi erőfeszítések kezdő- és végpont­ja: 1992 (London), illetve 1995 (Dayton). Bő három évnek kellett eltelnie, amíg ezek az erőfeszítések eredményt hoztak. A köztes időben emberek százezrei pusz­tultak el, és milliói váltak hontalanná. Ehhez képest a koszovói probléma (még nem igazi polgárháború, de már fegyve­res harc a Koszovói Felszabadítási Had­sereg és a jugoszláv rendészeti erők kö­zött) „megoldására” az Egyesült Álla­mok fél évnyi határidőt adott. Kezdő­pont: Milosevics és Holbrooke megálla­podása a Koszovóban állomásozó jugo­szláv katonaság és rendőrség létszámá­nak csökkentéséről; végpont: Rambouil­let. A köztes időben a szemben álló felek látványos erőfeszítéseket tettek a végső leszámolás előkészítésére, jelentős em­beráldozatok azonban nem voltak, szá­mottevő etnikai tisztogatás sem történt. A washingtoni koncepció szerint Ram­­bouillet-ban a jugoszláv vezetésnek hoz­zá kellett volna járulnia ahhoz, hogy az államterület épségének és a jugoszláv szuverenitás fikciójának fenntartásával Koszovó de facto NATO-protektorátussá váljék. Minthogy a hozzájárulás nem történt meg, az út megnyílt a háború előtt. Kérdés, hogy miért szabták ennyire szűkre a határidőket, figyelmen kívül hagyva nemcsak a hattagú délszláv „összekötői csoportban” (USA, Nagy- Britannia, Németország, Franciaország, Olaszország, Oroszország) képviseli oro­szok ellenkezését, hanem olyan régi és új NATO-tagoknak (Görögország, Cseh­ország) az érvelését is, hogy a diplomá­cia lehetőségei még egyáltalán nem me­rültek ki. A válasz, hogy éppen Oroszor­szág miatt. A Clinton-kormány abból a feltevésből indult ki, hogy a koszovói konfliktust addig kell rendezni (más ol­vasatban: a Jugoszlávia széthullásából kifejlődő drámát, sőt tragédiát addig kell lezárni), míg Oroszországot ebben a vállalkozásban ellenálló, makacskodó, de végső soron készséges partnerként le­het megtartani. 1999 márciusában Wa­shingtonban úgy számoltak - szerintem helyesen -, hogy az az anakronisztikus diktatúra, amelyet az új Európában Milosevics rendszere képvisel, az orosz­­országi dupla választások (1999. decem­ber: parlament, 2000 nyara: elnökvá­lasztás) borús kilátásai folytán csak erő­re kaphat, más szóval elvárhatja a Jel­cin utáni Oroszország politikai, katonai és anyagi szolidaritásban kifejeződő tá­mogatását. Miért volt tehát sürgős lépni Koszovóban? Ezért volt. Ennek az anyagnak a szövetét próbálom a továb­biakban felfejteni.­­ Ellentétben a közhiedelemmel (és azokkal a minapi, érzelemmel telített fejleményekkel, amelyek az orosz-belo­­rusz-jugoszláv unió nevű képtelenség világra segítését kísérték), Oroszország és Jugoszlávia között az elmúlt évtized­ben semmilyen intim politikai kapcso­lat nem szerveződött. Minthogy ennek a tíz évnek, e tíz év Jugoszláviájának Szlobodan Milosevics legalább annyira emblematikus figurája, mint Borisz Jelcin Oroszországénak, tegyük hozzá sietve azt is, hogy e két vezető emberi viszonyában sem alakult ki személyes barátság. Mindketten folyvást a Nyu­gattal üzleteltek, egymástól teljesen függetlenül. Ráadásul nem ugyanazon a „pályán” és nem ugyanabban a lép­tékben. Nyugtázandó továbbá, hogy mi­közben Oroszország gazdaságilag­­pénzügyileg teljesen nyitottá vált a Nyugat felé, Milosevics Jugoszláviája bezárkózni volt kénytelen, leközösítet­­ték. Miközben Oroszország jelentős

Next