Mozgó Világ, 2001. január-június (27. évfolyam, 1-6. szám)

2001 / 1. szám - ESSZÉ - Lengyel László: Őrület és ostobaság a politikában

herbíró képességét, annak igen sokféle oka lehet: a megrázkódtatás váratlan és nagy volta, a belőle adódó szenvedés megérdemeletlensége, igazságtalansága vagy aránytalansága, a belőle származó problémák súlyossága, a közösség éret­len kamaszlelkűsége, megelőző, félreve­zető történeti tapasztalatok, melyek túl nagy reményeket vagy alaptalan opti­mizmust plántáltak el a közösségben.. .”. Bibó mindenekelőtt katasztrófáról, ne­gatív lelki sokkról beszél, de Kelet-Kö­­zép-Európa nemzeteit szinte hasonló lel­ki állapotba hozta az a pozitív lelki meg­rázkódtatás, ami ezeknek a nemzetek­nek vagy nemzeteken belüli csoportok­nak váratlan felszabadulást, új közössé­get ígért. Közösségi megőrülések követ­keztek abból a reményből, hogy adott kisebb-nagyobb részközösség megszaba­dulhat korábbi sorstársaitól, neki meg­nyílhat Európa, a világ kapuja, ellenben a többieknek nem. Megint egyszer sorsközösség alakult ki a „haladárok”, az „alkalmasak”, a „tel­jesítők” között, akik történelmi és napi 42 politikai, gazdasági, civilizációs előnyü­ket igyekeznek a többiek rovására a fej­lett világban beváltani, és a „nemzetiek”, „alkalmatlanok”, „vesztésre állók” kö­zött, akik kiszorulásukat történelmi igaz­ságtalanságként, mágikus összeesküvés hatásaként ábrázolják. A „haladárok” rettegése majdnem olyan hisztérikus és neurotikus, mint a „lemaradóké”, hi­szen állandóan tartaniuk kell attól, hogy a magukra kialakított civilizációs mí­toszt, a menekülési utat Európa közö­nye, távolságtartása lezárja, és benne ra­gadnak abban a közegben, amelytől sza­badulni igyekeznek. Másrészt ezt a kö­zösséget is állandóan megalázóan figyel­mezteti a globális világ civilizátor hang­ja, hogy még mennyire nem megfelelő, mennyire alkalmatlan a bevonásra, az egyenrangúként kezelésre. A kelet-közép-európai „haladárok”, nyugatosok valódi rémülettel ébredtek rá, hogy milyen mértékben szorultak ki­sebbségbe a térségben, illetve saját ko­rábbi közösségeiken belül. Ha 1989-ben lehetett azt az illúziót táplálni, hogy a nemzetek többsége, illetve a társadalma­kon belül a többség integrálható a glo­bális és ezen belül az európai civilizáci­ós hálózatba, az ezredfordulóra kiderült, hogy ennek az ellenkezője az igaz: a nemzetek többsége és a társadalmi több­ség nem illeszthető be az uralkodó min­tába. Azok a hisztérikus próbálkozások, ame­lyekkel az egyes nemzetek egymástól vagy saját társadalmuk jelentős részé­től mint tehertől igyekeztek megszaba­dulni, fölösleges csomagként elhagyni a Nyugat felé tartó menekülési úton, siker­telenek voltak. A túlélők száma egyre ki­sebb, közösségeik egyre sebzettebbek és rémültebbek. A jövő felé tartó menet­ben egyszerre tartanak a „haladár” kö­zösségek egymástól, hiszen látták, ta­pasztalták korábbi társaik elhagyását, rideg átlépését a hatékonyság, a verseny­­képesség és a korszerűség jegyében, de még inkább az elhagyottak félelmetes tömegétől, akik bosszúvággyal vagy te­hetetlen dühvel figyelik őket. A béké­sebb országokban ez vidékek, társadal­mi csoportok finom és rideg kitaszításá­hoz, helyi megőrülésekhez, mániákhoz és depressziókhoz vezetett, a Balkánon viszont népek irtásához, családon belüli megkülönböztetésekig és elhagyásokig jutott. A másik oldalon az „etnikai integrá­torok” történeti és kulturális azonossá­gokra, „nemzetszívűségre”, „emelkedő nemzetre” hivatkoznak, s magukat a nemzetbontó „idegenszívűek” ellen hisz­­terizálják. Az egyénépítés egyben nem­zetépítés, s a természetesnek mondott mesterséges zártságban mind erősebbé válik a hamis önértékelésre való hajlam. „Megjelennek a vágyak és a realitás disz­krepanciájának ismert tünetei: hatalmi túltengés és kisebbségi érzés, jogcímek­ből való élni akarás és a valóságos telje­sítmények értékének csökkenése, a pusz­ta siker mértéktelen tisztelete, a nagy elégtételek keresése és a nem létező dol­gok hangoztatásának - magyarul a pro­pagandának - a mágikus erejébe vetett hit.”3 Ha a „haladárok”, a „globálnyikok” a kész recept, a „washingtoni konszenn

Next