Mozgó Világ, 2002. július-december (28. évfolyam, 7-12. szám)

2002 / 8. szám - -RÓL, -RŐL - Almási Miklós: Sebek: a felejtés és az emlékezés - Harald Weinrich: Léthé. A felejtés művészete és kritikája

lékezet kitűnő, millió adat, kép, struk­túra, tendencia stb. benne van a táro­lókban, de mindez arra szolgál, hogy a lényeg felejtődjék. Mert kérdéses lett, mi a lényeg, amit meg kell őrizni, így lo­pakodik belénk az emlékezés mint felej­tés. Nemcsak a computer aided memory sajátos tünete ez, a posztmodern kultú­ra (van ilyen?) is erre hangolódott. Hay­den White híres könyvének (The Con­tent of the Form) egy Barthes-idézet a mottója: „Le fait n’a jamais qu’une existence linguistique” (A tény mindig is csak lingvisztikai léttel rendelkezik), így aztán különböző emlékezettartal­mak (narratívák) élhetnek egymás mel­lett ugyanarról a korról, eseményről, rémségről vagy csodáról. Az emlékezés és törlés, írás és radír egyszerre dolgo­zik azzal, hogy szétporlasztja az emlé­kezés tartalmait, elemi tényeit. Amire érdemes/kell emlékezni. Amit nem le­het elfelejteni. De ez már valami más. Vissza a könyvhöz! Weinrich egyik legizgalma­sabb elemzése Nietzschével kapcsolatos: „Mit szándékozik elfelejtetni Nietzsche, ráadásul művészi módon? Magát a his­tóriát, mégpedig a művészett é s tudo­mánnyá átváltozott történelmet.” Szű­kíteném a kört: a veszélyes tét - a törté­nelem esztétizálása, amikor már nem a „volt — nem volt”, „így volt - nem így volt” kérdései meg az „igaz - hamis” ér­tékei döntenek, hanem a „tetszik - nem tetszik”, „szép - csúf” kategóriái. Ami­kor a tények egyszerű eltűnése (felejté­se) helyébe a tények narrációja, azaz a múlt fikcionalizálása kezd előtörni, ak­kor nincs mibe kapaszkodni. A történel­mi esemény, trend, rémség így szebb, ol­vashatóbb, megjegyezhetőbb (felejthe­­tőbb) lesz - tömegkulturális esemény lesz, ha akarod, de ez a program azt írja elő neked, hogy úgy tekintsd, ami meg­történt, mint valami filmet, mint valami pusztán szemlélendő tárgyat: szép, csú­nya, horrorszerű vagy hepiendes sztorit. (Esztétikailag a rémtörténeteket is le­het élvezni...) História helyett sztori - ahol az ontológiai kérdés, hogy ti. „mi volt?” s az egész ezzel járó felelősségtel­jes létanalízis felesleges. Képeskönyv­ben lapozhatsz, cserélheted a betétlapo­kat, körítést, a poénokat. Ha már eszté­­tizálódott a történelem, akkor a vész­korszak is emészthető (horror, thriller stb. skatulyába kerülhet), van neve a nevezhetetlennek, szemlélő, szemezgető flaneur leszel. A baj az esztétikai beállí­tottsággal van: korábban nem a puszta szemlélődés vezette a történelmi érdek­lődést, az emlékezet valamitől eltiltott, és valami felé lökött. Ontológiája feltéte­lezett valami cselekvő következményt. Nietzsche pont fordítva látja: „minden cselekvéshez felejtés is tartozik”. A tett feltétele a felejtés. Ez az igazi bökkenő ezzel az egész relativisztikus történe­lemfelfogással. És hogy valami aktuális utalást is em­lítsek e könyvből: azt mondja, hogy min­den újabb generáció a felejtés felgyorsu­lását hozza magával. „A nemzedékvál­tás mindig együtt jár az emlékezet vál­ságával, és felkínálja a felejtés esélyét” - mondja a szerző Faust megfiatalításá­nak jelenetét elemezve. Telitalálat: az ember gyanakszik, hogy ez az apergu a közelmúlt-jelen történelemtudat-hiá­­nyára utal. (Lábj.: egyhetes felvételi vizsgáztatásból ültem a számítógép elé, friss élmény: helsinki olimpia, siker - 23 arany - dátum 1922, rendszer kommu­nizmus, főnök Horthy Miklós. Bumm. És nem is csak egyszer fordult elő... Ami persze csak olyan mazsola, biztos tudnál ezernyi jobb példát is hozni a tör­ténelmi tudat törlődésére. Akárhogy is: Weinrich ezt is tudja.) De ezek a megjegyzések nem írják felül a bevezetőben említett lelkünket áthálózó alapvető antinómiát, ami en­nek a (két) könyvnek és az Atlantis Ki­adó (nevezzük meg: Miklós Tamás) e köteteket egymás mellé szerkesztő gesztusának nagy dobása. Harald Weinrich: Léthé. A felejtés művészete és kritikája. Fordította Mártonffy Marcell, szer­kesztette Miklós Tamás. Budapest, 2002, Atlan­tisz, 318 oldal.

Next