Mozgó Világ, 2003. július-december (29. évfolyam, 7-12. szám)

2003 / 7. szám - -RÓL, -RŐL - Fáy Miklós: Háttérnő - Wanted Man. The Very Best of Johnny Cash

meg előadni, talán mégsem csekélység. De June Carter nemcsak dallal segí­tette Casht, hanem, ha már beleszere­tett, rendbe tette az életét is. Casht ugyanis a hatvanas évekre utolérte a sztárság, már kezdett hírhedtté válni a színpadi viselkedésével, indokolatlan dührohamaival, masszív gyógyszer- és alkoholfüggőségével. Aztán June Car­ter jött el az életébe, és mindenről le­szokott, mindenből kigyógyult. Öt évvel a Ring of Fire után összeházasodtak. És tényleg csak a halál választotta el őket. Persze nem úgy kell elképzelni, hogy June Carter nélkül Johnny Cash nem vitte volna semmire. Cash nem a karri­erjét köszönheti a feleségének. Csupán az életét. Hogy mi Cash titka, azt össze lehet számlálni, és talán kiderül, hogy ennyi adottság együtt szükségképpen egy másik minőséghez vezet, olyan countryhoz, ami több mint zene, több mint a vidéki Amerika, több mint érzés, inkább életmodell. A tehetség alapja természetesen a hang. Ehhez jött még a megjelenés, jóllehet Johnny Cash nem éppen szépfiú. De megtermett, magas férfi, barázdált képű, az arckifejezése komor, a pillantása mély. Az egyik Co­­lumbóban ő alakította a gyilkost. Nem lehet ráfogni, hogy színészzseni volna, de abban a részben mégis neki drukkol­tam. Mi kell még? Előadói tehetség. Meg­van. Szemtanúk mesélik, hogy amikor először lépett föl a San Quentin börtön­ben, újév napja volt. Előző este mulat­tak egy kicsit, úgyhogy a főhősnek sem­mi hangja nem maradt a görbe szilvesz­ter után. Ehhez jött még a műfaj, 1958- ban. Amikor mindenki Elvist akarta hallani, nem ezt a búgó hangú ürgét a „hello, I am Johnny Cash” dumájával. És ha ennyi csapás nem lenne elég, a zsúfolt börtönbe mi mást is vihettek vol­na a rabok szórakoztatására, mint sztriptíztáncosnőket. És Cash kiállt a tömeg elé hang nélkül, a meztelen nők helyett, és megőrültek érte. Ami Cash­­ből dokumentálva van, az mindent alá­támaszt. Lehet, hogy ma az ő dalai az eredeti változatban butusnak hatnak, a hangszerelések lyukasak, és a világuk finoman szólva is poros. Lehet? Egészen biztos. Egy olyan dal, mint az A Boy Named Sue ma aligha lenne előadható. De tegnap sem volt az. A dallam szinte csak kánta, a szöveg pedig kínos. Egy Sue nevű fiúról szól a dal, aki elhatároz­za, hogy megkeresi az apját, aki ezt a hülye nevet adta neki, és agyonveri. Meg is találja az öreget, de mielőtt a nagy hirig végén a gyerek meghúzhatná a ravaszt, az apja azt mondja neki, hogy légy hálás fiam, mert e miatt a név mi­att verekedted végig ifjúságodat, és ettől vagy olyan kemény, hogy még velem is el tudtál bánni. Jaj, de vicces. Nyilván azért, mert a szöveget a Playboy humo­ristája alkotta. De ahogy Cash előadja ezt az ostobaságot, a San Quentin bör­töntöltelékei félholtra nevetik magukat. Ami még Johnny Cash személyes ér­deme, minden előadói képessége mel­lett, hogy komolyan tudta venni magát és azt a világot, amit a dalokkal terem­tett maga körül. Vagyis ő nem egyszerű­en énekelt a sittesekről, de el is ment a börtönökbe föllépni. Nem egyszer, a fel­hajtás kedvéért, hanem rendszeresen. És ha már ott volt, végigénekelte a re­pertoárját, nemcsak a slágereket fújta el, meg a bluesokat arról, hogy a lírai én mennyit szenved a börtönben, hanem belekezdett a térítő munkába is, vallá­sos énekeket is előadott. Mit csináljon, ha ezt érezte kötelességének? Erről énekel a Man in Black című dalában: azért hord feketét, mert együtt érez a világ szegényeivel, a megtiportakkal, az eltévedtekkel, és azokkal, akik még nem hallottak a Bibliáról. És persze tényleg fekete ruhában is jár. Ez a hitelesség az, ami Casht mégis az átlag könnyűzenészek fölé emeli. Mert nem véletlenül futott ő be ilyen hosszú karriert. Az ötvenes évek köze­pétől készíti a lemezeket, és még a ki­lencvenes években is volt egy világra­szóló dobása a U2-val. Bono szorgalma­san vokálozik Johnny Cash mögött. És mindenki megtiszteltetésnek veszi, ha Cash előadja egy dalát, a Rolling Stones éppúgy, mint Bruce Springsteen. Persze fontosabb, hogy ebben a mindenkiben benne van Bob Dylan is, aki mégis talán

Next