Mozgó Világ, 2003. július-december (29. évfolyam, 7-12. szám)

2003 / 7. szám - -RÓL, -RŐL - Molnár Gál Péter: Az ipari termék leírása: Az operaház fantomja - Madách Színház

tója­­ kitűnt első rendezésével, egy olasz komédiával (1967), Szép Ernő Li­la akácával (1968), Alekszej Tolsztoj Rakétájával és Fejes Endre Vonó Igná­­cával (mindkettő 1969-ben, utóbbi há­rom a Kamarában). Kerényi tizennégy éve visszautasította, hogy pályázati úton nyerje el a vezetői állást. Új de­mokrácia új dalaként a Madách Színház társulata közfelkiáltással kérte igazga­tójául a rendezőként és munkaszerve­zőként addigra nagy tekintélyű mű­vészt. Közigazgatásilag szabálytalanul. Színházi szempontból helyénvalóan. (Hozzáteszem: Lengyel Józsefen kívül - aki nem vette át a kiutalt Kossuth-díjat lágerfenntartóitól - csak Kerényi Imre tagadta meg a Grósz-kormány idején a Kiváló Művész kitüntetés elfogadását. Kerényi akkoriban háttal állt a színhá­zi életnek. Fizetés nélküli szabadságra ment Ausztriába németül tanulni. Az új politikai szelek hazasodortak. A Jurta Színház társadalmi vitáihoz.) Az operaház fantomja előadása gon­dos, szakszerű, pontos, pallérozott mun­ka, ízléses látványosság, ritkaságszámba menő összedolgozottság. Rendszerint el­felejtődik, hogy a színház nemcsak Thá­­lia oltára, hanem üzem is. Eltérő kép­zettségű, feladatkörű, eltérő illetményű dolgozókat hívunk összefoglalóan szín­háziaknak. A Gaston Leroux regényéből kifejtett musical előadásának estéin nem történik színészet, és semminemű köze nincs a látottaknak a művészethez, tisz­telegni kell azonban a létrehozó szak­munkások előtt. Ügyelők, világosítók, díszítők, zsinórmunkások, kellékesek, öltöztetők, fodrászok remekül összemű­ködtek. Dicséretes munkájukat aláhúzta a főpróbán az egyik színváltozás fenn­akadása. Galiba történt a zsinórpadlá­son. Kénytelenek voltak leállni. Húsz perc szünetet kértek. A modern színház bosszút állt Az operaház fantomján: a számítógépbe beprogramozott világítási és műszaki jeleket nem lehet ott folytat­ni, ahol a Garnier Opera díszletmunká­sai tudták volna (közülük egy díszítőt megelevenít a kitűnő Vikidál, igaz, utóbb fölakasztják a zsinórpadláson). A színla­pon szereplők legjobbja Kentaur (díszlet) és Götz Béla (világítás-szcenika). A kore­ográfus Seregi László hatalmas stílus- és korismerettel, kaján emlékezettel beállí­tott néhány táncbetétet. A Madách tánc­kara komor kecsességgel adja elő a gú­nyos tánctörténeti idézeteket. Andrew Lloyd Webber munkássága a recenzens számára mindig is technicolor, szélesvásznú muzsika. Életkorral is ma­gyarázható ez. Fülemnek mintha számí­tógéppel készült volna a zene. Még ha vé­rébe mártott lúdtollal írta is a lord a kot­tát. (Munkásságában egyetlen kivétel: a Macskák. Kivétel abban a zenetörténeti értelemben is, hogy nagy költő verseire nehezebb komponálni.) Hasonlót hason­lóval mérve — Lloyd Webbernél többre tartom Irving Berlint (1888-1989), hazai pályáról meg a műegyetemet végzett Zerkovitz Bélát (1882-1948). A dalszövegek fordítására kiírt pályá­zatot Galambos Attila „Abszint” jeligé­jű pályamunkájával nyerte el még múlt év szeptemberében. Novemberre a 159 jelentkező közül csak 51 maradt ver­senyben a szerepekért. A rendező és a zenei vezetők közülük választották ki a mostani üzembiztonsági okokból több­szörös szereposztás alkalmazottjait. Az énekes szereplők taglejtései klónozot­tak. Személyiségük oly erős, hogy csak egyeztethetőségükön múlik: ki kerül éppen színpadra és kivel. A nekünk jutott főszereplőnő, Bíró Eszter kiemelten említendő. Olyan je­lentős személy, hogy a Gundel művésze­ti díjak kiosztásánál több kategóriában is jelölést kapott, de csak egyben nyert­­ egy hónappal Az operaház fantomja bemutatója előtt. Ha egy énekes szí­nésznőről egy hónappal előre tudni le­het, hogy milyen lesz, oda szükségtelen a színikritikus. Ez okból le is mondtam a további részvételemről. Nem említe­ném, ha nem hozzák sajtó útján nyilvá­nosságra a zsűri összetételét, és ha nem látom utólag magát a díjazottat. A színház építhet egykori dicső kor­szakára, de nem élhet hajdani dicsősé­géből. A felemlített nagy színészek más kor­ban éltek. Máskor rendezett itt Ádám Ottó. Máskor rendezett másként Keré-

Next