Mozgó Világ, 2003. július-december (29. évfolyam, 7-12. szám)
2003 / 7. szám - -RÓL, -RŐL - Molnár Gál Péter: Az ipari termék leírása: Az operaház fantomja - Madách Színház
a legfontosabb dalszerző volt a huszadik századi Amerikában. És Dylan meghívta Casht, hogy duettet énekeljenek egy olyan dalban, amit egyedül már fölvett. Öngyilkosság, mert Dylan természetesen nem egy hangfenomén, a vézna kis hanggal kiállni a férfias, dús orgánum mellé értelmetlen kockázat. És mégis: Bob Dylan olyan alázattal dolgozik Cash mellett, hogy le a kalappal. Van egy pillanat, amikor véletlenül ketten más szöveget énekelnek. Dylan gyorsan lehalkítja a hangját, hagyja, hogy a Cash-féle változat maradjon. Nem lényeges a különbség, de mégis Dylan a szerző, joga volna tiltakozni. Eszében sincs. Régi történet, régi hősökkel. Talán keseregni sem érdemes amiatt, hogy a mai slágerlistákon nem ilyen kaliberű alakok szerepelnek. Wanted Man. The Very Best of Johnny Cash. Sony, 2000. Molnár Gál Péter Egy ipari termék leírása: Az operaház fantomja Bemutatták Az operaház fantomja című Londonban (1986) készült amerikai Broadway-musicalt. Valószínűen a magyar színháztörténet előadásrekordja lesz, évekig műsoron marad. A bemutatót megelőzően már a szeptemberi előadásokra is fogyóban voltak a jegyek. A színház jó munkájához amerikai gyakorlatú promóció társult. A siker gyászt hozott a színházművészetre. Gazdagodtunk egy szórakoztatóipari termelőüzemmel. A színház - betéti társasági taggá csikart - társulata nyújtogathatja üres sapkáját a körút sarkán, vagy belekerül néhány év múlva a következő produkcióba, vagy éhen hal. Az előadás plakátja a Madách Színház partecédulája. Bevégeztetett. A közönség felcsigázottsága és föltehető folyamatos támogatása örvendetes tény, egyszersmind a Madách Színház elmúlt ötven évének végét jelenti. Ami ezután következik, az már más intézmény lesz. Westend a körúton. Broadway-színház a VII. kerületben. Ejthetnénk érzelmes emlékkönnyeket, miszerint itt volt robusztus humorú Dulszka asszony Dayka Margit, Tímár József itt tetőzte be diadallal életművét, és lett a színházművészet Sarastrója, Kiss Manyi itt ámította a közönséget áradó emberismeretével és tévedhetetlen biztonságú tragikai erejével, komikai vénájával, Tolnay Klári itt volt a magyar színház grande dame-ja. Amit ezentúl Madách Színháznak hívnak, csupán névrokona az eltávozottnak. A Madách nem a Károlyi István és Pünkösti Andor Madách téri Madáchának volt a folytatása. Révai József alapította ellen-Nemzetinek 1951-ben. Az évadvéggel színházvéggel záruló Madáchinak a továbbiakban nem lesz köze ahhoz a színházhoz, ahol Bozóky István megrendezte az Éjjeli menedékhelyet Tímár Józseffel, Daykával, Tolnayval... Soós Imrével (1956), ahol Pártos Géza még életében igazat szolgáltatott Füst Milánnak a Boldogtalanokkal (1963), a Negyedik Henrikkel (1964), a költő elholtát követően a Catullusszal (1968), ahol Ádám Ottó megrendezte az Anna Frank naplóját (1957) és Bródy A medikusát (1959), ahol Gábor Miklós-Vámos László Hamletje volt musicalsiker (1964), ahol Kerényi Imre - a színház jelenlegi igazga-