Mozgó Világ, 2005. január-június (31. évfolyam, 1-6. szám)

2005 / 1. szám - H - HAZUGSÁG - Lengyel László: Hazugságok

magyar társadalom nem érez ilyen belső és külső kényszert. Nincs bűn­közösség érzése. Mi mások voltunk és vagyunk. A magángyilkosság, a magánlopás, az erő­szakoskodás bűn, a közgyilkosság, a köz­lopás, a közerőszakosság nem az. Zsidó­kat, ukránokat, szerbeket megölni, meg­lopni, megerőszakolni más kategória, mint magánemberként élni vagy rabol­ni. Zsidó vagyonban, sváb házban élni le­het. Mindenki így tesz Kelet-Európában, miért tennénk mi másként. A magyar társadalomnak nincs késztetése a bűn­közösség differenciált újrabeszélésére sem. Ha szellemi emberei megpróbálják szembesíteni, akkor értetlenül, közöny­nyel, távolságtartással figyeli e próbálko­zásokat. Ennek megfelelően szemléli, hogy a politikai osztály és követőik hogyan ná­ciznak és nyilasoznak, komcsiznak és bolsiznak. Az ítéletek nem rá vonatkoz­nak. Egy képzeletbeli világ ismeretlen emberei és helyzetei meséltetnek el, amire nem ismerhet rá. Mivel nem látott bolsevik világot, személyt maga körül, nem észlelt - vagy csak kivétellel - kom­munista, ügynök helyzeteket, rajta kívül zajló történetekként figyeli a bűnbak­­képzés politikai mechanizmusait. Saját kis helyzeteit, törpe diktátorait, apró al­jasságait nem kell átgondolnia, gyerme­keinek megmagyaráznia, vagy elegendő a közhazugságoknak megfelelően átstili­zálnia. Felmentheti magát minden lelki­­ismeret-vizsgálat alól, hogy ő maga, csa­ládja, köre hol élt, mit tett, vagy mit nem tett meg. Az általunk okozott sérelmek nem bűnök, hanem az önvédelem eszközei. A mások által nekünk okozott sérelmek viszont megbocsáthatatlan és feledhe­tetlen bűnök. A magyar társadalom ab­ban különbözik a szerb vagy a horvát, az albán vagy a bosnyák társadalmak­tól, hogy tömegesen belenyugodott ab­ba, sérelmei megtorolhatatlanok, bosz­­szúja elfogadhatatlan a világ realitásai miatt. Nemcsak az általa elkövetett bű­nöket, sérelmeket titkolja, rejti mélytu­datába, hanem megtagadja a közössé­get azoktól is, akik a magyar sérelme­ket azonnal meg akarják torolni, akik Magyarországot egyetlen sérelmi közös­ségbe szeretnék foglalni. Nincs sem bűn­közösség, sem sérelmi közösség. Ügyeskedő, alkudozó, kibúvót kereső, hallgató hazugság-rendszer senn. Arcát­lan, szemérmetlen, fennhéjázó, szembe tagadó, hazugság-automata rendszer fenn. Kisipari, személyre faragott, szom­szédot, rokont vádló, kishazugság-műhe­­lyek szolgálják az alul lévőket. Nagyipari, tömeggyártott, fénylő, színes, műanyag, nagyhazugság-gyárak ontják, sugároz­zák a képet és a hangot a felül lévőknek. A hazugságok egymásra rétegződése következett az igazság új diskurzusai helyett. Egyik élethazugságra épült a másik, egyik hazug életet másik hazug élettel ütköztettük, így a zsidóüldözés, a felszabadítás-megszállás-hazugság, a sváb kitelepítés, a délszlávokkal és az „osztályellenséggel” szembeni föllépés, az 1956-hazugság és mindenekelőtt a nemzet- és kommunizmushazugságok egymásba kapcsolódtak. Az egyik néma diskurzus a magyaror­szági zsidóüldözések és a holokausztban való magyar részvétel, illetve az 1945 utáni pogromok (Kunmadaras, Miskolc), a szocializmusbeli zsidókérdés. A Kádár­korban a hivatalosság és a vele az elhall­gatásban együttműködő társadalom nem tudta, nem akarta, nem merte fel­dolgozni, illetve rosszul és felemásan dolgozta fel a zsidók üldözésének élmé­nyét. A rendszerváltásban megindult a kibeszélés, és ezzel a hazug történetek ütközése. Önálló magyar szerep vagy részvétel, saját könyörtelenség vagy en­gedelmes követés - ez a vita tárgya. Ölés, kegyetlenkedés, joggal jogból kizá­rás, lopás, máséban élés, tűrés, félrefor­­dulás - leltározhatjuk. Még mélyebb hallgatás övezte az elithez nem tartozás okán a cigány vészkorszakot. A kádári köztörténetben nem volt kibeszélhető se az áldozatok, se a vétkesek története, ha­nem mindez beszorult a sérelmek ma­gántörténelmébe, az individuális jó-rossz megoldásokba. A rendszerváltás nemzet­közileg korrigált magyar közbeszédében hamis politikailag korrekt beszéd válta­kozik mélyből felbugyborékoló tagadás­sal és támadással.

Next