Mozgó Világ, 2006. január-június (32. évfolyam, 1-6. szám)

2006 / 1. szám - AGIT-POP (PROPAGANDA, PÍÁR, POPULIZMUS) - Lengyel László: Tömegpropaganda és a buborékpolitika

Lengyel László Tömegpropaganda és a buborékpolitika „Ha a nélkülözhetetlen férfiú összevonja szemöldökét, Meginog két világbirodalom. Ha a nélkülözhetetlen férfiú meghal, A világ körülnéz, mint az anya, ki nem tud tejet adni a fiának. Ha a nélkülözhetetlen férfiú egy héttel halála után visszatérne. Nem lelnének számára az egész birodalomban egy portási állást. ” Bertolt Brecht: Egy hatalmas államférfi megbetegedésének hírére (Eörsi István fordítása) A tömegpolitika tömegpropagandát kí­ván. A 20. század a magányos tömegek százada volt. A 21. század a még magá­nyosabb és még nagyobb tömegeké. A magány képe és hangja szikrázó és za­jos tömegtermék. Egyszálú és egyhangú tömegpropaganda, többfélén versengő, egynemű tömegkapcsolat oldja meg eli­tek és tömegek megoldhatatlan viszo­nyát. A tömegpropaganda az első világhá­ború tömegterméke. Birodalmak és nemzetállamok vitték tökélyre a kép és a hang egycélú összevágását. A háborús propaganda alkalmazott filmet, fotót, zenét, jelszót, röpiratot, szónoklatot, tu­dósítást, s háttérként berendezett szö­gesdrótokkal, fegyverekkel, halottakkal és sebesültekkel egy másik, képzelt vilá­got. Soha még azelőtt nem vált ennyire ketté a valóságos és szörnyűséges világ a képzelt és megrendezettől. A háborús felek kiváló értelmiségiek közreműkö­désével kitalálták, hogy mi miként hat, hogyan lehetséges tömeges lelkesedést, gyűlöletet kiváltani. Jól látta Karl Kra­us, majd nyomában Elias Canetti és Or­tega y Gasset, hogy a modern kor e má­sik világ felidézésével kezdődött. Benito Mussolini a húszas években ennek a tömegpropagandának a tovább­fejlesztett változatát alkalmazta, és vit­te tökélyre. Mussolini már mozgalma kezdetén kitalálta, hogy a gazdasági és a

Next