Mozgó Világ, 2012. január-június (38. évfolyam, 1-6. szám)

2012 / 5. szám - -RÓL, -RŐL - P. Szűcs Julianna: Gyémánt a kazalban - Újragondolt hagyomány. A Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíjasok beszámoló kiállítása, Erns Múzeum, 2012

104 családapákra, a mankós, tetkós, pirszinges, susogóban korzózó rek­lámpólós, reklámszatyros „új nép­re”, „Az egyszerű emberek” pante­onjára. Száz év óta a művészet vagy ha­nyagolta, vagy idealizálta őket. Az „Arme-Leute” piktúra abban volt érdekelt, hogy a szegényeket látva a néző egy-egy könnyet morzsoljon ki szeme sarkából. A szociofotó in­dulatainkra apellált, a nehéz sorsot hordozó figura agitációs energiává alakult. Hazai példáknál maradva: Fényes Adolftól Kálmán Katáig ez „a nép” sovány volt és barázdált ar­cú, esendő és megváltásra váró, tra­gédiával teli és izgalomra éhes. És mindig jó. A népember a későbbiek során egyre javult. A posztszocreál­­ban érte el legszimpatikusabb és eti­kailag leginkább vállalható alakját. Ez a munkásosztály tényleg a Para­dicsomba ment. Nem tartott sokáig. A Somogyi Józseftől Koffán Káro­­lyig ábrázolt plebejus erőt, öntuda­tos humanizmust, kultúrszomjas magatartást, gyenge lábakon álló, de mégiscsak létező osztályszolida­ritást mára éppúgy szétette az az­besztpenész, mint a „két emelet bol­dogság” eladhatatlan panellakásait. Szabó népfiai és néplányai kü­­lön-külön (a típusok a fő mű mel­lett tenyérnyi latexlapokon, akva­­rell technikában premier plánban is megfigyelhetők voltak), vala­mennyien sorstalan és beszűkült életű, ízléstelen és szerencsétlen, játékgépeken és kereskedelmi csa­tornákon lélegeztetett, általában kövér és többnyire magának való lumpenproletárok. Magányosak, noha nincsenek egyedül: lábuk kö­rül gyakran három gyerek ugrál, kezükben a póráz végén olykor aranysárga kutya pisil, és párjuk nógatására rendszerint eljutnak A pontból B pontba. Eljutnak, de minek. Erről szól a kép, azaz a táblakép adottságait sokban őrző videoinstalláció. A pa­radicsom visszafoglalása címmel kiállított 150x120 centiméteres mű mozog, műsora háromperces, a fön­tebb leírt falusialán városi tájat be­lakó emberek szűnni nem akaró harangzúgás és madárcsicsergés közepette ide-oda sétálnak, cipe­­kednek, ugrálnak, tánclépésben ró­ják a számukra kirótt távot. Mind­­annyiuknak van A és B pontja. Mintha a képegészt a Nemzeti Együttműködés Nyilatkozata, a NENYI koreografálta volna: az em­lékmű körletét és a szakrális objek­tum belsejét, a vegyesbolt kínálatát és a virágágyas labdagurigálásra kiválóan alkalmas terepét egy lát­hatatlan kéz gondosan kimérte vol­na. Ő nyilván a mozdulatlan moz­gató, maga az isten. A lakosok meg olyanok, mint a hangyák. A Nagy Terv részeként egyesek morzsát hurcolnak, mások szaporodnak, a többiek sürögnek-forognak, ahogy az Úr parancsolja. Egy fehér hajú sámán típusú rovarember - legin­kább Papp szívsebészhez hasonlít homlokpántja miatt - újra és újra bemegy a jurtatemplomba. Egy anorákos másik ősz hajú, nagy ba­jusszal - ő Melocco Miklósra emlé­keztet - boldogságában alig fér bő­rébe, szapora csárdáslépésekkel egyenesen felénk, a nézők irányába táncol. A középmezőben aztán te­tőfokára hág a jókedv, egy hangya­párocska - a fiú mellényben, a lány bokorugró szoknyában, puffos ujjú ingben - viháncolva betér a nemze­ti CBA-ba, kisvártatva onnan újra kijönnek szökellve, kezükben mű­anyag zacskó, lóbálják, rajta a

Next