Mozgó Világ, 2012. július-december (38. évfolyam, 7-12. szám)

2012 / 11. szám - -RÓL, -RŐL - P. Szűcs Julianna: A G-pont - Mi a magyar? Műcsarnok, 2012

Jovián György vörös iszapot és rozsdatemetőt sejtető méretes fest­ményei a katasztrófaélmény artisz­­tikus átiratai. Mesterük már rég el­hagyta sejtelmes izzású kárpáti absztrakcióját, inkább Csernus Ti­bor cuppanós enyészet képeiből merít ihletet. Raktározási problé­mákat fognak okozni, láb alatt lesznek mindig, noha sorsuk való­színűleg csak lábjegyzetekben lesz követhető. Mátrai Erik Turulja alig észre­vehető videokamerából készített objekt, cselesen világítva, alig felis­merhető körvonallal. Aktualitása erős, humora finom, de háromszor kell ránézni, hogy egyszer bevésőd­jék a hálátlan memóriába. Fehér László tondóba komponált beműszerezett önarcképe egy alá­­szálló pályakép szomorú dokumen­tuma. Mentsége, hogy kevéssé kü­lönbözik a szerző sorozatgyártott társaitól. De hát addig kell ütni az igényt, ameddig meleg: a kereslet nagy, a kritikusi fogyasztóvédelem egyelőre pusztába kiáltott szó. A kiállított körülbelül százhúsz mű szálára szedve (katalógus a fi­­nisszázsig hiányzott, az adatok sa­ját jegyzetelés eredménye) vala­hogy ilyenformán interpretálható. Az efféle érdemi közelítésnek vi­szont a vállalkozás koncepciója me­reven ellenáll. Itt éppen úgy nem lenne illendő az egyes produkciók minőségét firtatni, mint ahogy egy­­egy mozaikkocka színének vizsgá­lata hanyagolható annak, aki a kompozíció egészének megfejtésé­ben érdekelt. Az egész pedig nem más, mint az Orbán-rezsim össze­tartó ideológiája, a megmagyaráz­hatatlan dolgok megmagyarázására való nagy eszme, a figyelem eltere­lésének bravúros és sok száz éve bevált technikája, az állami, törté­nelmi és faji kategóriák által föld­höz szögezett, valamint misztikus, szentimentális és agresszív irányú vektorok által meghatározott titok­zatos hely: a szerencsétlenek „ha­zaszeretete”. (Így, idézőjelben, ahogy a Karinthy-esszé címe is jel­zi: Hazám és „hazám”.) Egy rend­szer fixációs G-pontja. Gulyás Gábor: & Mi a magyar? monstre tárlat szervezője már deb­receni működése során is (lásd pl. Messiások című egykori válogatá­sát) előszeretettel vonzódott a „me­­ta-képzőművészeti” produkciókhoz. Jó okkal. Éles szemmel fölismerte, hogy a Műcsarnok előző húsz évé­nek igazgatói (Keserű Katalin, Beke László, Fabényi Júlia, Petrányi Zsolt) kudarcot kudarcra halmoz­tak, amikor a vizualitás autonóm erejében bízva a nemzetközi trendek és a „világ-képzőművészet” kurrens áramlatainak importálásával ke­csegtették látogatóikat. Két dolgot biztosan elértek. A hazai mesterek dühöngtek mellőzöttségük miatt. A hazai közönség távollétével tünte­tett fölkészületlensége okán. Aki a kongó kiállítási termeket és a sze­mélyére szabott minisztériumi föl­jelentéseket szeretné elkerülni, az 1) szervezzen fotómustrát, 2) hoz­za helyzetbe a szakma érdekvédő tömörüléseit, 3) egy ikonográfiái - értsd: tematikai - gyűjtemény ke­retében hozza izgalomba közönsé­gét. Ez utóbbi most megtörtént. Ezen alkalomból emlékeztetnék a „Vadászat a képzőművészetben”, az „Akt a festészetben”, „A munkás mint jövőnk záloga” című nagysike­rű kezdeményezésekre. Mindig be­jön, mint a reklámszöveg szerint a Kinder tejszelet. Pedig a Mi a magyar ? ábrázolha­­tatlan, kivitelezhetetlen és megvá­laszolatlan kurátori koncepció. 113

Next