Mozgó Világ, 2014. július-december (40. évfolyam, 7-12. szám)

2014 / 12. szám - ESSZÉ - Révész Sándor: Ha a világ sport lenne - Behringer, W.: A sport kultúrtörténete az ókori olimpiáktól napjainkig

szeti programokkal. A sport mint a konstruktív versengés modellje szerves és közvetlen kapcsolatban állt a gazdasági, politikai és szelle­mi versengéssel. Behringernél olvassuk: „A helyi sportünnepeken egy-egy település mutatta meg önmagát, ezek az al­kalmak az ottani felső réteg önké­pét fejezték ki, közösséget és iden­titást teremtettek: helyi, egyszer­smind az összgörög kultúrához kapcsolódó azonosságtudatot.” A sport által kibontakoztatott ver­­sengésmodellben tehát kialakult az a többszintű, individuális-lokális­­globális identitás, amely megte­remtette a kötődést a versengők egyikéhez, a versengők helyi cso­portjához és a versengésben élő hellén univerzalitás egészéhez, egyszerre. A sportolók jelentős részben ka­tonák voltak a görög világban is és az ókori Egyiptomban is, de a görög 100 katona-sportolók a versenyek ide­jére kiválhattak a háborúból, a csa­pataikból, és átengedték őket az el­lenséges területeken is. A hadi ér­dekeket az olimpia alá rendelték. Egyiptomban viszont a sport a há­borús felkészítés része volt. A sportedzés és a katonai gyakorlato­zás összefonódott, nem a béke, ha­nem a háború jegyében sportoltak, és a legharciasabb, évente hadjára­tokat indító dinasztia idejéből ma­radtak fenn legnagyobb számban sportábrázolások. Ez két ellentétes modell. Az olimpiai versenyek már rég el­vesztették funkciójukat, amikor nagyjából a kereszténység állam­vallássá nyilvánításával egy időben Theodosziosz császár a pogány kul­tuszokkal együtt, azok részeként betiltotta őket. A korai keresztény­ség kifejezetten sport- és olimpiael­lenes volt. Amiben viszont a ke­resztény egyházatyák sem meré­szelték (Senecával ellentétben) megbontani a nagy római birodal­mi konszenzust, az a gladiátorkul­túra volt. Ez, az emberáldozattal járó halotti szertartásokból leszár­mazott gladiátorharc volt a római sportkultúra reprezentatív, közép­ponti eleme. Ebben látták megjelen­ni a római erényeket, a nemzeti erőt. Az uralkodó polgárság önma­gának tulajdonított erényeit vetítet­te bele és ünnepelte a gladiátorok­ban, akik túlnyomórészt a legalsó, legkiszolgáltatottabb rétegekből, rabszolgákból, bűnözőkből, hadi­foglyokból kerültek ki, s jelentős részben idegen földről származtak. Rómában sport, cirkusz és halál el­választhatatlan volt. A sport sokkal szervesebben épült bele a szórakoz­tató iparba, és ez az ipar közvetle­nebbül és aggálytalanabbul szolgál­ta ki a vérszomjat, mint ahogy azt a mai fogyasztói társadalomban ta­pasztaljuk és halljuk kárhoztatni. Rómában együtt éltek a harc paci­­fikált, szublimált, sport­szerű for­mái az élet-halál harccal és a kettő közötti határ bizonytalanságával. A játékok szervezőinek és közönsé­gének máskor és másutt elképzel­hetetlen hatalma volt a játék fölött. Normatív szabályokban nem rögzí­tett, alkalmi és visszamenőleges döntést hozhattak arról, hogy a le­zajlott esemény pacifikált sportver­seny volt, vagy élet-halál harc, egy összecsapást veszített el a vesztes, vagy az életét. Behringer kiemeli, hogy a kom­munista országokban Spartacus­­nak hatalmas kultusza volt. Szám­talan sportegyesület vette fel a ne­vét, és Spartacus nevét kapcsolták össze az olimpiáddal, amikor spar­­takiádnak nevezték a kommunista világ legnagyobb sportrendezvé­

Next