Mozgó Világ, 2015. július-december (41. évfolyam, 7-12. szám)

2015 / 9. szám - -RÓL, -RŐL - Mélyi József: Magángyűjtők, közeljövő - "Öszintén szólva". Válságban született gyűjtemény. Kiállítás a Kiesselbach Galériában

gyermekei rajzait; a XX. század magyar művészetének történeté­ben is jártas, vagy e tekintetben jó tanácsadókkal rendelkezik. A gyűj­tő kilétének, gazdasági, társadalmi hátterének megismerése azonban csupán a motiváció megfejtése szempontjából lehetne érdekes­­ íz­léséről és múlthoz való viszonyáról a rendkívül erős anyag önmagában tanúskodik. Most azonban tegyük félre az ízlést (gazdagságot, sokszí­nűséget, végiggondoltságot), ame­lyet középkori vagy kora újkori minták szerint csak magasztalni lehetne, és elsőre hagyjuk nyugod­ni a múltat is, mert a hozzá fűződő kapcsolat feltérképezése megint csak a gyűjtői fantomképhez vezet­ne vissza. Az ortodox gyűjte­ményvizsgálati szempontoktól ösz­­szességében azért is tekintsünk el, mert a bemutatott alkotások nyo­mán kézenfekvőnek tűnik, hogy a titokzatos magángyűjteményt in­kább a jövő felől közelítsük meg. Vagyis elképzelve egy ideális jövőt, egy-két emberöltőnyi távlatból visszavetítve vizsgáljuk, mit tehet­ne hozzá a most látható kollekció, illetve annak egy hangsúlyos része, a jelenleg létező­­ és a közeljövőben saját erőből gyarapításra valószí­nűleg nagyrészt képtelen­­ magyar közgyűjteményekhez. Első látásra ugyanis úgy tűnik, ez a gyűjtemény erre predesztinált. Azonnali kis kitérő: Magyaror­szágon a közgyűjtemények és a ma­gánszféra területeinek átmetsződé­­se még mindig gyakran idegenke­déssel fogadott lehetőség, illetve tény. Ennek okai sokrétűek, a min­tázat egyrészt hasonlít egyes nyu­gat-európai országok hatvanas-het­venes évekbeli fejlődési szakaszá­hoz, másrészt valószínűleg mélyen a Kádár-korban gyökerezik. A hat­­vanas-hetvenes-nyolcvanas évek­ben az intézményrendszerben megszokottá vált állami túlsúly lassan - vagy mostanában éppen egyáltalán nem - épül le, nem be­szélve az évtizedek alatt megkérge­­sedett nézetekről, elvárásokról. A Kieselbach Galéria ebben az össze­függésben különleges helyet foglal el: az elmúlt évtizedben számos olyan funkciót - többek között a műalkotások rendszerezése, felku­tatása, publikálása tekintetében - is betöltött, amely Nyugat-Európá­­ban inkább közintézmények felada­ta lenne. Mindezzel egy sajátosan magyar érdekszövevényben pozício­nálta magát, amelyben - a nyugat­európai példákkal szemben - elő­fordulhat, hogy a galerista egyik fontos munkatársa (a mostani kiál­lítás társkurátora: Kolozsváry Ma­rianna) egyben a Magyar Nemzeti Galéria foglalkoztatottja. Távoli nyugat-európai párhuzamokkal rendelkező általános magyar fejle­mény az elmúlt években az is, hogy a feladatairól gyakran inkább elfe­ledkező, semmint tudatosan le­mondó állam helyére magánintéz­mények lépnek: a kortárs képző­művészet területén elég utalni az acb Galéria projektjeire, tevékeny­ségére. Ami a mostani kiállítás szempontjából lényegesebb: a köz­­intézmények és a magángyűjtemé­nyek összefűződésére a föld más tá­jain megfontolt módon ugyan, de természetes lehetőségként tekinte­nek - a világ nagy közgyűjteményei már két évszázada elsősorban ma­gánforrásokból gyarapodnak. A megfontolt intézmények pedig a gyűjtőre is ebből a nézőpontból te­kintenek. Magyarországon azonban a gyűjtő - mint negyven-ötven év­vel ezelőtt a hazai krimikben - gyakran még mindig gyanús, az állam pedig, mint ezt a legutóbbi hónapok fejleményei is igazolják,

Next