Mozgó Világ, 2021. január-június (47. évfolyam, 1-6. szám)

2021 / 1. szám - -ról, -ről - Mélyi József: A világ vége

medencében álló hatalmas rémalak nem mozdul, mintha szunnyadna, s ez borzalmassá teszi. Ugyanakkor a látás révén körvonalazódó figura megnevezhetőnek is tűnik, és akár Minótaurosznak, akár szfinxnek, akár más ő­si kultúra rejtett szörnye­tegének tekintjük, már magával a tudatos beazonosítással is korlátoz­zuk a képzelet uralmát. A kiállításban járva a néző­ a kép­zelet és a valóság köztes területén bolyong, beleláthat elgondolható világokat, és megpillanthatja jelen állapotainkat is. Mint egy rejtekhe­lyen, itt minden kivonódik a jelen valóságának hatálya alól, miköz­ben a tárlat valamennyi elemén ott látható pusztulásunk bélyege. Egyidejűleg tűnik fel a játékvilág és a spektákulum, a technológia ál­tal uralható univerzum képzete és az elsüllyedt civilizáció jelkészlete. Tulajdonképpen minden attól függ, hogy az ebbe a különös világba be­lépő néző mi elől menekül: vajon el akarna-e tűnni az időből, vagy fog­gal-körömmel ragaszkodik a jelen mátrixvilágához? „Megdermesztjük a jövőt, és felolvasztjuk a múltat, majd fordítva” - ez a mondat áll a kiállítás bevezetőjében, utalva arra, hogy az összinstalláció mindenek­előtt időjátéknak tekinthető. A múlt felé fordulva nem egy aranykort idéz meg, s korántsem sugároz visszavá­gyódást; minden egyre sötétebb. És a jövő hasonlóan fekete - mintha az entrópiát most már nem lineárisan értenénk, hanem az idő minden irá­nyából felénk örvénylő jelenségként képzelnénk el. Ha mégis feltételezzük a múltat és a jövőt, akkor a kiállítás időjáté­ka két irányból nézhető. A vissza­fordulva feltett rejtvénykérdés így szólhat: mit gondolhatunk arról a múltról, amelyből mindez fennma­radt? A jövő felé tekintve pedig így: mi történik, ha ez marad meg a vi­lágunkból, hogyan rakná majd ösz­­sze egy jövő azt a múltat, amelynek ilyen volt a képzelete, illetve ezek voltak a félelmei? Az alternatív múl­tak elgondolása korántsem újdonság a képzőművészetben. A hetvenes évek pszeudoarcheológiai projekt­jeit összefogó fogalomként létezett a Spurensicherung, azaz a nyom­biztosítás. Az egykori világépítő és -feltáró projektekkel szemben azon­ban a Mine My Mind műegyüttese a világok építésének vagy építettsé­­gének nyomait sem tartalmazza. A modernizmus jövőbe vetett hitének nyoma sem maradt. Az alternatív jövő elképzelése pedig talán legin­kább H. G. Wells regényéhez, az Időgéphez vezet vissza, annak is a távoli jövőben játszódó jelenetéhez, amelyben az időutazó egy romos mú­zeumban bolyong. Mindent vastag porréteg borít, elfeledett bálványok körvonalai rajzolódnak ki, a sötétből a félelmetes morlockok hangja hal­latszik... Az elsüllyedt világok kultusza — amelyben mindig benne foglaltatnak a jelen világok félelmei - korábban legutóbb talán az első világháború előtti korszakban érte el hasonló csúcspontját, abban az időben, ami­kor az okkult és ezoterikus gondo­latok lassan átvették az uralmat a képzelet felett, egy racionálisan többé már megragadhatatlannak tűnő világban. A disztópia vagy a posztapokaliptikus állapot kifeje­zése tulajdonképpen már akkor is divatos lehetett volna - az előbbi a hetvenes, az utóbbi a nyolcvanas években jelent meg először nyomta- 133

Next