Mozgó Világ, 2021. július-december (47. évfolyam, 7-12. szám)

2021 / 11. szám - -ról, -ről - Pető Iván: „Miért szállong a turul s ölyű”?

az avar kori és a magyar honfoglalás kori emlékeket, akkor valószínűleg megbukik. Nagyon jellegzetesen el­térő és nagyon jól meghatározható emlékcsoportokról van szó. Egy szkí­ta kori nyílcsúcsot egy 10. századi nyílcsúcstól egy első éves egyetemi hallgató is el tud különíteni. Hun és avar kori nyílcsúcsokkal ugyanez a helyzet. [...] Ezek között a régészeti kultúrák között tehát nem tudunk folytonosságot kimutatni.” A könyvben Langó a maga nevé­ben tehát nem bírál, nem gúnyolódik amatőr tévedések vagy a tények fi­gyelmen kívül hagyása miatt. Ugyan­akkor kedvvel idézi például a Hon­foglalás című Munkácsy-festményről a kortárs kritikákat, mások mellett Jósa András szövegét (a könyv két he­lyén is ismételve): a festő méltán ka­pott két- vagy háromszázezer forintot művéért — írta a nyíregyházi múzeum alapítója és névadója —, de ha ismerte volna a honfoglalás korának leleteit, „nem adott volna Árpádnak talpa alá olyan XV. századbeli koppantó tálcá­hoz hasonló kengyelt, mint a milyent Marokkóban ma is használnak, nem függesztett volna oldalára olyan kar­dot, a milyeneket 1847-ben a jurátu­sok viseltek, nem adott volna az üd­vözlő tömegeknek markába bütykös fokú török szablyákat Ugyanak­kor Langó azt is jelzi, a művészi néző­pont mennyiben más, mint a tudomá­nyos: a megfestett jelenet vagy úgy néz ki, „ahogy volt, vagy úgy, ahogy képzeljük”, de hogy milyen volt a ma­gyarok bejövetele, nem tudjuk, a va­lóságtól pedig Isten mentsen, hiszen furcsán, dísztelenül nézhetett ki a ruhájuk - fogalmazta meg szempont­jait Munkácsy. A könyv ezt érintően, de általánosabb elvként képviseli: Ár­pád jelentősége a nemzetet részben a múltból építő 18. századtól megnöve­kedett, a 19. századtól személye egyet jelentett a honfoglalással, „[...] így a róla készített leírások, képi ábrázolá­sok és szobrok egyben a honfoglalás eseménytörténetét közvetítették, be­mutatták, miként képzelték el [...] magát az eseményt és annak szerep­lőit. A régészet fejlődésével azonban az [...] Árpád fejedelemre épített, korai magyarokról alkotott ideál [...] és a honfoglalók tényleges hagyaté­ka egyre messzebb kerül egymástól.” Az alkotásokkal mindaddig azonban nincs baj, amíg szemlélői tudják, hogy nem az egykori valóságot látják, ha­nem mítoszokat. Langó nyitott arra, hogy a régésze­ti leletek alapján, más kutatók véle­ményét elfogadva, a nemzeti roman­tikában meghonosodott honfoglalás kifejezést a történelmi valóságnak pontosabban megfelelő megtelepedés­sel cseréljék fel. Ugyancsak indokolt kiemelni: moldáviai feltárások alap­ján nem zárja ki, hogy a magyarok­nak a 10. század első felében még politikai érdekszférájukhoz tartozott a Dnyeszterig a keleti régiók egy ré­sze is, és feltételezhető, hogy innen a honfoglalók után is érkeztek lete­lepülők. Ezt megerősíteni látszik, hogy magyar kutatók egymásra épülő újabb kutatásai arra figyelmeztetnek: Erdély és a Dunántúl jelentős részén csak a 10. század második felében jelentek meg a magyar temetők, ami azt mutatja, hogy már ekkor mást je­lentett a politikailag uralt és a tényle­gesen birtokba vett terület. Bár a könyv döntő része a honfog­lalás korát érintő régészeti kutatások szisztematikus bemutatása, a szerző vissza-visszatér a múlt interpretá­lásának nemzetépítésben játszott szerepére. Mindjárt az első oldalon 103

Next