Műemlékvédelem, 1965 (9. évfolyam, 1-4. szám)
1965 / 4. szám - Tóth János: Az utolsó magyarországi hajómalom: krónika
Ráckevén a kutatók a Pócs-féle hajómalmot teljesen megrongált állapotban találták, teljes berendezését kifosztották vagy elszállították. A másik hajómalom, a Tillféle, sokkal jobb állapotban volt. Völgyhajója félig vízben állott és lapátos vízikerekének a tengelye, a görönde is a vízben feküdt. Ez a hajómalom 1870 körül épült. Hosszú és szívós tárgyalások után az OMF 1960-ban felhatalmazást kapott a hajómalom megvásárlására. A vételár 42 000 Ft volt és a rekonstrukció a vételárnak cca tízszeresébe került. A tervezők (Dr. Gondár Jenő, Kende Ferenc és Kiss Gyula), a művezetés (Mendele Ferenc), az építésvezetés (Kiss László) és Gyurcsik Antal molnármester, a volt tulajdonos vezetésével s a munkások gondos, szakszerű munkájával az utolsó magyarországi hajómalom rekonstrukciója 1962-ben befejezést nyert. A hajómalom elvileg az üzemeltetésre is alkalmas és a rekonstrukció az utolsó őrlés állapotának megfelelően történt. A ráckevei hajómalom nagyobb a paksinál. A házhajó 18x5,60 m, a völgyhajó 13,65x2,60 m alapterületű és a lapátos vízikerék szélessége 8 m. A paksival ellentétben a völgyhajó áll a part mellett és a lapátos vizikerék, ill. a házhajó mögötte helyezkedik el. A hajómalom részletes leírását és rekonstrukciós tervét Mendele Ferenc a Technikatörténeti Szemle 1962. évi 1—2. számában közölte. A hajómalom tömegben és formában három, egymástól különböző eleme: a díszes völgyhajó, a változatos tömegű malomház gazdag építészeti együttes, melyet a könynyed, finom konstrukciójú lapátos vízikerék és hajóhíd kapcsol össze. A vízikerék ritmikus mozgása megeleveníti az együttest, mely páratlan esztétikai élményt nyújt. Értékes műemlékeink sora az utolsó (ráckevei) hajómalommal meggyarapodott s vele műemlékvédelmünk az ipari műemlékeink egyik legszebb alakját mentette meg az utókor számára. Az országunkkal határos Jugoszláviában (Szlovéniában) 1941-ben Szécsénkuton (Petáncon) a Murán még működött egy szép hajómalom. (Az 1780-as években még hét hajómalom működött Petáncon, a II. József korabeli térképek tanúsága szerint.) Ma már csak a S. bistricai Muraparton van egy hajómalom, melyet cca 50 éve építettek és 6 éve átépítettek, a házhajó házát lebontották s a gépeket ideiglenes szalmatetővel fedték be. ........, p* Gyggjwmgm ' 1Ti~j^L' liy -firTM Tijiiili " 4. A rekonstruált ráckevei hajómalom