Műemlékvédelem, 1974 (18. évfolyam, 1-4. szám)

1974 / 1. szám - Dercsényi Dezső: Ipolyi Arnold, 1823-1886

korok alkotásaitól, nem utolsósorban berende­zésétől, hogy eredeti alakjában állítsa vissza. Ez a törekvés, ami annyi kárt okozott pl. a francia katedrálisokban, hazánkban kevésbé talált ta­lajra (talán Lébény, a soproni Szt. Mihály temp­lom és a pannonhalmi apátság restaurálása sorol­ható e műfajba.) Sokkal súlyosabb kárt okozott a stílszerű helyreállítások módszere, mely lénye­gében műemlékvédelmünk megújulásáig, e szá­zad harmincas éveinek közepéig tartott. Ez a helyreállítási szemlélet teljesen feledte, vagy még inkább a XIX. sz. emberének tudásgőg­jével sutba dobta a törénetiség elvét. Példa rá a kassai Dóm belső terének indokolatlan meg­változtatása, a pécsi székesegyház homlokzatá­nak hazánkban soha nem volt toscan román ki­alakítása, a Mátyás-templom neogótikus újjá­építése stb. Műemlékvédelmünk történetével foglalkozók gyakorta felemlítik ezen helyreállítási módszer védelmében, hogy kritikánkban a mai szemléle­tünket vetítjük vissza a múltba. Megfeledkeznek azonban arról, hogy Ipolyi és kortársainál már kialakult a helyes szemlélet, hogy ezt a szemléle­tet képviselte báró Forster Gyula, a MOB elnöke írásaiban és Möller István — elsőnek a konti­nensen — egy középkori templomrom konzervá­lásával 1889-ben Zsámbékon. Meg volt tehát a helyes út, ismert volt a korszerű módszer, de ahogy a történész Ipolyit félreállították, mond­ván, hogy „megrontja a nemzeti érzést, mert a magyar történelem messzeségébe veszett való­ságát akarta feltárni... a magyar, szlovák, hor­­vát, szerb jobbágyok lábnyomain indulva visz­­sza a múltba” (R. Várkonyi Ágnes), ugyanúgy félretolták műemléki elveit is. Nem véletlen talán, hogy a magyar műem­lékvédelem akkor tért vissza erre az útra, amikor Gerevich Tibor veszi át és szervezi újjá a MOB-ot, nemcsak azért, mert mindig nagyra értékelte Ipolyit, hanem főként, mert elveit korszerűnek, modernnek tartotta a két világháború között is. A műemlékvédelem összetett tudomány, a ma sokat emlegetett komplex módszer alkalma­zása itt nemcsak kívánalom, de elengedhetet­len szükségszerűség is. Tárgya — Ipolyi szemlé­letében is — a történeti forrás értékével bír, amely — fogalmazzuk most át az ő megállapí­tását — hitelesen vall kora társadalmának fej­lettségéről, nemegyszer elmaradottságáról is. Ugyanakkor javarészük műalkotás is, ami ter­mészetesen nem azt jelenti, hogy a művész ke­zével, hanem a restaurátor alázatával kell hoz­zányúlni, hogy értékeit maradéktalanul meg­menthessük. Ipolyinál ez a kettősség a művészettörténeti szemlélet egységében szervesen jelentkezik. Csak műemlékvédelemmel foglalkozó tanulmányát nem ismerem, de alig van művészettörténeti írá­sa, mely ne térne ki műemlékvédelmi kérdé­sekre. Az előbb idéztem Eitelberger­rel kapcsolat­ban a pécsi domborművekről írott sorait. Ér­demes az idézetet folytatni. A Sámson jelene­tekről szólva így ír: „Tárgyánál is azonban jóval érdekesebb mű­történetünkre nézve a mű kivitele, ha­bár az még oly kezdetleges, barbár, durva s idomtalan volna is, amilyennek első tekintetre mutatko­zik. El ne ijedjünk azért sajátunkká fogadni. Mint a jó édes­anya, mondják, torz­szülöttjét gyöngédebben ápolja, úgy műtörténetünk is, azt hiszem, nagyobb figyelemmel időzhet ezen saját eredeti első műkísérleteink egyetlen fennmaradt emlékénél, mintsem a közös korízlés és műtehet­ség színvonalán álló egyéb hazai műveknél. Mert íme rajta még az ízlést idomító külső befolyás által ki nem fejtett, de éppen azért meg sem za­vart nemzeti vagy hazai képzőművészetünk ere­deti elemeit megleshetnék.”­ Az idézet Ipolyinak a középkori magyar szob­rászat első átfogó tanulmányáról való, melyet a következő gondolattal fejezett be.­ „Tekintetes Akadémia, Tisztelt Gyülekezet! Önök lelke elé vezettem ismét azon mesterművek egész új sorát, melyeket egykor nemzetünk al­kotott, őseink, apáink buzgósága, fénye, mű­­érzete emelt. Ős tisztes basilikáink, magasztos dómjaink szent faragványait, királyaink üres sírjai emlékeit, hőseink és jeleseink szobrait. Megvallom félénken habozva tettem azt. Két­kedve minden nyomon: vájjon ugyan érdekel­­het-e még valakit a buzgóságában talán elfogult régiségbúváron kívül?” Majd részletesen szól műemlékeink pusztulásáról és így folytatja: . . . „Azután rajongunk a nemzet múlt nagysá­gáért! Álmodunk jövő dicsőségéről! Örökíteni akarjuk nagy történeti eseményeink emlékét. Oszlopot, emléket óhajtunk nagy férfiainknak és hőseinknek. Szobrokat akarunk nekik emelni — míg fennálló emlékeiket nem ismerjük, a meg­levőket veszni hagyjuk. Íme itt van törénetünk legnevezetesebb, nem­zetünk legkitűnőbb férfiainak néhány száz szobra. Őriznők csak ezeket, állítanók csak fel méltón, ha nem Pantheonban legalább Múzeum­ban, vagy csak állítanák ki legalább méltó ki­adásban, rajz és leírásban a világ elébe — s mily méltó emléket emelnénk nekik s emelnénk ma­gunknak; mily önérzettel mondhatnék rá mu­tatva: íme mily emlékei vannak, mily monu­mentális művilága volt a magyarnak.” Majd később így folytatja: . . . „Panaszkod­hatunk-e még azután, hogy műemlékeink nin­csenek? Igen panaszolhatjuk azt, hogy azokat sem ismerjük amik megvannak; panaszolhatjuk, hogy azokat rendre pusztulni hagyjuk; panaszol­hatjuk, hogy a műigénynek s a nemzeti kegye­letnek megfelelő méltó kiadásaink nincsenek, hogy azokat a nemzeti történelemnek, a hazai művészetnek, hogy általában a nemzetnek ke­zébe nem adhatjuk!” „Pedig úgy látszik, hogy nekünk egyelőre, hogy még sokáig majd­nem egyedüli félreismer­hetetlen feladatunk ezen a téren is, azt fenntar­tanunk, a mi őseinktől ránk maradt, miután job­bat alkotni úgy sem tudunk. Vagy végzet­es-e, az, hogy amióta alkotni nem bírunk, múltunk alkotmányait sem vagyunk képesek fenntar­­ t

Next