Műemlékvédelem, 1990 (34. évfolyam, 1-4. szám)

1990 / 4. szám - Zóka László: A baranyai gránerkolóniák

A BARANYAI GRÁNERKOLÓNIÁK Modern településeinket köztudottan bi­zonyos uniformizálódás jellemzi. A régi patinás negyedek, utcák, házsorok vagy magányos házak külön jelentőséget kapnak ebben az építészeti háttérben. Település­kultúránk ilyen karakteres színfoltjai a mű­emlék jellegű falurészletek, városnegyedek vagy önálló településegységek. Ebbe a sorba helyezhetők hazánk bányászkolóniái, amelyek közvetlenül a bányák közelében települtek azért, hogy a dolgozók minél közelebb legyenek munkahelyükhöz. To­vábbá az üzemhez való lekötöttség célját is szolgálta, valamint az idegen nemzetisé­gűek letelepítésére adott lehetőséget. Pécs környékén 1871-ben például a fizikai dolgo­zók 69%-a volt idegen ajkú, s az összes dolgozók 45%-a lakott a kolóniákban, 1940-ben már több mint 50%-uk. E miniatűr települések jellegzetességei közé tartozik, hogy Magyarországon a civil (tehát nem katonai) foglalkozások közül főleg a bányászság részére építettek a bá­nyatulajdonosok ilyen zárt településeket. E kolóniák összességükben egész rendszert adnak ki. A korábbi évszázadainkban a katonáskodással foglalkozó etnikumok, il­letve kisebb népcsoportok (konkrétan a besenyő határőrök, a székelyek, a hajdúk, külföldön a kozákok) építettek ilyen arcu­latú telepeket a határgyepűk mentén. Bár később már a kolóniák telepítése nem egye­dül bányászati jelenség, mert a nagyüzemek szintén hoztak létre még a múlt században munkástelepeket. Például a kohászat Diós­győrön, a gépipar Csepelen vagy általában a téglagyárak körül alakítottak ki munkáste­lepeket. A bányászkolóniák helyrajza természete­sen egybeesik bányavidékeinkkel. Dél-Ma­­gyarországon, Baranya megyében három tömb írható le. Északon Mázaszászvár és térségében már 1888-ban állott bányatelep, valamint Nagymányok területén, a Mecsek központi részein Komlón 1894-ben kezdték építeni, a Mecsek déli lejtőin Pécs város mai külső részeiben. Az egyes, nagy vona­lakban megjelölt területeken belül további tagolódás tapasztalható, sőt eltérő ismér­vek sora regisztrálható. A három tömb közül a Pécs vidéki (dr. Babics András kandidátus, történetkutató terminológiája) a legérdekesebb, hiszen itt maradt fönn szinte változatlanul az eredeti funkció, a korabeli beépítési mód, valamint a múlt századi díszítésbeli és formabeli megoldá­sok sokasága. Foltszerűen még fellelhető Komlón is a vízmű mögött, az Anna-akna közelében. A Pécs vidéki kolóniák hajdan Pécs hatá­rában állottak, mintegy 20 km hosszúságú láncolatban a Mecsek déli lejtőin. Fekvésük párhuzamos vonású, többségük délre nyíló völgyben áll, szabályos mérnöki alaprajzo­latú rendszerben, az enyhe mediterrán vo­násokkal színezett klíma alatt az erdők közvetlen közelségében. Jelenleg valamennyi Pécs város kapuin belül emelkedik. Önállónak ítélhető belső életük azonban változatlan, autonóm tele­pülésegységeknek, sőt néhol külön telepü­lésnek tekinthetők. Létrejöttük háttere tör­ténetileg azonos a magyar nemzetállam és a magyar kapitalizmus kialakulásának ese­ményrendjével, hiszen több nemzeti nagy­ságunk személyesen döntő szerepet játszott kiépítésükben. Hazánkban a modern nagy­ipari kapitalizmus a 19. század első felében jelentkezett. Az osztrák birodalom egyik tőkeerős, ambiciózusan terjeszkedő rész­vénytársasága a Dunagőzhajózási Társaság ekkor jelent meg Magyarországon. A Duna Gőzhajózási Társaság (DGT) lényegét tekintve kereskedelmi-hajózási vál­lalkozásként alakult meg, s a bejárhatóvá tett, mintegy 2000 km hosszúságú Dunát használta föl üzleti céljaira. E vállalkozás megkezdésében igen lényeges szerep jutott a magyar nagybirtokosoknak, köztük gróf Széchenyi Istvánnak. Az 1831-től működő részvénytársaság (a DGT 1831. ápr. 22-én kapta meg a koncessziót) a mediterrán vi­lágba gabonát, marhát, ipari készítménye­ket szállított, s onnét déli gyümölcsöket, fehérfémeket, alapanyagokat hozott a konti­nens iparosodó államaiba. Kereskedelmi

Next