Műemlékvédelem, 2011 (55. évfolyam, 1-6. szám)

2011 / 5. szám - Borovi Dániel: Zala György bécsi Erzsébet királyné-síremléke és az Erzsébet-kultusz szakralizáló emlékei az 1900 körüli magyar szobrászatban

két, 1902-es, illetve 1903-as fordulóján­­ for­mát öltöttek.­ Ha az első fordulók pályaművei nyomán valósult volna meg, akkor az Erzsé­­bet-emlék a millenniumi emlékmű, a megva­lósulatlan Szabadságharc­, illetve a megvaló­sult Kossuth-emlékmű mellett a magyar századforduló monumentális szobrászatának egyik legnagyobb szabású vállalkozása lehe­tett volna. Az Erzsébet-emlékműtervek azzal is kitűntek a századforduló magyar emlék­anyagából, hogy rajtuk a korszak metaforikus beszédében a kiegyezés nemzőjeként, oltalma­zó angyalként, második Szent Erzsébetként, szenvedő mártírként, vagy akár Mater Dolorosaként megjelenő királyné emléke szá­mos esetben úgy került megörökítésre, hogy a szobrászok - emlékmű esetében viszonylag szokatlan módon - mind a tervek ikonográfiá­jában, mind építészeti megoldásaiban a szak­rális művészet gesztusait alkalmazták. Jelen tanulmány célja a Zala bécsi sír­emlékét és a budapesti emlékműpályázat kezdeti fordulóinak terveit létrehozó szelle­mi közeg felvázolása, és annak vizsgálata. 3. Zala György: Erzsébet királyné síremléke, 1900. Egykor Bécs, Kapuzinergruft

Next