Műemlékvédelem, 2014 (58. évfolyam, 1-4. szám)
2014 / 1. szám. - Nagy Levente: Kádár Zoltán és a pannoniai provinciák ókeresztény ábrázolásainak ikonográfiája
sírművészetben halottak ábrázolásaiként értelmezhetők.15 Valamennyi hasonló ábrázolást (pl. a szarkofágok medalionjait) aligha tudnám itt felsorolni, ezért csak öt falfestmény-példát mutatok be mind pogány (római császárkori), mind keresztény kontextusokból: a Via Latina katakombából,16 a Domitilla katakombából,17 Aelia Arisuthoeai (Észak-Afrika) sírkamrájából,18 az orhaneri sírkamrából (Izrael)19 [ezek mind IV. századiak], valamint Rómából, a Via Portuense sírkamrából egy II. századi példát 20 (2-5. kép). Pécsett mindezidáig mártír tiszteletre utaló történeti-régészeti források nem állnak rendelkezésre. Mártír tiszteletre alkalmas temetőbazilikaként értelmezhető építészeti maradványok sem kerültek elő,21 holott építészeti-topográfiai szempontból a pécsi temető legjobb párhuzamainak tekinthető salonai és naissusi temetőkből jól ismertek a vértanúk tiszteletéhez kapcsolódó temetőbazilikák maradványai, éppen a legtöbb pécsi sírépítmény létesítésének időszakából, a IV. század utolsó harmadából, az V. század elejéről.22 Félretéve azt a Péter-Pál-sírkamra 1870-es évekbeli ásatásainak dokumentálatlansága miatt ma is vitatott kérdést, hogy el lehetett-e igényesen temetni négy halottat a meglehetősen kisméretű sírkamrában, a pécsi fejek mártírként való értelmezése kizárólag ikonográfiai érvekkel, kompozíciós analógiák segítségével lehetséges. A kompozíciós szempontból talán legfontosabb párhuzamra, a SS. Pietro e Marcellino katakomba 3. sírkamrájának a Péter-Pál-sírkamrához hasonlóan szintén a IV. század végére, az V. század elejére keltezhető dongaboltozat festményén Péter, Pál, Krisztus és a katakombában tisztelt négy legfontosabb mártír (Péter, Marcellinus, Tiburtius, Gorgonius) egészalakos ábrázolására már Hudák Krisztina is hivatkozott.23 Egy másik, 4.Halott medalionban az Orhaner kibuc területén talált sírkamrában. Michaeli 2007. i. m. 52., 19. t. nyomán 5. Halott medalionban. Róma, Via Portuense hypogaeum. Bianchi Bandinelli 1969. i. m. 99. kép nyomán