Műemlékvédelem, 2014 (58. évfolyam, 1-4. szám)
2014 / 4. szám - Levárdy László: Budapest Déli pályaudvar - Déli Vasút "Buda" indóháza
Ezzel együtt a MÁV sokat tesz az utasforgalom növelése és színvonalának emelése érdekében, az utasok ezt értékelik is. Érzetre tán többen is vannak, mint évekkel ezelőtt. Az új ütemes elővárosi közlekedés rengeteg hívet szerzett a MÁV-nak, a vasútnak. De az állomás és az épület ennél jóval többet érdemel(ne)! Ne feledjük, hogy helyét még a reformkorban a Széchényi vezette bizottság jelölte ki, és a későbbi korok nem kis áldozatok árán hozták létre. Ők fantáziát láttak egy a város központjába befutó, páratlan helyzetű állomás megépítésében. A kettes metró odaérkezése ideális kapcsolatot teremtett a Keleti pályaudvarral, de közvetlen villamosjáratokkal lehetett elérni Óbudára, Hűvösvölgybe, Zugligetbe, Kispestre, Albertfalvára és a Kelenföldi pályaudvarra. A nyolcvanas években ezeket a megközelítési lehetőségeket elveszítette a Déli és vele együtt forgalma jelentős részét is. Az épület lassú pusztulásnak indult. (17. kép) Jövőre lesz negyven éves az „új” Déli. Végre fel kellene hagyni a sok próbálkozással, inkább a jövőjét kellene megtervezni elbontása helyett. A maga korában elismerték az épületet a kortársak, becsüljük meg mi is a modern magyar építészet egyik legjobban sikerült alkotását. Lehet, hogy a vágányok tényleg kicsit kettészelik Budát, de egy parkosított közösségi hasznosítású felülépítéssel a Márvány utcai toroktól az Alagútig értékes területeket nyerne a főváros. A személypályaudvari részt, a felvételi épületet mindenképpen meg kell őrizni. Meg kellene vizsgálni, hogy a funkcióját veszett, majdnem a Ráth György utca tengelyébe eső, néhai targonca folyosót miképpen lehetne megnyitni a gyalogos közlekedés számára, elkészíteni végre az oly régóta tervezett mozgólépcsőt a metró kijárattól a peronokig, pótolni kellene az elveszett parkolót úgy az Alkotás, mind pedig a Mészáros utcai oldalakon. Mindenekelőtt az együttes védelméről kellene gondoskodni, addig, amíg még nem késő. A még ma is modernnek ható épület megérdemelné a műemléki védettséget a sok kalandor elképzelés ellenében. Felhasznált fontosabb irodalom Barcza László: 150 éves a budai indóház és a Buda— Nagykanizsa vasútvonal 1861-2011. Budapest, 2011. Erdélyi Tibor: Vasútüzemi épületek. Budapest,1971. Fodor Jenő: Vasúti épületek. Felvételi épületek. Budapest, 1949. (A Mérnöki Továbbképző Intézet kiadványai. E., 37.) Geschichte der Eisenbahnen der Österreichisch- Ungarischen Monarchie. Hrsg. Hermann Strach. I-IV. Wien-Teschen-Leipzig, 1898. Kerkápolyi Iván: Vasúti földrajz és történet. Budapest, 1943. Kubinszky Mihály dr.: Régi magyar vasútállomások. 2. kiad. Budapest, 1986. 17. A Déli pályaudvar utascsarnokának alaprajza, 1975. MAVTI21094/2 Funkcióvizsgálati terv részlete 79