Műemlékvédelem, 2016 (60. évfolyam, 1-6. szám)

2016 / 5-6. szám - Fieber Henrik: A műemlék-restaurálás pszichológiája

Fieber Henrik Ahol ketten vagy hárman összegyűlnek a művé­szet szent nevében - fejbe verések következnek; ha pedig e gyülekezés a művészi stílusok érdeké­ben kerekedik, biztosan bábeli zűrzavar és széj­­jelfutás lészen a vége. Mert ne adj Isten, hogy művész és nagyközönség, építész és esztétikus, főként klérus és szakember, no meg akadémiák és művészcsoportok e téren egy húron pendülné­­nek. A leghevesebb vita tárgya még ma is a mű­vészi problémák között a stílszerű alkotás, resta­urálás, vagy pontosabban szólva a stílegység és stíltisztaság legalább is nálunk, Szkítiából kigyüttek között. A Lajtán túl már kevésbé, sőt alig-alig hallatszik egy őslény vagy Spießnek­ el­lenkező szózata. Nálunk azonban még ma is túl­zott önérzettől duzzadó hivatalos jelentések je­lennek meg, amelyekben erős hangsúlyozással és aláhúzással van kiírva, hogy ezt vagy azt a ro­mán, csúcsíves műemlékünket stílszerűen restau­rálták, felfrissítették, kiegészítették. Hírlapok nap-nap után benső megelégedéssel nyugtatják meg a régi emlékeken csüngő honfi kebleket, hogy valamely nemzeti büszkeségünket korhű stílusban örökítették meg. Ankétek ülnek össze, amelyek komolyképűséggel jelentik ki, hogy Rákóczi emlékét mi, a XX. század emberei csak barokk stílusban örökíthetjük meg, amelyben Rákóczi is élt és lehelt, bár a főkuruc szónok Thaly, nem tartotta magára nézve kötelezőnek, hogy Rákócziról írt műveit barokk kori magyar­sággal írja meg. Hivatalos testületünk, a Műemlé­kek Országos Bizottsága még ma is a stílszerű res­taurálás és kiépítés büszke piedesztálján díszeleg a hon jobbjainak örömére. A klérus pedig hipnoti­kus megrögzöttségben rajong a tiszta román és gót stílusú templomokért s jobb ügyhöz méltó aggó­dással és lelkiismeretességgel kutatja templomai­nak stílegység tekintetében való szépségfoltjait. Szinte szívet megindító jelenet, mint tudnak pa­naszkodni, sopánkodni, sőt jajongani, hogy az is­tentelen barokk­ és copf kor mennyire eléktelení­­tette román vagy csúcsíves templomaikat. S ebbeli művészeti kesergésükben hatalmas meg­erősítést nyernek műemlékeink egyik neves resta­urátorának és még nevesebb műépítészének ma­gatartásában, akit borongó lélekkel láttam a felvidék egyik csúcsíves műemlékének barokk ol­tárai felett töprengeni s szinte karhatalommal kel­lett őt megakadályozni, hogy a művészet eme „ki­növéseit, fattyúhajtásait” szent buzgalmában ki ne dobja a stíltisztaság szent nevében.­ Mert így ál­lunk ám, drága véreim. Még művészeti életünk vezetőinek fejében is egyiptomi sötétség dereng e fontos kérdésben s azért mérhetetlen károkat okoznak a laikus nagyközönség szemében élve­zett óriási tekintélyüknél fogva. Nem csodálko­zom tehát, midőn a klérustól leveleket kapok, amelyekben ilyenek olvashatók: „Templomom ro­mán vagy csúcsíves, azért stílszerű, tiszta román vagy gót oltárt, kelyhet stb. óhajtok, amely a mű­vészet szabályainak minden tekintetben megfe­lel.”­­ „Nem szeretném templomom restaurálását kontár kezekre bízni, mert szép műemlék gót stíl­ben; kérek tehát oly művészt, aki a gót stílusban teljesen jártas, hogy a gót stílus szigorú szellemé­ben járjon el.”­­ „Templomom - szakértők szerint is - elsőrendű csúcsíves műemlék, ám nagy baj, hogy csúf barokk berendezés ékteleníti el; életem leghőbb vágya, hogy helyükre stílszerű oltárokat szerezhessek.” No persze, hogy persze! Minden valamire való kézikönyvben, természetesen annál inkább A MŰEMLÉK-RESTAURÁLÁS PSZICHOLÓGIÁJA I.

Next