Műemlékvédelem, 2018 (62. évfolyam, 1-6. szám)

2018 / 1-2. szám - TANULMÁNYOK - Roters, Katharina - Szolnoki József: Tüzép-barokk a Kárpát-medencében

gondolat, hogy milyen jó lenne, ha a tisztaság színében tündökölnének ma is a falvaink, és nem ilyen csiricsáré divatszíneket vennének maguk­ra. ” (Csete 1985: 26). Szempontjait a szükséges rugalmassággal alakítva, a paksi paneleken alkalmazott saját dí­szítéseivel kapcsolatban már sokkal megenge­dőbb. „A tulipánosnak minősített épületek eseté­ben, amikor ezt a fajta emberközpontúságot visz­­szahoztuk vagy legalábbis megkíséreltük vissza­hozni, akkor teljes joggal tehettük azt is, hogy az épület arcát is emberszabásúvá tettük. ” (Csete 1985:26). Mi mást lett volna a kapart kőporos díszítések célja is, ha nem éppen ugyanez: az egyenházakat emberarcúvá tenni? Amíg a haldokló nyugat ide­alista elméletei elszakították a kultúrát az anyagi alapjától, és az ún. elit szellemi termékeként ke­zelték, addig a marxista-leninizmus hangsúlyozta a dolgozó tömegek közvetlen vagy közvetett sze­repét a kultúra értékeinek létrehozásában. A kom­munista „újbeszéd” hazug realizmusára a „kettős beszéd”5 technikájával reagált a közember. Ez a beszédmód a valóság minden egyes elemét sze­mantikus ambivalenciával ruházta fel. „A szocializmusban a társadalmi önismeret sajátos válsága bontakozik ki. [...] A kádári ér­telmiség hatalmának rendkívül szégyenlős birto­kosa. [...] Ragaszkodik az egységes kultúra fo­galmához [...], antiindividuális, patetikus közösségi ethoszt hirdet. [...] (A­ kultúra fogal­mát a magas kultúrával azonosítja, csak a tudo­mányt és a művészetet ismeri el kultúrának, amelytől elkülönítve, lenézően a mindennapi élet fogalmába sorolja és így nem-kultúraként hatá­rozza meg más osztályok tudását. " (Konrád, Szelényi, 1989 [1978], 308). A kőporos díszítő gyakorlat szociokulturális gyökerei egészen a jobbágyfelszabadítás elé ve­zetnek vissza, amikor a szabad költözködés, a tu­lajdonbirtok joga még nem volt magától értető­dő. Sőt a díszek viselése is tabu alatt állt. „Korábbi századok ruházati rendszabályai tiltot­ták a parasztoknak a selyem a bársony, bizonyos prémek használatát, nehogy hasonlóvá váljanak a nemesekhez." (Hofer 1997 [1975]: 218) Az 1810-es években az ország nyugati felében „új­fajta luxus" bukkant fel. A színes posztórátétek­kel látták el a hétköznap viselt, jobbágy-szolga státust szimbolizáló szűröket­. Tulajdonképpen a paraszt öntudatra ébredését jelképezte az így lét­rejött cifraszűr. Száz évvel később a modernista építészet egyik öregapja, Adolf Loos így ír a dí­szítés gyakorlatával kapcsolatban az „ Ornamen­tika és bűnözés" című, 1908-as szövegben. „A pápuák tetoválják bőrüket, kidíszítik a csónakjaikat, az evezőiket, mindenüket, ami csak a kezük ügyébe kerül. De ők nem bűnözők. Ellen­ben a modern ember, aki tetoválva van, az bűnö­ző, vagy degenerált. ” Ez tulajdonképpen a modernista esztétika hi­giéniájának egyik lehetséges ideológiája. A mo­dern fehér ember felsőbbrendűségén alapuló kultúrrasszizmus. Tehát ekkorra már Európa bel­ső részében is átvették a koloniális, gyarmatosító beszédmódot. Miközben Loos Bécsből a Balkán­ban találta meg a saját indiánjait, addig a buda­pesti értelmiség a népi mintákhoz visszatérve próbálta meg a saját (nemzeti) identitását defini­álni. A bajor gyökerekkel bíró Lechner Ödön a magyar formanyelvet akarta feltalálni. Hiszen az önálló nemzeti formanyelv által tudjuk csak asz­­szimilálni a „kulturálisan alacsonyabban álló­kat”, és segítségével vagyunk csak képesek önál­ló kultúrpozíciót kialakítani, érvényesülni az európai népcsaládok körében. Ez az a pont, ahol a művészet és a politika találkozik. A sors iróniá­ja, hogy Lechner egyik emblematikus épületét, az 1896-ban átadott Iparművészeti Múzeumot egyik kritikusa lekezelően „cigány-palotaként” aposztrofálta. Az épületet átadó Ferenc József pedig „tojásrántottához” hasonlította a bejárat sárga kerámiakorlátját. Halála előtt írt önéletraj­zában aztán maga építész is beismeri, hogy a kapu kicsit „túl indusra” sikeredett. A legradikálisabban egyszerűsítő modell sze­rint ez a nép „vidéken”, azaz az ország Budapes­ten kívüli részén él. Annak idején a természet­közelben élő, idegen szokásoktól meg nem rontott, ősi hagyományait őrző, egyszerű és ártat­lan, mesterkéltség nélküli paraszt testesítette meg. De ahogyan a nyomtatás a hagyományos szóbeli kultúrát, úgy ásta alá a tömegtermelés, a városok növekedése, az úthálózat kiépülése, az írni-olvasni tudás terjedése lassan, de biztosan a hagyományos kultúráját. A szövetkezesítés csupán csak a záró közjátéka volt a magyar vidék évszázadokra visszanyúló, a feudalizmusból a kapitalizmusba történő átmenetének. A falu késleltetett polgárosodásával párhuza­mosan indult meg a kivetkőzés. A két világhábo­rú között „szűzhímzésként” megnevezett, elide­genítés mentesítő házdíszítő gyakorlat a 70-es évekre érte el a zenitjét. A modernizációs sebes­ségváltás közepette újonnan formálódó falusi ré­teg (posztparaszt) számára nemcsak a kulturális folytonosságot (2. kép), hanem egy új rendet, ori-

Next