Műhely, 2000 (23. évfolyam, 1-6. szám)

2000 / 6. szám - RADNÓTI MIKLÓS KÖLTÉSZETI BIENNÁLÉ – GYŐR - Goór Judit: Magunkra is gondolva : A nő hivatása. Szemelvények a magyarországi nőkérdés történetéből, 1777-1865

A forradalom és szabadságharc következményei hatnak 1850-1865 között. A háttérben egy megválto­zott társadalom áll, ahol a gyakor­lat már a hagyományostól eltérő­ feladatokkal ruházta fel a nőket. Megfogalmazódik a nők munkavál­lalásának igénye és kényszere, az iskolaügyben pedig a felsőoktatás­ba való belépésük szükségessége. Vitatéma a nők politikai részvétele, elválasztják egymástól aktív és passzív közéleti szereplésüket. A nő­írók körüli vita középponti kérdése már az, hogy lehetnek-e ők igazán professzionalisták, kiállják-e az el­fogulatlan kritika próbáját. A női nemről alkotott képet új vonások­kal gazdagítják a korabeli tudomá­nyos felfedezések és filozófiai irány­zatok. E fejlődés, kibontakozás lendüle­te és megtorpanásai, ez az össze­tartó erő egyrészről gyönyörködteti az olvasót (azt is, aki a történelem lényegének nem a fejlődést tekinti). Ugyanakkor felcsigázzák érdeklődé­sét a korhoz kötött, mégis rendkí­vül elevennek ható viták, melyek a közvéleményt leginkább foglalkozta­tó kérdések körül zajlanak. A könyv szerzőinek deklarált célja „a nyil­vános eszmecsere folyamatának kö­vetése” (9. o.) a szemelvények segít­ségével. III. Ahány olvasó, annyi olvasat. Él­ményeim sokaságából hadd emel­jek ki néhányat. Szépirodalmi klasszikusainkról mindenki őriz magában valamilyen portrét, amit ez a szemelvénygyűj­temény érdekes adalékokkal ár­nyalhat és gazdagíthat. Hogy viszo­nyul a nőkérdésben folytatott vi­tákhoz Bessenyei György, Arany Já­nos, Jókai Mór, Madách Imre és Vajda János, akik jelentős értekező és közírói tevékenységet is kifejtet­tek? S melyik nő ne lenne rá kí­váncsi, hogy kik voltak azok a fér­fiak, akik­­ talán szabad így ér­tékelnie az olvasónak - igazán el­kötelezettek voltak a nők társadal­mi megbecsülése és felemelkedése iránt? Milyen társadalmi körből, vallásfelekezetből, földrajzi térség­ből kerültek ki? (A névmagyaráza­tokat ezért is érdemes tanulmá­nyozni.) S ki miért nyilatkozik úgy, ahogy nyilatkozik, milyen indítékai húzódnak meg a sorok mögött, mire is „használják” a nőkérdést? Nincs jobb jellemző erő, mint az ember saját szavai. Ezért örvendetes, hogy most elsődleges források kerülnek az átlagolvasó kezébe is, ilyen von­zó formában. A legnagyobb „meglepetés” az ál­talam kevésbé ismert női szerzők megelevenedése szavaik által (ami­hez természetesen a rövid életrajzi jegyzet is hozzájárul). A szépiro­dalomban számon tartott író- és köl­tőnők mellé most felsorakoznak az egyes korszakok közírónői — már ahol lehetséges a két stílusréteg és műfajcsoport különválasztása. Az 1790-es években a divatos le­vél műfajban folytatja vitáját Mol­nár Borbála és Máté Jánosné Uj­­falvy Krisztina. Nyilvánosan ők kép­viselnek először eltérő női álláspon­tokat „a két nem hibái és érdemei felől”. Novellaíró is volt Takács Éva, aki­nek 1820-as évekbeli publicisztiká­jából bőven merít a válogatás. „Nem írattam én ezeket mással, mint vá­doltak, sem hiú magam mutogatás­ból. Tettekre vágytam, mindig olya­nokra, melyek világosságot terjesz­tenek...” - vallja szerkesztőjének írt levelében. Ha valaki mindössze néhány éves közírói tevékenysége során olyan éleslátásról, fogalmi tisz­taságról, széles látókörről, emberis­meretről, racionalitásról, olyan szel­lemességről, vitakultúráról, stílus­beli eredetiségről tesz tanúbizony­ságot, mint ő, milyen életművet al­kothatott volna, ha korának - sőt utókorának, de még önmagának is — nőkkel szembeni elvárásai nem korlátozzák lehetőségeit... A hozzá hasonló nőírók munkái így is meg­érdemlik, hogy leporolják őket, s a szemükkel is körülnézzünk a világ­ban. Takács Éva lánya, Karacs Teréz az 1840-es évek válogatásában sze­repel (a korszak neves pedagógusa és szépíró is egyben), Teleki Blan­kával együtt. Mindketten a nőne­veléssel foglalkozó írásokkal képvi­seltetik magukat. Szintén ezen idő­szak jelentős alakja a Héthegyi Er­zsébet álnéven író Cserei Drusiana, aki Szabó Richard legütőképesebb női vitapartnere a házasság és vá­lás témájában. Wesselényi Polixéna és Bajza Len­ke nevét azért érdemes megemlíte­ni, mert bár ebben a publicisztikai válogatásban szerzőként nincs je­lentős szerepük, az irodalomról szó­ló vitákból kiderül, hogy őket a XIX. század nagyra becsülte mint szépírókat. Jókai Bajza Lenke első könyve kapcsán írja 1858-ban:.....az irodalomnak is érdeke, hogy nőírói legyenek... Férfiak sajátja a humor, az erő, az életismeret, nőké az ér­zés, a gyöngédség, az ábránd. Ná­lunk kivált az utóbbi időben kevés kivétellel az egész irodalom az első irányban halad, és ezt jól teszi, ez az ő útja. De veszendőben van ná­lunk egészen a genre, mely a gyön­géd, mély érzésű, ábrándos műve­ket alkossa. Ez a nőírók feladata, azt férfi nem oldhatja meg, nem is lehet hajlama hozzá.” (262. o.) A bemutatott korszak vége felé Gyulai Pál vitapartnere- SB ként mutatkozik be Szegfi Mór­ *yS né Kánya Emília, az első női ISS szerkesztő Magyarországon,­­ sőt az egész Monarchiában. Az 1873-as első nőkongresszuson, Bécs­­ben Veres Pálnéval együtt képviseli hazánkat. Az utóbbi, közismert szer­ző cikke zárja a válogatást: felhí­vásával kezdődik nálunk a szerve­zett nőmozgalom története. IV. „Úgy hisszük — írja a válogatás szerkesztője —, hogy a XX. századi kérdésfeltevések... igazán élvezetes olvasmánnyá tehetik könyvünket, ha így vagy úgy, de önmagunkra is gondolunk” olvasása közben. Nem is lehet másképp! Igaz, hogy sok vitát eldöntött már a történelem - például a nők szavazati jogáról vagy a válásról -, de számos társadalmi probléma nem avult el, ami a nő­kérdéshez társul. Íme, néhány pél­da azokra a gondolatokra, amikre érdemes visszanyúlni a jelenkor választ kereső emberének. Az oktatás kapcsán elég kevés­szer fogalmazódik meg ilyen világo­san a szakemberré nevelés és em­berré — netán házastárssá és szü­lővé - nevelés különbsége. ..... de­rék nőt, ha világhírű zenészeket, táncosokat, nyelvmestereket össze­gyűjtjük, sem formálhatunk segé­lyükkel, sőt, ha ezen szakügyessé­geket nevelés képében ruházzuk a szegény gyermekre, már a legna­gyobb bűnt követtük el... Követke­zőleg, a nőket a legszélesebb ér­telemben világosodott emberré kell festeni, s éppen úgy kell nevelni, mint a férfit, vagy mint a férfit is kellene... nem szakértővé vagy szak­tudóssá, hanem életemberré kell érlelni” (Karacs Teréz, 138—139. o.). Ez a gondolat szorosan kötődik a házasságról szóló eszmecserékhez is. Nincs olyan szerző, akár férfi, akár nő, aki ne kárhoztatná kora divatjait, felszínességét, párválasz­tási szokásait és lehetőségeit, s eze­ket a házasságok zátonyra futása okaként jelöli meg. Az ellenszer a nevelés lenne, azonban egyesek sze­rint nem csak a nőnevelés. Van, aki megkérdőjelezi azt az evidenciát, hogy elsősorban a női félen múlik a családi élet minősége. „S őszintén megvallom, miképpen én, ha a ket­tőt (ti. a fiú- és lánynevelést) egy­szerre kivívni lehetetlen volna, a fiúnevelés kiemelését vélném sie­­tőbbnek... A nőkben mutatkozó vét­kek, hibák, fonákságok ellenében... bátor vagyok inkább elmondani ész­revételemet a szerencsétlen házas­ságoknak férjek általi okairól. Ha csüggesztő tapasztalatim zord ké- 91

Next