Műhely, 2003 (26. évfolyam, 1-6. szám)

2003 / 4. szám - RÉGI–ÚJ VERSEK 4. - Chartier, Roger: Ahol a part szakad : Történelem, nyelv, gyakorlat : Négy kérdés Hayden White-hoz

i Hayden White Metahistory című könyve 1973-ban jelent meg.­ Ez a könyv nem keltett feltűnést Fran­ciaországban. Mivel figyelmen kívül hagyták, nem találta meg az őt megillető helyet a történelemről zajló párbeszédben, amelyet két évvel korábban in­dított Paul Veyne provokatív kommentárja a törté­netírásról (Comment on écrit l’histoire), s amelyet Michel de Certeau „E opération historique” (A tör­ténelem működéséről) című kiadványa folytatott 1974- ben.2 Elszalasztott lehetőség - idézhetnénk Paul Vey­ne szavát, aki egymás után vonta kétségbe azokat az axiómákat, amelyek tudományos alapot jelentettek a kvantitatív, szeriális történelemtudomány számá­ra, amelyet akkoriban „a történetírás tudatosságá­nak” igazi „forradalmaként” tartottak számon.­ Vey­ne szerint a történelemtudomány nem vetkőzheti le a hagyományos irodalmi formákat: az általa kimun­kált magyarázatok „nem egyebek, mint felfogható cselekménybe rendezett beszámolók,”a végső elem­zésben pedig a történelem a puszta kíváncsiságot elégíti ki. A legmetszőbb választ Michel de Certeau fogal­mazta meg, először a Veyne könyvéről írt recenzió­jában az Annales lapjain, majd egy tanulmányban, amelyet láthatólag az Annales köré pártolt, figye­lembe véve, hogy Jacques Le Goff és Pierre Nora a Faire de l’histoire nyitó darabjaként közölte. De Cer­teau írásának teljes szövege a következő évben is­mét megjelent a Lécriture de l’histoire (Writing His­tory, Történetírás) című tanulmánykötetében.­ Mi­ként Paul Veyne, úgy de Certeau is hangsúlyozta, hogy minden történetírás, bármi legyen is a formája, narráció, elbeszélés, amely saját diskurzusát a „nar­­rativizálás” folyamatai szerint konstruálja meg, ame­lyek újraszervezik és újrarendezik a kutató műve­leteket. Ő mindazonáltal Veyne nézeteivel kapcso­latban két módosítást javasol. Először is, számára az, ami meghatározza a történészek választásait (hogy miként csoportosítják témáikat, hogy a munka mi­lyen formáját részesítik előnyben, illetve hogy me­lyik írásmódot alkalmazzák), sokkal inkább függ a „tudásszerzés intézményén” belül elfoglalt helyük­től, mint személyes preferenciájuktól. Másodszor pe­dig, ami diskurzusuk koherenciáját biztosítja, az nem­­ vagy nemcsak - az általuk kölcsönzött irodalmi mű­fajok szabályainak tiszteletteljes megtartása, hanem azok a speciális eljárások is, amelyeket tudományuk módszerei határoznak meg. Hogy mire szolgál e vita fölidézése? Talán csak arra, hogy megmutatkozzék az a mélység, amely jellemezhette volna, ha Paul Veyne, Michel de Cer­teau és mások tudtak volna Hayden White írásairól, aki vitájuk számos kérdését a maga módján vette fontolóra. White Metahistory című munkájának lé­nyege nem (vagy nem csak kizárólag) az volt, hogy leírja a történelemtudomány diszkurzív formalitá­sait, bár Veyne és de Certeau nyomán ő is úgy ha­tározza meg a történelemtudományt, mint ami „nar­ratív jellegű prózai diskurzus formájában megnyilvá­nuló verbális struktúra” (Metahistory, ix). White azon­ban többre tört: megérteni „a történelmi képzelő­erő mélyszerkezetét” (ix), amely az eseménytörté­net különböző archetípusai közötti lehetséges kom­binációkat („románc, komédia, tragédia, szatíra”), a történelmi magyarázat különféle paradigmáit („for­malista szemlélet, organikus szemlélet, mechanikus szemlélet, kontextuális szemlélet”) vezérli, és szá­mos ideológiai implikációt is (anarchizmus, konzer­vativizmus, radikalizmus, liberalizmus). Az imént em­lített tizenkét elem közötti társítási variációk (elmé­letileg hatvannégy lehetséges kombináció, de való­jában csak kevesebb, mivel némelyikük logikai kép­telenség) következetes történetírói stílusokat hatá­roznak meg, amelyek mindegyike önálló esztétikai érzékenységgel, kognitív működéssel és ideológiai elkötelezettséggel rendelkezik. White „történelem­tudományos poétikája” végső soron tehát azt célozta meg, hogy meghatározza az így kialakuló mátrixok „mélyszerkezetét”. Hayden White szerint ezek a társítások magának a történelemtudománynak a területén található nyel­vi és poétikai előképekben gyökereznek, azaz ahogy a történész „megteremti elemzése tárgyát és előre meg is határozza a fogalmi stratégiák modalitását, amelyekkel megmagyarázza azt” (31). Az előkép négy fő modalitása a költői nyelv négy klasszikus trópusa alapján nevezhető meg és írható le; ezek: a metafo­ra, a metonímia, a szinekdoché és a speciálisan „me­­tatropologikus” státus, az irónia. White-ot idézve: „Dió­héjban az az én nézetem, hogy a domináns tropoló­­giai módozat és a vele járó nyelvi protokoll teszi ki minden történelemtudományi munka tovább nem szű­kíthető ,metahistorikus’ alapját” (xi). A „metahistorikus alap” meghatározásának kere­sése közben White sokkal távolabbra merészkedett Metahistory című munkájában, mint a korszak fran­cia történészei, miközben a „történelemtudományos írás” természetét jellemezték - vagyis mindazt, ami White szerint az „eseménytörténet” fogalma alá tar­tozik. Azonban White érvelése kezdettől fogva ho­mályos maradt. Hogyan értendők „a történelemtu­dományos képzelőerő mélyszerkezetének formái” (31)? Magának a „mélyszerkezet” kifejezésnek a haszná­lata elég természetesen vezet odáig, hogy a történe­lemtudományos diskurzus előképeire gondoljunk. ROGER CHARTIER AHOL A PART SZAKAD Történelem, nyelv, gyakorlat Négy kérdés Hayden White-hoz 46

Next