Múlt és Jövő, 1991 (2. évfolyam, 1-4. szám)

1991 / 1. szám

ismerünk, nem más, mint egy a Publius Valerius bajtársaitól (sodales) származó, egyszerű, Marsnak (Mamers) szóló ajánlás. P. Stibbe kiadásában (Lapis Satricanus, Rome: Dutch Academy, 1980) a követ­­kező, kétsoros szöveg szerepel, az elején egy hiányzó résszel: .. .ei steterai Popliosio Valesiosio suadales Mamertei Nem valószínű, hogy a felirat Kr. e. 530-nál régeb­­ben, illetve 480-nál későbben keletkezett. A római hagyomány szól egy Publius Valerius Poplicola nevű római konzulról a Köztársaság első évéből (hagyományosan Kr. e. 509), e konzul valódiságát azonban jobb-rosszabb indokok alapján kétségbe szokták vonni. Azonosnak kell-e tehát tekinte­­nünk a Satricumban feltűnő Publius Valeriust a Kr. e. 509-ik év római konzuljával? Továbbá tekint­­hetjük-e ezt az azonosítást a hagyomány igazolásá­­nak? A Biblia kutatói hozzá vannak szokva az ilyen problémákhoz. Másrészt azt is tudomásul kellett vennünk, hogy a régészet olyan kérdések felvetését engedi meg, amilyenekkel az irodalmi hagyomány egyáltalában nem is számol. Amikor a Kr. e. VIII. századbeli Latium sírjainak tárgyait lajstromozzuk, tulajdon­­képpen a vaskori Latium anyagi kultúrájára, vala­­mint Etruriával vagy Görögországgal való kapcso­­lataira vonatkozó kérdéseket teszünk fel, vagyis olyan kérdéseket, amelyek kívül esnek az irodalmi hagyomány keretein. Különbség van természete­­sen intelligens kérdések feltevése és elfogadható válaszok adása között. Tudomásul kell vennünk, hogy a feltett intelligens kérdéseink és a megtalált elfogadható válaszaink nem állnak arányban egy­­mással. Csupán ennyi vigaszt tudok nyújtani bibliakutató kollégáimnak, akik még nem találtak elfogadható választ intelligens kérdéseikre, s akik nem áltatják magukat azzal, hogy Ebla táblái (a 3. évezredből - a szerk.) nyújtják a megoldást. A tör­­téneti kutatás bármelyik területén az a legveszélye­­sebb kutatótípus, amelyik - miután elég intelligens ahhoz, hogy jó kérdést tegyen fel - azt hiszi, ahhoz is elég okos, hogy kielégítő választ találjon. Amikor azt állítottam, nincs alapvető különbség bibliai és egyéb történetírás között, ezt azért tet­­tem, hogy rámutassak, mi az, ami szerintem min­­den mai történetírásnak is az igazi, komoly problé­­mája. A történettudomány területén belül és azon kívül is széles körben elterjedt az az irányzat, mely a történetírást a fikció műfajai közé sorolja. A tör­­ténetírás fikcióvá történő visszaszorítása külön­­böző formákat ölt, és különböző fokú intellektuális szőrszálhasogatások támasztják alá. Néha abban az egyszerű formában jelenik meg, hogy minden iro­­dalmi terméket (a történetírást is beleértve) ideoló­­giai szempontok kifejezésének tart, vagyis osztály­­érdekek explicit vagy implicit megjelenítésének. A szőrszálhasogatás egy magasabb szintjén retori­kai alapállások felfogásában elemzik a történeti műveket; végül pedig az ideológiai és retorikai elemzést kombinálva azt próbálják bizonyítani, hogy minden történeti beszámolóra jellemző egy bizonyos retorikai alapállás, ez utóbbi pedig a tár­­sadalmi és politikai részrehajlás mutatója. A követ­­keztetés minden esetben ugyanaz: nincs különbség fikció és történetírás között. A bibliatudományok retorikai elemzésében tes­­tét öltő konkrét formákról nem szólok. Annak a szemléletnek, amely a retorikai és ideológiai szemléletet abból a célból ötvözi össze, hogy a tör­­ténetírást fikcióban oldja fel, legjelesebb képvise­­lője hazánkban ma barátom, Hayden White. Befo­­lyása döntő a History and Theory és a New Literary History c. folyóiratokban, és igen figyelemreméltó, milyen erős támaszra lelt Peter Munz könyvében, amely The Shape of Time: A New Look at the Philo­­sophy of History (Az idő formája. A történetfilozófia új szemlélete) címmel jelent meg 1977-ben. Ez a támasz azért is különösen figyelemreméltó, mert Peter Munz eredendően és képzettségénél fogva az angol analitikus filozófián megszűrt német histori­­cizmust képviseli. Mondani sem kell, Hayden White fő munkája a Metahistory (1973). A Topics of Discourse, Essays in Cultural Criticism c. kötete fon­­tos tanulmányokat tartalmaz, ezek részben koráb­­biak, részben későbbiek, mint a Metahistory. Legu­­tóbbi munkái közül Droysen Historik-jának tár­­gyalását említem meg a History and Theory 1980/1. számában, valamint a New Literary History, Winter 1980/2. számában a „Literary and Social Action” témájában megjelent tanulmányt. Korábbi munkájában Hayden White a történé­­szek retorikai alapkoncepcióira mutatott rá. Giam­­battista Vicáig visszatekintve, a történetírás egé­­szét négy elemi magatartásformára kísérli meg visszavezetni, amelyeket a következő négy retori­­kai képlet fejez ki vagy szimbolizál: metafora, metonímia, szinekdoché és irónia. White szerint a metafora uralma a XVI. és XVII. századra esett, a metonímiáé a XVIII. századra, a szinekdoché a XIX. század elején volt uralkodó, ezt követte az irónia a XIX. század második felében, azt pedig az irónia iróniája korunkban. A Metahistory-ból azon­­ban az derül ki, hogy a fenti kronológiai megkü­­lönböztetések White számára nem voltak annyira fontosak, mivel könyvében azt mutatta be, hogy a XIX. században mind a négy retorikai forma ele­­venen és egymással versengve élt együtt. Ranke képviselte a szinekdochét, Michelet a metaforát, Tocqueville a metonímiát és Burckhardt az iróniát. Nem is egészen világos, hogy ezek a kifejezési for­­mák valóban politikai és társadalmi magatartást képviselnek-e, hiszen Ranke, Tocqueville és Burckhardt - mindhárman konzervatívok - különböző retorikai hangvétellel írtak. Úgy tűnik, az utóbbi időben White kisebb jelen­

Next