Múlt és Jövő, 1994 (5. évfolyam, 1-4. szám)

1994 / 4. szám

fegyverét. Még a pogrom után tartott statáriális tár­­gyalás jegyzőkönyve is diplomatikusan fogalmaz: ״ A kocsin ülők revolvert szegeztek a támadóknak, a kocsis pedig a lovak közé vágott, s így sikerült kimenekülniök az embergyűrűből.'30 Közben előke­­rült három kunmadarasi rendőr, akik a­­tömeg fel­­szólítására... lefegyverezték Takács Ferencet, őt pe­­dig az ipartestület székházba kísérték."3" Ez már az események következő színhelye volt. Aki Karcagon járt, az mindenképpen ide igyekezett, hiszen úgy döntöttek, hogy megtárgyalják a napköz­­ben történteket. Rajtuk kívül azonban még igen sokan voltak kíváncsiak a beszámolókra. A gyűlésnek fela­­data volt még az előzőekben említett kérvény megírá­­sa, illetve a terhelő tanúvallomások vissza­vonatása. Takács Ferencék már jelen voltak. Nem tudni, sike­­rült-e a felbőszült tömegnek rábírni őket, hogy vonják vissza vallomásukat. Mindenesetre nagy összevissza­­ság, nagy hangzavar lehetett, mert végül is a rendőr­­ség közbeavatkozott, és Takács Ferencéket a madarasi rendőrlaktanyába kísérték, ahonnan csak reggel öt órakor távoztak el. Valószínűleg nem voltak hajlan­­dók még a tömeg nyomására sem lemondani terhelő vallomásukról, így a fenyegető hangulat indokolttá tette a tanúk védelmét. Felvetődik a kérdés, a rendőr­­ség miért nem oszlatta fel a székházban összegyűlte­­ket. Mivel határozott rendőrségi intézkedésre nem került sor, közvetve hozzájárultak, hogy egy csoport elindulhatott az első áldozat, Wurczel Ferenc lakásá­­ra. Ő volt a helyi szociáldemokrata párt titkára, a nép­­bírósági per egyik zsidó származású tanúja. A csoport nevében Vona József (ötödrendű vádlott) biztosította Wurczel Ferencet, hogy semmi bántódása nem lesz, csak vonja vissza a vallomását. Wurczel Ferenc nem akart kijönni a házából. Valószínűleg tartott a patta­­násig feszült tömeghangulattól, ezenkívül sötét volt, számára ellenségekkel teli az éjszaka, rendőröket nem tudott a maga védelmében, talán hallotta, mi történt Takács Ferencékkel, és az egész nap történései sem sok biztatót sugalltak. Végül úgy döntött, útnak in­­dul a csoporttal együtt. ״ Mikor megérkeztek, az iparterület előtti gyalogjárót megszállva tartotta az ott lévő tömeg, s így Wurczel Ferenc - aki lakásából az ipartestületig a gyalogjárón haladt - kikerült az út­­testre, így azután nekitámadt a tömeg: öt fogát kiver­­ték, a koponyáját és a homlokát megsebesítették, és úgy összevissza rugdosták, hogy egyik oldalbordája is elrepedt. Sérülései 20 napon túl gyógyultak. Bántal­­mazóinak kilétét megállapítani nem lehetett."32 Wurczel Ferencnek még csak a lehetősége sem volt meg, hogy bemenjen az ipartestület székházába, és el­­mondhassa véleményét, esetleg visszavonja vallomá­­sát. Ez azt bizonyítja, hogy nem mint tanút, hanem mint zsidót verték meg. "Csak amikor öt fogam a ke­­zemben maradt, jöttem rá, hogy nem mint szocialistát vernek, hanem mint zsidót"33 - vallotta később. Az ipartesület székházában eközben ismét hallatta hangját Tóth Zsigmond, és nem is akárhogyan. Meg­­jegyzései alapján nyílt antiszemita uszítást végzett. Ezt bizonyítja az a figyelmeztetése is, mely szerint a zsidók éjszaka el akarják rabolni Nagy János tanítót, ezért védelmére őrséget kell szervezni. A többség va­­kon elhitte ezt a minden józan mérlegelést nélkülöző újabb rémhírt, így szerveződött meg a Nagy János "személyes biztonságára" vigyázó őrség, melynek tagjai (összesen nyolcan) időközönként váltották egy­­mást. Más kérdés, hogy Nagy János kijelentette: az őr­­ségre nincs szükség. Még mindenki együtt volt a székházban, amikor Tóth Zsigmond újabb felhívást intézett az egybegyűl­­tekhez: "másnap mindenki legyen a piacon, mert ott valami történni fog, lehet, hogy zsidóverés is lesz".34 Elkészült több aláírással az igazságügy-miniszterhez címzett kérvény is, igaz, már nem az iparterület szék­­házában, hanem Retter Henrik lakásán. Ezt követően a tömeg szétoszlott. Éjszaka semmi említésre méltó nem történt. Az azonban most már egyértelműnek látszott, hogy a hétfői nap eseményei még nem fejeződtek be. Ezt érezte a madarasi rendőrség is, és félve a folytatástól, még éjjel erősítést kért a meglévő saját 13 embere mel­­lé. Ennek eredményeképpen még az éjszaka folyamán ״ Kunhegyesről 9 fő, Karcagról pedig 6-8 fő érkezett, így a rendőri létszám 28-30 főre emelkedett, s köztük főhadnagy, hadnagy és alhadnagy is volt."35 1946. május 21. Másnap, kedden reggel piaci nap volt Kunmadara­­son. Ilyenkor nemcsak a helybéliek, de a környező községekből, tanyákról, sőt Budapestről is érkeztek árusok. Ezeknek a hetivásároknak az ország gazdasá­­gi életében felbecsülhetetlen értékük volt. 1946 tavasz végére, nyár elejére a pengő alkalmatlan fizetőeszköz­­zé vált. Az emberek árut cseréltek árura, illetve olyan közszükségleti cikkek váltak általános egyenértékes­­sé, mint például a só, a cukor vagy a zsír.36 Az 1945. évi szárazság és ennek következtében a rossz termés, az új betakarításig súlyos gondokat okozott a lakosság ellátásában. Többek között erről is említést tesz a kommunista párt megyei bizottságának jelentése, amelyet a Központi Vezetőségnek küldött. A keve­­sebb termés következtében nehezebben teljesítették a beszolgáltatásokat is, s egyes helyeken az a jelszó, hogy miért adjunk be, azért, hogy a kommunistáknak és a zsidóknak legyen!"37 Ez a hangulatjelentés hűen tükrözte a „lappangó" antiszemitizmust. De térjünk most vissza a madarasi piacra. Egyre töb­­ben jöttek ki a vásárra, még ha nem akartak is semmit sem venni. Egyesek nézelődtek, mások az előző napi események részleteit tárgyalták meg újra és újra, kie­­gészítve és továbbszínezve a karcagi gyerekek eltűné­­sével. Mintha hiába pakoltak volna ki az árusok, köz­­tük zsidók is. Megérkezett Tóth Zsigmond, aki való­­ban egyik értelmi szerzője volt az eseményeknek. Mintha mindenki rá várt volna, kiadta a jelszót: ״ Na, most már kezdődhet a tánc!"38 Ettől a pillanattól kezd­­ve Kunmadarason szó szerint elszabadult a pokol. A község zsidó lakosságát véresre verték, nem kímélve öregeket, nőket, gyerekeket. Mindenki egy emberként támadt a zsidókra. Megdöbbentő, hogy a menekülők előtt bezáródtak a kapuk, az ajtók, kocsikra nem vették fel őket.39 Madarason, úgy tűnik, senki sem emelt szót a tömeges vérengzés ellen. Egyetlen újságban nem le­­het olvasni arról, hogy valaki megpróbált volna tilta­­kozni. Joggal kérdezhetnénk, hol volt a megerősített karhatalom, miért nem lépett közbe? Erre még az ese­­mények további részletes ismertetése után visszaté­

Next