Múlt és Jövő, 1998 (10. [9.] évfolyam, 1-4. szám)

1998 / 4. szám

LEÓRA BILSKY TÖRTÉNETMONDÓK VERSENYE ÉS AZ EICHM­ANN-PER­E­ gi diszkurzusban. Hasonló mozgalom lelhető fel a történetírásban is.13 Annak ellenére, hogy a két mozgalom között ér­­dekes párhuzamok vonhatók, jelenleg nem kívánok ezzel foglalkozni. Dolgozatomban arra mutatok rá, amint a két tudományág Adolf Eichmann-perében találkozik, és azt vizsgálom, hogyan világítja meg jobban az elbeszélői perspektíva ezt az egybeesést. A történelmi tárgyalások és a történelem tárgyalá­­sa abban az útkereszteződésben áll, ahol jog és tör­­ténelem találkozik egymással. Ezt érzékelték kez­­dettől fogva az Eichmann-perben is.14 A bírók, akik tudatában voltak a nyilvánosság elvárásainak, és tudták azt is, hogy ítéletük a holocaust "hivatalos történetével " lesz egyenlő, felhívták a figyelmet er­­re a tendenciára, és bíráskodásuk határát is ennek megfelelően vonták meg.15 Mindazonáltal sem a bí­­rók, sem az ügyvédek, sem pedig a nyilvánosság nem tudta teljes mértékben elválasztani a történel­­met a tárgyalóteremtől. Az alapvető kérdés az volt, ״ milyen történelemről van szó?” és ״ ki mondja el ezt a történelmet/történetet?” A jog, a történelem és az elbeszélés közötti kap­­csolat három, egyenként kisebb témát felölelő kez­­elésével kezdem: Hogyan kapcsolódik egymáshoz a történet és az ítélet? Hogyan kapcsolódik egymás­­hoz a történelmi elbeszélés és az ítélet? Végül pe­­dig, hogyan kapcsolódik egymáshoz a jog és az el­­beszélés? Három különböző szakterületről (iroda­­lomkritika, történetírás és jogtudomány) szárma­­zó íróhoz folyamodom, akik megpróbálták megvá­­laszolni ezeket a kérdéseket. írásaikban meglepő módon bukkan fel a közös téma. Walter Benjamin a történet és az ítélet közötti kapcsolatra ad magyarázatot a történetmondás el­­tűnőben lévő művészetéről szóló esszéjében. A me­­semondtktaxy. ״ Mindez arra a mozzanatra utal, amely minden igazi mese sajátja: a haszonra, amit — nyíl­­tan vagy rejtetten — valamennyi magában hordoz. Ez a haszon lehet egyszer valamiféle gyakorlati ta­­nács, másszor valamiféle erkölcsi útmutatás, egy harmadik esetben lehet akár egy szólásmondás vagy életszabály, de a mesemondó mindegyikben tanácsokat osztogat hallgatójának.”16 Benjamin számára a történet nem csupán kelle­­mes időtöltést, hanem olyan gyakorlati eszközt je­­lent, amely eligazítja az olvasót a világban. Ugyanis minden történet tartalmazza az ítélet pillanatát, amelyen közösen osztozik a történetmondó és a hallgató. A történetben a tanács, a szólásmondás vagy az életszabály jelenti az ítélet pillanatát. Ben­­jamin azért használja a tanácsadás terminust, hogy ezeknek az ítéleteknek a gyakorlati oldalát hang­­súlyozza. Véleménye szerint a történet által szol­­gáltatott tanács ״ nem is annyira válasz egy kérdés­­re, mint inkább javaslat az éppen kibontakozó tör­­ténet folytatására". Emberi lényként ítéletünkkel nem csupán elmúlt dolgokra reflektálunk, az ítélet segít a jövő felé vezető folyamatosság biztosításá­­ban. Sőt Benjamin azért tulajdonít oly különleges értéket az ítéletnek a történetmondásban, mert em­­beri élményből fakad, és ettől később sem távolo­­dik el. Benjamin szemében a mesemondás eltűnő­­ben lévő művészete a modern korban az emberi­­ség irányelveinek elvesztését jelzi. Hayden White olyan történeteket vizsgál, ame­­lyek a múlt eseményeiről nyújtanak történelmi be­­számolót. White elmagyarázza, hogy ma ahhoz, hogy a történetírás nagyra értékeljen egy történel­­mi beszámolót, elbeszélés formájában kell megal­­kotnia.17 White felteszi a kérdést, milyen többlet­­értéket nyújt más formákkal szemben az elbeszél Eichmann ־ amikor ő ítélt...

Next