Múlt és Jövő, 2000 (11. évfolyam, 1-4. szám)

2000 / 3-4. szám

ERDÉLYI LAJOS INTERJÚJA gyermeket tehát nem keresztelték meg. A zsidó hit­­községnél voltak bejegyezve. Aztán következtek az első világháborút záró évek, kilencszáztizenki­­lenc, Kun Béláék szörnyű mozgalmai, majd a pog­­romok. Akkor Weiss Manfréd nagyapám azt mondta Anyámnak: ha most ki akarja keresztel­­tetni a gyermekeit, ő már nem ellenzi. A várká­­polna katolikus plébánosa, Demény Dezső tiszte­­lendő keresztelte meg a négy idősebb testvéremet. (Tiszteltük, baráti kapcsolatban álltunk Demény Dezsővel. Nagy zeneértő volt. Utóbb a Rózsavöl­­gyi zenei osztályát irányította. Anyámmal rengeteg közös témára találtak. Ő vezette be hozzánk a hí­­res művészeket, Hubermannt, Edwin Fischert... Hubermann egyébként a családunk legjobb ba­­rátja volt. Mi, gyermekek, nem nagyon szerettük őt. Ha megjött, csendesen kellett viselkednünk, ebéd után mozdulatlanságra voltunk ítélve, mert Hubermann lepihent, aludt vagy gyakorolt. El kel­­lett mennünk a koncertjeire, amit őszintén szólva untunk... de hát ő is hozzátartozott az életünkhöz. Nem illeszkedik szorosan a témánkhoz, de azért el­­mondom: Hubermann anyagias természetű mű­­vész volt. Koncertjei honoráriumáról keményen al­­kudozott. Anyám mesélte, a Zeneakadémián már rég elkezdődött a hangverseny, amikor Huber­­mann a Lendvay utcában még mindig a fellépti díj­­ról vitatkozott. A rendezők bemondatták, hogy a művész elakadt a hóviharban... Nálunk hallgatta meg azokat a hangszereseket, akiket azután magá­val vitt Palesztinába, és megalapí­­totta velük a Filharmóniát. Tosca­­nini külön gesztusként vett részt az avató hangversenyén. Édesanyám őrizte a fényképüket, Hubermann és Toscanini aláírásával.­ Amikor sor került az áttérésre, De­­mény Dezső elmagyarázta Édes­­anyámnak: ő megkereszteli ugyan a gyermekeket, de az így nem lesz jó. Az iskolában mindig gond lesz, hogy a szüleik egyházilag, katolikus szer­­tartás szerint nincsenek összeesket­­ve. Látta, megsejtette a problémákat. A jövőt. Azt ajánlotta, anyám előbb keresztelkedjék ki, aztán ő majd szép csendesen összeesketi őket. Az ak­­kor már négygyermekes szülőket. Azt persze ő sem láthatta előre, hogy a kikeresztelkedés a húszas évek ele­­jén nem lesz elegendő, hogy kerek húsz évvel ké­­sőbb a családot megkímélje az üldözéstől... A hit­­leri törvények szerint, akiknek a nagyszülei zsidók voltak, zsidónak számítottak. Négy nagyszülőm kétségtelenül az volt. Soha fel nem merült, hogy zsidó származásunkat titkoljuk vagy tagadjuk. Ben­­nünket úgy neveltek, hogy erre büszkék legyünk. Szüleim, nagyszüleim emlékét nem hagyom bánta­­ni. Előttem antiszemita kijelentést senki nem te­­het. Ez nem a vallásosság kérdése. Van, aki nem vallásos, nem rohan a templomba, de azért tudja, hová tartozik... Amikor ki kellett lépnie a hitköz­­ségből, Anyám ugyanazzal a Charmant ügyvéddel ment el , már nem tudom, hogy hívták főrabbi­­hoz. Bejelentették, hogy ő Weiss Elza, és kilép a közösségből... A rabbi unottan vette tudomásul. Hétköznapi eset volt ez abban az időben. De ami­­kor kiderült, hogy ez az Elza a Weiss Manfréd lá­­nya... a hintaszékben üldögélő rabbi majd’ hanyatt vágódott, repültek a papucsai a plafonnak... Hogy a Weiss Manfréd lánya elhagyja őket... E. L. Úgy tudom, a Mauthner-cég központja a Rotten­­biller utcában volt. M. G. Csak a lakásunk volt a Lendvayban. Volt fíliálénk Bécsben, Bukarestben is. Egész Európá­­ban ismertek bennünket. Angliában a borsóterme­­lésben játszott szerepet a Mauthner-féle vetőmag... Persze, a céget nem lehetett a Weiss Manfréd­nál­ MAUTHNER GABRIELLÁVAL 1931. Ezüstlakodalom

Next