Múlt és Jövő, 2011 (22. évfolyam, 1-4. szám)

2011 / 2. szám

• Csekő Ernő • PÁLYATÖREDÉKEK A SZÁZADFORDULÓRÓL mind a nők, mind a zsidóság köréből a század végé­­re egyre többen a magyar irodalom számon tartott alkotói közé lépjenek. Az már más kérdés, hogy igazi áttörést inkább az utóbbiak kapcsán kons­­tatálhatunk. Ehhez persze hozzátartozik, hogy elismert — legalábbis a közönség részéről megbecsült — nő­­írók, nőköltők már a század közepén is előfordul­­tak, így például a Petőfi halála után gyorsan újra férjhez menő Szendrey Júlia — ugyan e tettével a széles közvélemény rokonszenvének jelentős ré­­szét eljátszotta­­ az 1850-es évesekben íróként is megbecsülést vívott ki magának az irodalmi élet­­ben.69 Azonban Szendrey Júlia, illetve az egy­­egy figyelemre méltó verseskötettel 70 jelentkező Szász Polixénia és Ferenczy Teréz, majd pedig az 1850/60-as évek fordulóján feltűnő újabb költő­­nemzedék (Majthényi Flóra, Kisfaludy Atala, Tarnóczy Malvina) ellenére sem sikerült a női irodalomnak véglegesen bevennie a magas iroda­­lom — egyelőre férfiaknak fenntartott — sáncait, így aztán több évtizedig is kellett várni a követ­­kező jelentősebb női lírikusokra, amíg a kezdeti nőmozgalmakhoz is kapcsolódóan, az 1890-es évek elején két jelentős költőnő tűnt fel és vált igen hamar közismertté: Szalay Fruzina és Czó­­bel Minka. Az egyaránt vidéki visszavonultság­­ban élő két költőnő lírája már a századforduló jegyeit viselte magán. Talán nem véletlen, hogy az első versét már 1878-ban publikáló Szalay Fruzinát az 1890 januárjában indulód Hét fedez­­te fel, s tette ünnepelt szerzővé. Az irodalmi heti­­lap jelentős mértékben járult hozzá Czóbel Min­­ka ismertségének növeléséhez is.71 A XIX. század második felének nagy részében továbbra is a férfi meghatározottságú magas iro­­dalom határvidékén, egyfajta megtűrt státusban tengődő női irodalom más szempontból is a stati­­kusság képét mutatta. A kapitalizmus kibontako­­zása, a polgárosodás előrehaladása ellenére a szá­­mon tartott, illetve említésre érdemes alkotók döntő többsége továbbra is nemesi, honorációi, illetve vidéki értelmiségi családból (Ferenczy Teréz, Szász Polixénia, Vachott Sándorné Csapó Mária, Beniczkyné Bajza Lenke, Majthényi Flóra, Kisfa­­ludy Atala, Tarnóczy Malvina, Gyarmathy Zsigá­­né Holy Etelka, Szalay Fruzina, Czóbel Minka), vagy épp főnemesi családból (Beniczky Irma, Jósika Júlia, De Gerando Teleki Emma, gr. Vay Sarolta, gr. Teleki Sándorné /Szikra/) szárma­­zott.­־ Például zsidó származású - egyúttal az első városi témájú, illetve annak tekintett — költő­­nőkként csak a Wohl nővérek (Janka és Stefá­­nia) említhetők, akik irodalmi munkásságuk mel­­lett elsődlegesen Budapest-szerte ismert irodalmi szalonjuk miatt voltak egyébként is híresek­. Nincs csodálkozni való azon, hogy a női alko­­tók társadalmi háttere, illetve rétegződése ilyen képet mutat, hisz az főbb vonalakban elmondha­­tó az egykorú magyar irodalom egészéről is. Ez a népnemzeti irodalom sokáig megdönthetetlennek tűnő hadállásai (köztük az irodalmi társaságok, akadémia) mellett köszönhető volt annak is, hogy a polgári, polgárosodó, illetve városi rétegek kép­­viselői, számottevő részük a németségből és a zsi­­dóságból tevődvén ki,­­ az 1860-as évektől újra nekilendülő asszimiláció eredményeként — csak a századforduló környékén jelentek meg először nagyobb számban irodalmi életünkben. Ez pedig különösen érvényes volt a honi zsidóságra. Ugyanis míg a kiegyezést követő évtizedek ma­­gyar irodalmában a zsidóság részéről csak Kiss József a líra, és Dóczi Lajos a dráma területéről emelhető ki, s talán még a kiváló tárcaíró Agai Adolf, a Boni, szem Jankó szülőatyja sorolható hoz­­zájuk, egy hosszabb szünet után az 1890-es évek elején már egy egész költői csoport jelentkezését konstatálhatjuk.74 Ok voltak A Hét csoportja: Pa­­lágyi Lajos, Makai Emil, Heltai Jenő, Ignotus, Szilágyi Géza. Prózában pedig Bródy Sándor és Kóbor Tamás volt a társuk.75 Ők már nem a nem­­zeti irodalom klasszikusai (pl. Arany, Madách) nyomdokain járnak, hanem részben a modernség jegyében, koruk társadalmi valóságából, az álta­­luk ismert (nagy)város világából merítik témái­­kat/6 Ahogy Komlós fogalmaz A Hét költőivel kapcsolatban: ״ E költők nem törekszenek arra, hogy a falusi népben gyökerező­ magyar klasszikusok folytatói legyenek, inkább a maguk városi és polgári lelk idei­ét igyekeznek beoltani a magyar művelődésbe. Ők, illetve atyafiaik építik a gazdagodó Budapestet, otthon vannak a körutakon s a körülöttük forrongó modern életben. 77 A polgári irodalom fóruma, A Hét azonban ma­­gához vonta a kiüresedés felé tartó népnemzeti irányzatot meghaladó modernebb hang olyan képviselőit is, mint Ambrus Zoltán és Justh Zsigmond. Ők Kiss József főmunkatársai az ala­­pításkor, ami mindkettőjük frankofón beállítódá­­sa miatt szinte kínálta magát a leginkább a fran­­cia irodalom felé orientálódó folyóirat esetében. A folyóirat állandó munkatársai többek közt Bródy, Kóbor, Ignotus és Heltai Jenő voltak az első időszakban.78 A Nyugat 1908-as indulását megelőzően az azt létrehozó irodalmi törekvések és alkotók elsődleges gyűjtőhelye A Hét volt, a Bu­­­dapesti Naplóval egyetemben. Az utóbbit a Pesti Naplót 1896-ban elhagyó 14 újságíró alapította Vészi József főszerkesztő vezetésével. A Budapes­­ti Napló hamar a liberális polgári értelmiség napi­­lapjává nőve ki magát, a századelőn Ady mellett további munkatársai között tudhatta még Thury Zoltánt, Kabos Edét, Molnár Ferencet, Lengyel

Next