Múlt és Jövő, 2014 (25. évfolyam, 1-4. szám)

2014 / 1. szám

Szerk. az olvadóhoz ! la valaki, a szerk. unja a legjobban az itt sorakozó jegy­­zeteit. A folytonos magyarázatot, nevezetesen, hogy miért nem a ״ tudattal" foglalkozik, ami a dolga, hanem csak azzal, ami azt — állítólag — ״ meghatározza". A léttel. (Ami­­ből, sajnos, nem lehet, ״ mint rossz cipőből kilépni".) Pedig a sötét színeket, amelyekkel ebben a rubrikában rendre megnyitotta az olvasás sorát — ha konzekvens —, itt és most csak még reménytelenebbre kellene sötétítenie. Nem teszi. Onnan veszi a reményt, ahonnan az feltört — a holo­­kauszt meg hunyorgó, parázsló máglyáin túlról, de ma is permetező gyilkos hamvában megmerítkezve. A Zeneakadémián „Az árnyék völgyében járva... ” Koncé­rt a holokauszt áldozatainak emlékére címen tartottak előadást (2014. május 1­1.). Itt ismertük meg három olyan ma­­gyar-zsidó művész nevét (Weiner László, Gyopár László, Nádor Mihály), akik fiatalon pusztultak el a holokauszt­­ban. (Az innen ״ csak" elüldözött Pártos Ödön nevét, a modern izraeli zene és zenepedagógia egyik megalapo­­zójáét, ha szűkebb körben is, de ismerhettük.) Nem vagy nemcsak az önmagukban is fantasztikus erejű zenedara­­bok világítottak le ama­i mélységes mély kútba", hanem mindaz, amit hozzá kell gondolnunk — az idő több di­­menziójában is. (Hála Bársony Péternek, aki felkutatta a zenedarabokat és S­eon Botstein karmesternek, aki nemcsak vezényelt, de a már New Yorkban bemutatott repertoár ötletgazdája is volt, s persze mindegyik, a műveket megszólaltató résztvevőnek, különösen a zse­­niális hegedűsnek, Kelemen Barnabásnak.) Ugyanis ilyen "érzéki-erotikus" erővel - mert a zene nyelvén szólalt meg - még soha nem hasíthatott belénk a fájdalom, hogy micsoda érték, micsoda gazdag és éltető erő szántatott ki a magyar televényből. Három neve­­sincs, mert neve megcsinálásához eleget nem élt, 1944- ben munkaszolgálatban eltűnt vagy magyar keretlegé­­nyek által lelőtt fiatalember micsoda tehetsége irtatott ki akkor. Tudtunk az írókról, vagy legalább Radnóti A­ik­­lósról, egy kicsit Ámos Imréről is, e számban pedig igyekszünk bemutatni Pásztor Bélát és nemzedékének költőit. S még most is "névtelen" muzsikusok (remélhe­­tőleg nem egyetlen estés) feltámadása kápráztat el, s vi­­lágszínvonalú műveik rengetik meg a falakat - vajon mi­­lyen üzenettel? És kiknek? Az el­hallgatás-fojtás-ham­isí­­tás Jerikó-falai ezektől a remekművektől sem omolnak le? Nem. Már csak azért sem — noha a Magyar Rádió közvetítette —, mert az ״ úri közönség" és a recepció a tá­­vollétével tüntetett. (Lásd A megkövetés­on­lya című, nemrég a Múlt év Jövőben megjelent elbeszélést s összegzését.) Minden 00 called körülmény és szempont, amelyek nem ezekkel a most először megszólaltatott - tehát a szó szoros értelmében a sírból feltámadott - művekkel és al­­kotóik sorsával foglalkozik, emlékgyalázás és eltérítés. Ezek léteznek, s tovább kell létezniük! S minden ilyen Atlantisz-létből felhozott létnek előítéletek és megfonto­­lások nélkül kell örvendezni. Ahogy mindannak, ami egyszer megszületett, és még mindig a mélyben van, hall­­gatásra ítélve — arra a nem létezésre kárhoztatva, amelyet elpusztítóik mértek rájuk a magyar holokausztban. (Ahogy mondani szokták: "Magyarok öltek magyarokat.") Ugyan­­is nemcsak a meglelés-feltámadás öröme, a rendkívüli esztétikai érték visszaváltása és a meg nem született életművek terméktelen hiányára kell rádöbbeni, hanem arra is, hogy miért hevertek ezek temetetlenül hetven évig, miért folytatódott a kultúránk, a kánonunk, az el­­beszélésünk mindennek a figyelembe vétele híján? Ez már a mi felelősségünk, az élő és folyamatos — mert fel nem oldott­­ holokauszté. Hiszen ״ amaz ifjú tanítvány, rabbi" is feltámadt harmadnap a keresztre feszítés után, hogy átszellemült létezésében — ahogy most végre Wei­­ner László, Gyopár László, Nádor Mihály (igen, másod­­szor írom le a nevüket, de ezerszer is kevés lenne) művei saját magukra döbbentse az elkövetőket — s ezzel maguk is megváltassanak. Annál is inkább, mert az áldozataik megváltása is az ő megváltozásukhoz, megváltásukhoz van béklyózva. TARTALOMJEGYZÉK TABLE OF CONTENTS 2 Vető Miklós: Szellemidézés (vers) Miklós Vető’s poem 3 Kőbányai János: A Radnóti Miklós utáni nemzedék: „az újak” (bevezető) János Kőbányai: The Generation Which Succeeded Miklós Radnóti: the ‘Newcomers' (a preface to the poetry in this issue)­­ Vajda Mihály: A személyes emlékezet filozófiája (esszé) Mihály Vajda: The Philosophy of Personal Recollection (essay) 16 Sehogy sem tud megtörténni — Hafner Zoltán beszélgetése Kertész Imrével A nyomkereső című kisregényről (interjú) No Way Can It Happen— Imre Kertész in Conversation with Zoltán Hafner about the Novel The Pathseeker (interview) 23 Kertész Imre: Előszó A nyomkereső német kiadásához Imre Kertész: Foreword to the German Translation of The Pathseeker 25 Alexander és Margarete Mitscherlich: A gyászolásra képtelenül. A közösségi viselkedés alapjai (tanulmányrészlet) Alexander & Margarete Mitscherlich: Incapable of Grieving: the Foundations of Communal Behaviour (excerpt from a book) 32 Pásztor Béla: Madarászok; Tor; Halak sírása; Gyertyagyújtáskor; Emlékezés; Unt térkép vagy Föld; Fussatok, szálljatok (versek) Béla Pásztor’ poems 36 Kiss Iván: Dr. Garai András Júda 1928—2014 (in memóriam) Iván Kiss: In Memory of Dr. András Júda Garai 1928-2014 (in memóriám) 39 Kuti László: Búcsú a várostól (vers) László Kuti's poem 60 Kékesi Zoltán: Totem és fétis: esszé egy kultuszról - Tiszaeszlár (tanulmány) Zoltán Kékesi: Totem and Fetish: Essay About a Cult — Tiszaeszlár (study) 53 Heller Ágnes: Olvasónapló 2013—2014 (részlet) Ágnes Heller: A Reading Diary 2013—2014 (excerpt) 63 Zsigmond Ede: Téren; Kóbor kutya (versek) Ede Zsigmond’ poems 65 Győré Bori: A női test transzcendenciája Borbély Szilárd A Testhez. Ódák & Legendák című kötetében (esszé) Bori Győző: Transcendence of the Female Body in Szilárd Borbély’s Book ‘‘To the Body: Odes and Legends'' (essay) 72 Borbély Szilárd: (Fényszív); (Névhal); (Lehina); (Nyelvangyal); (Elmosóporreklám) (versek) Szilárd Borbély’s poems 76 Vaszilij Grosszman: Ukrajna zsidók nélkül (esszé) Vasily Grossman: Ukraine Without Jews (essay) 80 Géczi János Az ima háza (jeruzsálemi útirajz) János Géczi: The Prayer House (Jerusalem travelogue) 86 Berkó Sándor: Beszélgetés egy útszéli feszülettel; Vigyázz, Anyám (versek) Sándor Berkó's poems 86 Forgács Antal: Utolsó szavak (vers) Antal Forgács’s poem 87 Bóc Imre: Élete kockáztatásával. Maliász Gitta Budapest 1943/44 — egy zsidómentés története (tanulmány) Imre Bóc: At Risk of Her Life. Gitta Maliász, Budapest 1943/44 — a Story of Rescuing Jews (study) 106 Vető Miklós: Őrizzetek; Minden sötét; Borús világ; Hideg napok; A folyón, a folyón; Mérlegelés; Hideg mezőkön; Mai ars poetica; írnék, szívem...; Álom a pokolról (versek) Miklós Veta’s poems 112 Szarka Klára: A „lelki zsidók” a mindenkori intolerancia görbe tükrében — Erdélyi Lajos kiállításáról (kritika) Klára Szarka: ‘Mental Jews’ in the Crooked Mirror of Current Intolerance - Exhibition by Lajos Erdélyi (review) 117 Pelle János: Az emlékezés ideje (Benedek István Gábor és Körner András könyveiről) (kritika) János Pelle: The Time for Remembering (Books by István Gábor Benedek and András Körner) (review) 120 Kőbányai János: Jeruzsálemi anzix (fotóriport) János Kőbányai: Picture Postcard of Jerusalem (photo report) 127 Figyelő Observer

Next