Múlt és Jövő, 2017 (28. évfolyam, 1-4. szám)

2017 / 1. szám

• Vajda Júlia • ..HARMINC EMBERBŐL EZ ALATT A PÁR HÓNAP ALATT 2017/1 Hogyan érthetjük meg, miben mutatkozik, miben ragadható meg, hogy kik is vagyunk, vagy a másik oldalról, hogyan vagyunk jelen mi magunk szöve­­geinkben, amelyeket elbeszélünk? A múlt század nyolcvanas éveinek elején pszichológusok, pszicho­­analitikusok után, sőt, részben nyomán irodalmá­­rok, filozófusok, sőt, még történészek is kezdték tu­­dományuk műveléséhez elengedhetetlennek érezni e kérdések megválaszolását. Alapvetővé vált, hogy megértsék, megértsük, mi a viszony az élet és a róla elbeszélt történet között. Ezt a viszonyt feszegeti az önéletírás kapcsán Paul de Alan már 1979-ben, amikor arra kérdez rá, hogy azzal szemben, hogy ugyanolyan viszonyt tételezünk realista festmény és tárgya mint önéletrajz és referenciája között, il­­letve hogy abban gondolkodunk, ״ hogy az élet úgy hozza létre {produces} az önéletrajzot, ahogy egy tett a maga következményeit”,­ s hogy nem ugyanilyen jogos-e az a feltételezés, hogy ״ az önélet írói vállalko­­zás hozza létre és határozza meg az életet, és hogy bármit is tesz az író, azt valójában az önarckép-rajzolás technikai kívánalmai vezérlik, és minden tekintetben a médium esz­­köztára határozza meg? S továbbmenve ebből figura és referencia viszonyára kérdezve végül oda lyukad ki, hogy felmerülhet, hogy az önéletrajz végered­­ményben ״ nem tisztán és egyszerűen referens, hanem ra­­bírni olyasmi, ami közelebb áll a fikcióhoz ” S ugyaner­­ről vitatkozik Alasdair Alacintyre-rel, Hayden White3 és Louis O. Alink4, amikor az előbbi azt ál­­lítja, hogy ״ Stories are lived before they are told”, míg az utóbbiak ennek ellenkezőjét vallják, hogy ui. ״ Sto­­ries are not lived but told”, s gondolkodik Paul Ricoe­­ur, amikor úgy fogalmazza meg narratív identitás elmélete alaptézisét, hogy az, ״ hogy kik is vagyunk, életünk történetéből derül ki. Tengelyi mindezek után pedig mindehhez az időt, mint alapvető dimenziót véve hozzá alkotja meg sorsesemény fogalmát:„ vannak pillanatok, amelyekben ״ felfeslik a történetek­­nek az a szövedéke, amellyel önazonosságunkat rögzítjük ”, amelyek ״ az önmagunkból való kilépés igényét a meg­­szüntethetetlen másság és idegenség erejével szegezik ne­­künk”, s hogy ezek a sorsesemények„helyettesíthetet­­lenségünk végső forrásai”. Ugyanakkor az önéletrajz írója, s még inkább a naplóé, különösképpen, ha nem szépíró, társada­­lomtudós vagy filozófus maga is, nem tekinti más­­nak, mint krónikásnak önmagát, krónikásnak, aki az igazat mondja el, azt és ahogy az vele történt. Azokkal ért egyet, akik úgy vélik, ő a már koráb­­ban, a megéléskor megszületett történetet mesélte el, s visszautasítaná a gondolatot, amit az elmélet­­alkotók vallanak, hogy története az elbeszélésben, az írásban születik. S mégis, amikor az évek múltá­­val rátekint szövegére, maga is megéli az akkor le­jegyzettek és az emlék távolságát, ráébred a saját maga mint szerző, saját maga mint az elbeszélés szereplője és saját maga mint olvasó távolságára, s ha van hozzá bátorsága, rákérdezhet saját önélet­­(meg)írása mikéntjére. Rákérdezhet az akkor meg­­élt és elbeszélt történet és az olvasáskori perspektí­­va viszonyára, ráláthat saját akkori narratív identi­­tására, s végső soron narratív identitása időközbeni változására is. Ezáltal pedig ez a rákérdezés olyan új érzelmek felnyílását hozhatja, olyan új értelem képződését eredményezheti, melynek rögzítődése által a saját napló vagy önéletrajz olvasása végül sorseseménnyé válhat, s egyfajta (pszichoanalitikus jellegű) új önmegértést hozhat. A lágerekből hazatérők között, s persze azok között is, akik közé hazatértek — más üldözöttek, akik get­­tóban vagy bujkálva maradtak életben — sokan vol­­tak olyanok, akik, legalábbis egy időre, a megéltek pszichés ״ kezelésére” a felejtés stratégiáját válasz­­tották. ״ Szerintem kilencvenkettőbe kezdődött el a magyar kárpát­oa lehet hogy előtte kezdődött nem tudom-----és volt — egy társaság ahova mi jártunk, — év — ott volt egy nő — egy nagyon értelmes *,nem tudom mi volt a fog­lalkozása — egy nagyon értelmed valaki------év amikor arról volt szó hogy ezeket a dolgokat be kell adni,-----­akkor azt mondta hogy ő amikor hazajött a deportálásból — minden natot amit kapott megsemmisített év soha nem akar rá gondolni — év soha nem akar semmilyen -- tár­­gyú vagy személyi vagy mittomén milyen dolgokat — ez az egyik “a másik én — ”,­ meséli Sóvágó Antal, szem­­beállítva ismerősét saját magával. Saját magával, akiről ugyanekkor azt mondja el, hogy ״ én amikor hazajöttem akkor voltam huszon­­két év — féléves. — va­bimiyen — mmm — öröm naplószerű *leírás........va­bírni kény- kényszerítette bennem belőlem azt hogy amin átmentem pro- ott az első'bip úgy hiszem nincs is meg — — most esett le valamelyik nap amikor mondom — olvasni kezdtem és olvastam többször vagy hosszabban,-----/va­lószínűleg ,­lehet hogy ezek nagyon nagy szavak és én nem szeretem a nagy szavakat,-----mm egy ilyen kényszer hogy maradjon valami emlék — leírt emlék is. ” De mi tette képessé ezt a huszonkét éves fiatal­­embert arra, hogy „szembemenjen” sorstársai több­­ségével? Ali vitte arra, hogy elutasítsa az általuk vá­­lasztott stratégiát? Hogy — előszedve a lágerben írt naplószerű feljegyzéseit — el merjen merülni az épp csak pár hónapja meg- és csodával határos módon túlélt rémségek felidézésében, s papírra vetve azo­­kat ״ dolgozzon" élményem, megkezdje azok ״ átdol­­gozását”? S mi tette képessé korábban, még a lá­­gerben, meg talán már a munkaszolgálatban is arra.

Next