Múlt és Jövő, 2021 (32. évfolyam, 1-4. szám)

2021 / 3. szám

2021/3 • Gáspár-Singer Anna • LÁBJEGYZETEKBŐL ÖSSZEÁLLÓ EGÉSZ A szöveget illusztráló fotókon koncertfelvételek, színpadi és illegálisan készült képek is láthatók, amelyek olyan — hetvenes évekbeli — szituációkat örökítenek meg, mint például a Babos Gyula laká­­sába kiszálló rendőrök közös iszogatását a zené­­szekkel, ahol egy fotó kedvéért még meg is bilin­­cselték őket (és egymást). Presser könyve amellett, hogy élvezetes olvasmány saját, több évtizedes mű­­vészeti pályájáról, sokat elárul a Kádár-kor évtize­­deiről és a legvidámabb barakkról is. SZERENCSÉS VESZTESEK Kakuk Tam­ló: SZERENCSÉS VESZTES - ESSZÉREGÉNY, Napkút Kiadó, Budapest, 2020. A hetvenes-nyolcvanas évek írói világának felidé­­zése mentén keletkezett Kakuk Tamás Szerencsés vesztes című esszéregénye, amelyre, szól a fülszöveg, ״ blikkfangosan fogalmazva“ akár azt is mondhat­­nánk, egy barátság regénye. S bár nem tudni, vajon miért lenne mindez a bo­­rítón szereplő leírás szerint ״ olcsó fordulat“ (mikor maga a tematika is nagy hagyománnyal bír az iro­­dalomban — a könyvben elsődlegesen megjelenített Győrénél mindenképp), tény, hogy Kakuk a Győré Balázzsal a hetvenes években kötött, életre szóló barátságának történetét a megszokottnál kissé tá­­gabban kezeli. A tizenöt rövid részből, illetve epi­­lógusból álló kötetben egymáshoz szorosabban, néhol lazábban kapcsolódó írásokat olvashatunk a barátságot felelevenítő életeseményekről, kettejük írói pályája szempontjából fontos találkozásokról, meghatározó hímekről, olvasmányokról — a köny­­vet így akár esszégyűjteménynek is tekinthetjük. A szövegek számot adnak Kakuk látásmódjáról, élet­­ről és művészetről való gondolkodásáról, s persze nem csupán erről: az adott korszakról is. A könyv — amely a fiatal író, költő, Győre Balázs házassági és egzisztenciális válságával indul — részben ez utóbbi, vagyis a Kádár-kor írói lehetőségeinek, hét­­köznapjainak ״ békaperspektívából“ való rögzítése miatt is érdekes lehet az olvasó számára. ״ Balázs“, ahogy a kötetben szerepel, ebben az időszakban az apósától kölcsönkapott hétvégi ház­­ban húzza meg magát Visegrádon. Elvégezte az ELTE magyar-orosz szakát, de azóta nem találja a helyét; kényszerű magányában, kapcsolata tisztá­­zásáig első kötetének verseit írja. A történet végén viszont Esztergomba indul, ahol a Petőfi mozi ki­­rakatában észrevesz egy papírcetlire írt álláshirde­tést, a Tatai filmszínházba propagandistát keresnek. Győré pénze már fogytán, így megpályázza az ál­­lást. Tata és környéke azonban nem csupán emiatt lesz a későbbiekben lényeges. Kakuk a Sakk a­z úr 0,1 szalonban című részben kitér egy másik, szintén akkor indult pályatársra, Győri László tatabányai író, szerkesztőre is, felidézve megismerkedésük helyszínét, a megyei könyvtár folyóirat-olvasóját, valamint az Ifjúmunkás utcai lakás piros tapétás szobáját, ahol a Tatán végül mégsem propagandis­­taként, hanem filmtárvezetőként elhelyezkedő Győré és számos más fiatal író is megfordult. Kakuk és Győré megismerkedése szintén itt, Tata­­bányán történt, mégpedig a Turul Filmszínházban. ״Propagandistaként dolgozom a moziban, a párt­­zsargonból átvett kifejezés a sok talpnyalással járó közönségszervezést takarja“ — írja ennek kapcsán Kakuk. ״ Esélytelenként pályázok a lakatosműhely­­ből a megyei újságban megjelent álláshirdetésre. Valami isteni szerencse folytán mégis én leszek a befutó a tizenegy jelölt közül. A gyári munka után élvezem a viszonylagos szabadságot, a délelőtti csa­­tangolásokat az utcákon. Iskolákat, intézményeket, 118 •

Next