Múlt és Jövő, 2022 (33. évfolyam, 1-4. szám)
2022 / 2. szám
2022/2 • Varga Kinga-Eőrv áron • FILMNAPLÓ - AUDIOVIZUÁLIS BOTLATÓKÖVEK zik az állam. Ő igényt tartana még elvesztett évei jóváírására a szolgálati idejében, ezáltal az előmenetelében. Ehhez egy ״I^ex Dreyfusra ’ lenne szükség, amit a változó politikai atmoszférára tekintettel Picquart elhárít. Ekkor már a reálpolitikus szól belőle. Polanski közönségbarát tárgyalásmódja érdekében a múlt összetettsége, az összefüggések sok ágajoga kellett, hogy háttérben maradjon: a Panamabotránytól az asszimilációs alku kétlelkűségein át a „romlás virágait” egymással szimbiózisban nevelő politikai és tőkésosztályig. A film érdeme mégis egy olyan közérthető ismeretterjesztés, amely az első kockáktól kezdve magával ragadja a nézőt. Emellett vállaltan bír mondanivalóval: erkölcs 60 igazság kérdésében nincs megalkuvás. Hozzátehető: a legkiterjedtebben az oroszországi és romániai zsidó tömegeken csattanó vérvádperek és antiszemita mozgalmak a századvégen Keletről terjedtek Nyugat felé. Ami ott hidegen hagyta a nemzetközi közvéleményt, az itt egyetlen meghurcolt katona történetével ideigóráig jelentékenyen beleszólt a történelem menetébe. Pedig ez utóbbi rendszerint inkább cáfol: „Ahogy az álmában forgolódó ember véletlenül agyonnyom néhány bolhát, úgy tiporja el az embert a világ, amikor fordul egyet”, olvassuk Louis-Ferdinand Céline-nél. Aki éppúgy erkölcsileg kétségbevont alkotóvá lett, mint e filmet rendező Roman Polanski. Műveik ettől még maradandók. ÉLETDUETT VAGY ÉLETDUELLUM? (Fricse3 Aranka) Magyar tévéfilm, 81 perc, 2022. ״...a legnagyobb jó, ami történhetik a Földön, két ember szerelme, szeretete — reménytelen és kilátástalan szomorúság ” (Karinthy Frigyes, 1919) Tévéképernyőre készült (egyik) ״ legnagyobb magyar írónk” második házasságának története. De mi is a „nagyság” kritériuma? Mert Karinthy Frigyes például a legtermetesebbek élmezőnyében mindenképp ott volt. De a tartalmasság abszolút kategóriájában ugyancsak előkelő helyekre repíti őt emlékezetes szellemessége, közérthetősége, jövőutazásai vagy mondandójának társadalmi inkluzivitása. Ennek és az emberi oldalnak állít emléket, ugyanakkor az irodalomtörténeti hűséget is körültekintően figyelembe veszi Juhász Anna kreatív producer sokoldalú munkája. Nemzedékek máig tartó alapélménye valami jellegzetesen karinthys íz megérzése egy szövegen. Minden más, ami gyanúba kerül, valójában az ő védjegyétől fénylik. Ha pedig bizonyosságunk van a szerző kilétéről, már előre nevetünk is neki, tudva: ha valaki, ő borítékolhatóan bőven kiérdemli azt a folytatásban. Ha mással nem, hol korhoz kötött, hol örökbecsű, de mindig eredeti szeszélyszikráival, amelyekkel karcolataiban oly maradandóan meghódította az olvasóit. Ebbe a vonzóan budapesti világba érkezhetnek meg a televíziónézők, méghozzá egy mesésen élethű sétarepülős utazás képeivel. A már érett Karinthy alkotói termékenysége az első világháborút záró években sem hagyott alább, noha személyes gyászfájdalom kellett belülről hasogassa. Első felesége azok között volt, akiket a spanyolnátha vitt el. A tévéfilm Judik Etel halálával (Tenki Dalma megejtő jelenete) mint inciting incidenttel rántja be nézőjét a történetbe. Az írónak valóban megszakadt a szíve, a Hadik kávéházi munkaasztaltól mégsem tágított, ahogy a kollégák New York-beli szabadegyetemétől sem. Itt látjuk meg először őt Bölkény Balázs megtestesítésében, akinek külső hasonlósága, mély és szuggesztív jelenléte az első pillanattól feltűnő. A fő szellemi viháncoló partnere Kosztolányi volt — Hajdú Tibor alkati hűségre törekvő színészi alakításában. Az ő egymást mulattató asztaltársaságuk jelenetei zárójelbe teszik a többi kortársat. A hajdani magyar élet körükben — a megélhetési harc mellett — élcelődések, irodalmi átélések, rejtvények és nyelvjátékok hosszú sorát tartogatta. Karinthy pedig fővárosi optikájából rezonált az élet friss aktualitásaira, a maga szárnyaló szürrealitásaival. Majd belép életébe Böhm Aranka — Szakács Hajnalka filmvásznat vonzó királynői tartása és kisugárzása nehezen elejthető. Az ő és Bölkény párosa a szereplőválogatás legszembetűnőbb bravúrja. Nagyban hozzájárulnak Aranka és Faci megelevenítésének sikeréhez. Leghosszabban az ő kettősük történelmen kívüli történetét követhetjük nyomon. A férfi (groteszk) görbe tükröt tartó humora mellé innentől érkezik meg egy erős nőgunyora. Mi több, a tüzes és könyörtelen Arankával a jólfejlett öntudatok szüntelen párbaja is kezdődik, amitől alig veszik észre mély egymásra találásukat. Házasságukban egyik fél sem tudja a papucsa alatt tartani a másikat. Mozgalmas napjaikban számtalanszor tudják elérni, hogy a másiknak ott viszkessen, ahol az nem tudja megvakarni. Arankának olykor nem elég jó Frici, máskor önkeserítésekkel vágyik vissza hozzá. Kikapósságának, hűtlenségeinek élét a filmnek javarészt sikerül leköszörülnie. A belső életforma előkelőségét példázó Karinthy tolla közben bőven termett. Kizökkentő gondolatkísérletek, nyilvános életbíbelődések, egyetemes életöröm, könnyen kortyolható metafizika terén 122 •