Múltunk – politikatörténeti folyóirat 45. (Budapest, 2000)

4. szám - SZEMLE - Ladányi Andor: A magyar felsőoktatás a 20. században (Donáth Péter)

Ladányi Andor: A magyar felsőoktatás a 20. században* Rövid, frappánsnak szánt „üzenetekhez" szoktatott, rohanó korunkban talán nem árt sietve leszögeznem: a címben jelzett kötettel az Akadémiai Kiadó jókor, jótól s jót ajánl a hazai felsőoktatásban érdekeltek, az ágazat sorsa - s a hazai művelődéstörténet­­ iránt érdeklődők figyelmébe. Jókor jelentette meg a hazai felsőoktatás évszázados történetét feldol­gozó kötetet, hiszen a történeti előzmények iránti érdeklődés bizonyára nagyobb az integráció folyamatában a jövő század kutatási fejlesztési és képzési stratégiájának kimunkálásával foglalatoskodó egyetemi polgárok körében, mint „a normál üzemmenet" alternatívát kevésbé kínáló hét­köznapjaiban. Az új intézményi szerkezetben, jelentős autonómia mel­lett - a nemzetközi tudományos kooperációba reintegrálódó­­ eddig tája­inkon ismeretlen finanszírozási és minőségbiztosítási szempontokkal ismerkedő oktatók és hallgatók egyaránt arra kényszerülnek, hogy is­mételten újragondolják a hazai felsőoktatásban eddig megszokott tevé­kenységmódokat együttműködési formákat, megújításuk szükségessé­gét, illetve lehetőségét. Az esetleges kudarcok, zsákutcák elkerüléséhez, a reális és optimális tervek kidolgozásához érdekes és fontos támpontok­kal, információkkal szolgálhat - az egyetemi átlagpolgár számára is elfo­gadható terjedelmű - az elmúlt évszázad trendjét bemutató, s a szó leg­jobb értelmében népszerű tudományos mű. Jól döntött a kiadó, amikor a szerzőt kérte fel e kismonográfia elkészí­tésére. Érdemlegeset maradandót csak a tárgyakban otthonosan moz­gó, s ugyanakkor némi pedagógiai- és íráskészséggel megáldott, tapasz­talt tudósok alkothatnak. Méltán híressé vált professzoraink közül so­kan töltötték életüket a felsőoktatásban, s ezért hasznos tapasztalatok­kal rendelkeznek intézményeink sorsáról, működési mechanizmusairól, a fejlesztés lehetséges és kívánatos irányairól, ám (a korábbi korszakok­kal foglalkozó Szögi Lászlón kívül) alig van ma Magyarországon olyan szakember, aki Ladányi Andorhoz hasonlóan szinte egész munkásságát a magyar egyetemek, a felsőoktatás irányításának, tanulmányozásának és­­ nemzetközi tapasztalatokat hasznosítva - fejlesztésének szentelte, s aki több évtizedes szisztematikus forrásfeltáró­ és elemző munkája ered­ményeit oly színvonalas művekben tárta a téma iránt érdeklődők, s a fel­sőoktatás kérdéseiben döntési kompetenciával rendelkezők elé, mint ő. E munkák, s a közeljövőben megjelenő - Klebelsberg Kuno felsőokta­tás-politikáját feltáró - monográfia adják „A magyar felsőoktatás a 20. * Akadémiai Kiadó, 1999. 133 p.

Next