Múltunk – politikatörténeti folyóirat 45. (Budapest, 2000)
4. szám - SZEMLE - Ladányi Andor: A magyar felsőoktatás a 20. században (Donáth Péter)
Ladányi Andor: A magyar felsőoktatás a 20. században* Rövid, frappánsnak szánt „üzenetekhez" szoktatott, rohanó korunkban talán nem árt sietve leszögeznem: a címben jelzett kötettel az Akadémiai Kiadó jókor, jótól s jót ajánl a hazai felsőoktatásban érdekeltek, az ágazat sorsa - s a hazai művelődéstörténet iránt érdeklődők figyelmébe. Jókor jelentette meg a hazai felsőoktatás évszázados történetét feldolgozó kötetet, hiszen a történeti előzmények iránti érdeklődés bizonyára nagyobb az integráció folyamatában a jövő század kutatási fejlesztési és képzési stratégiájának kimunkálásával foglalatoskodó egyetemi polgárok körében, mint „a normál üzemmenet" alternatívát kevésbé kínáló hétköznapjaiban. Az új intézményi szerkezetben, jelentős autonómia mellett - a nemzetközi tudományos kooperációba reintegrálódó eddig tájainkon ismeretlen finanszírozási és minőségbiztosítási szempontokkal ismerkedő oktatók és hallgatók egyaránt arra kényszerülnek, hogy ismételten újragondolják a hazai felsőoktatásban eddig megszokott tevékenységmódokat együttműködési formákat, megújításuk szükségességét, illetve lehetőségét. Az esetleges kudarcok, zsákutcák elkerüléséhez, a reális és optimális tervek kidolgozásához érdekes és fontos támpontokkal, információkkal szolgálhat - az egyetemi átlagpolgár számára is elfogadható terjedelmű - az elmúlt évszázad trendjét bemutató, s a szó legjobb értelmében népszerű tudományos mű. Jól döntött a kiadó, amikor a szerzőt kérte fel e kismonográfia elkészítésére. Érdemlegeset maradandót csak a tárgyakban otthonosan mozgó, s ugyanakkor némi pedagógiai- és íráskészséggel megáldott, tapasztalt tudósok alkothatnak. Méltán híressé vált professzoraink közül sokan töltötték életüket a felsőoktatásban, s ezért hasznos tapasztalatokkal rendelkeznek intézményeink sorsáról, működési mechanizmusairól, a fejlesztés lehetséges és kívánatos irányairól, ám (a korábbi korszakokkal foglalkozó Szögi Lászlón kívül) alig van ma Magyarországon olyan szakember, aki Ladányi Andorhoz hasonlóan szinte egész munkásságát a magyar egyetemek, a felsőoktatás irányításának, tanulmányozásának és nemzetközi tapasztalatokat hasznosítva - fejlesztésének szentelte, s aki több évtizedes szisztematikus forrásfeltáró és elemző munkája eredményeit oly színvonalas művekben tárta a téma iránt érdeklődők, s a felsőoktatás kérdéseiben döntési kompetenciával rendelkezők elé, mint ő. E munkák, s a közeljövőben megjelenő - Klebelsberg Kuno felsőoktatás-politikáját feltáró - monográfia adják „A magyar felsőoktatás a 20. * Akadémiai Kiadó, 1999. 133 p.