Múltunk - politikatörténeti folyóirat 60. (Budapest, 2015)

2015 / 3. szám - SZEMLE - Bartha Ákos: Kisebbségek szolgálatában (Népszolgálat: A közösségi elkötelezettség alakváltozatai a magyar kisebbségek történetében. Szerk. Bárdi Nándor, Filep Tamás Gusztáv, Lőrincz D. József. Kalligram, Pozsony, 2015. 338 p.)

szemle 252 tydlódva olvashatja, hogy élete az önfeladás, önfeláldozás med­rében zajlott, hiszen „a népszolgálat érzelmi érdekkapcsolat, amely sem a valóságot nem szolgálja, sem az egyén kiteljesedé­sét, ehelyett fiktív elvonatkoztatás az üresség betöltésére” (273) - deklarálja Horváth. Az egyén diadalát hirdető szerzőt aligha érdekli az ekképp sommásan minősített egyén saját véleménye, netán identitása, pőre konkrétumokkal sem igen bajlódik, in­kább elméleti szövegek egész tárházát mozgósítja a valódi üres­ség betöltésére (pontos szöveghelyekre való hivatkozások nél­kül). A türelmes olvasó, ha netán nem esne kétségbe a beveze­tés mondatszörnyetegeit­ olvasva, legkésőbb a hatodik oldalon feladja - ekkor jutunk el időszámításunk kezdetéig maradnak a mazochisták és a recenzensek (illetve ezek különböző kombi­nációi). Vélhetően komolyabb szerkesztői aktivitással kezelhető lett volna a szerző a historikus elemekben és általánosító meg­állapításokban bővelkedő­ modernitáskritikája, bár Horváth írását a szerkesztők is eléggé unhatták. Másképp legalábbis nehezen magyarázható az a kínos mulasztás, aminek követ­keztében lektori megjegyzések maradtak a szövegben.­ Ami a tartalmat illeti, sok mindent megtudhatunk a liminalitásról, melyre „még példákat is nehéz hozni” (282), illetve oldalakon keresztül olvashatjuk a szerző matematikai fejtegetéseit a nul­láról, miközben a népszolgálatról körülbelül annyi világlik ki, hogy a felvilágosodásban fogant „eszméje mind a fasizmusban, mind a kommunizmusban különös hatékonysággal működött” (277). A szerző jobb híján szellemes(nek tűnő) szójátékokkal igyekszik fogyaszthatóvá tenni mondandóját, ám kísérleteit saj­nálatos módon nemigen támasztja alá a nyelvészeti szakiroda­­lom.” Összegezve: a hozzáadott érték hiánya miatt önkéntelenül G PL: „A normálisnak ez az elvesztése nem egy elvont kategória, a valóság semmi más egyebet és egyben mindent jelent, ami valódi baráti kapcsolat, függőséget jelent a közösségtől a társadalomban." (268) . Legyen elég csupán az antikvitás idealizálására (ahol a politika „az egyén és a közösség élő és baráti kapcsolata” (277), vagy a tömeg egyéniség nélküli vezetőire, a ,,teflonemberekre”(278) utalni. 8 Lásd a 279. oldalon legfelül, ill. a 13., 14., 16. lábjegyzetet. 9 Lásd a „gyarló”, „gyarmat”, „gyám”, „gyár” szavunk etimológiai rokonsá­gának meglebegtetését (először) a 275. oldalon. (Vö. Zaicz Gábor: Etimológiai szótár: magyar szavak és toldalékok eredete. Tinta, Budapest, 2013. 268. és A

Next