Múltunk - politikatörténeti folyóirat 61. (Budapest, 2016)

2016 / 2. szám - VILÁGHÁBORÚ - ÁTALAKULÁSOK - F. Dózsa Katalin: Az első világháború hatása a polgári erkölcsök, a női szerepek és az öltözködés érdemi változásaira

F. Dózsa Katalin: Az első világháború hatása a polgári réktól, kerek csípőtől. A divatos nőalak már 1922-ben henger­forma lett, az avantgárd, konstruktivista művészeti stílusokat követve. 1925-től több száz éve eltakart lábukat térdig megmu­tatták. Egy nő szépségének fokmérője bokájának karcsúsága, vádlijának kecses íve lett. A fiús testet viszont egy bájos arcocs­ka koronázta, amelyet mindennek a tetejében még festékekkel is erősen hangsúlyoztak. A szemhéjat feketére festették, az arcot barackrózsaszínre púderozták, a pofacsontot és a szájat piros rúzzsal hangsúlyozták. Az anyák szörnyülködtek, de lassan beletörődtek, aztán rájöttek, hogy a divatos kozmetikumok őket is megfiatalítják. Az öltözködési szabályok leegyszerűsödtek, és csupán alkalmakra korlátozódtak: nappali, délutáni, illetve es­télyi ruhákra. Az új ideál villámgyorsan elterjedt a világon. A Színházi Élet 1925. évi 21. száma már a regényből készült film világsikerét mutatja be.84 Ugyancsak 1925-ben, a Színházi Élet a 16. számában versenyt hirdetett, Kinek van Pesten a legszebb bubifeje 85 címmel, amit a 20. számban 86 zártak le. Arattak a híres magyar színésznők: első Bil­ér Irén lett 281 szavazattal, a második Bajor Gizi 240-nel, a negyedik Titkos Ilona 218-cal.87 Az első számú gargonne, bár 1925-ben már a negyvenkette­dik évét taposta, a fiús lány öltöztetője, Gábrielle (Coco) Chanel (1883-1971) volt. Margueritte akár róla is mintázhatta volna regénye hősnőjét. Fantasztikus férfiak rajongtak érte, többek között az egyik legrégebbi angol család sarja, Marlborough her­cege, aki megkérte a kezét, de ő nem ment hozzá. Állítólag azt mondta, hogy a történelem folyamán már sok Marlborough her­cegné volt, de Coco Chanel csak egy.88 Sohasem ment férjhez, számára az alkotás fontosabb volt a családnál, és fiatalsága idején választania kellett a gondos, férje karrierjét egyengető 79 84 Színházi Élet, 1925/21. 53. 85 Színházi Élet, 1925/16. 98. 86 Színházi Élet, 1925. május 17-23./20. 94. 87 Biller Irén (1897-1989): operettsztár, primadonna. Titkos Ilona (Ördög­­kuthi, 1898-1963): drámai színésznő, a két világháború közötti időszak egyik legelegánsabbnak tartott színésznője. Bajor Gizi (Beyer, 1893-1951), a 20. szá­zad közepének egyik legnagyobb drámai színésznője és nőideálja. 88 Életrajzírója szerint nem igaz a történet, sőt, Chanel nagyon közönsé­gesnek találta a sajtóban megjelent anekdotát. Henry Gidel: Coco Chanel. Fordította: Balla Katalin. Európa, Budapest, 2009. 265.

Next