Munca, septembrie 1964 (Anul 20, nr. 5231-5256)

1964-09-17 / nr. 5245

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN Al CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R.P.R. Anul XX nr 5245 JOI 17 SEPTEMBRIE 1964 4 pagini 20 bani întrecere entuziastă pentru înfăptuirea planului pe 1964, pregătiri temeinice pentru producţia anului viitor A mploarea transporturilor auto, creşterea continuă a parcului de maşini precum şi dezvoltarea industriei constructoare de maşini agricole şi rutiere necesită anvelope cu caracteristici superioare în cantităţi tot mai mari pentru echiparea diferitelor tipuri de maşini de transport, agricole şi industriale. Desfăşurând larg întrecerea socialistă, colectivul uzinei chimice „Victoria"-Floreşti a obţinut succese însemnate în realizarea unor anvelope de calitate superioară, la un preţ de cost redus. Redăm în cele ce urmează cîteva aspecte din activitatea desfăşurată in această uzină în vederea realizării planului pe 1964 şi pregătirii producţiei anului viitor. Asimilări produse de un inait nivel tehnic Uzina chimică „Victoria" Floreşti a realizat şi are în curs de realizare o gamă variată de anvelope şi camere de aer pentru noile autocamioane Carpaţi şi Bucegi, pentru compactoare, autoutilitare etc. De asemenea, sunt prevăzute a se introduce în fabricaţie în ultimul trimestru al acestui an şi în anul 1965 noi tipuri de pneuri. Pentru aceasta, colectivul de ingineri desfăşoară o vastă activitate care începe cu studierea elementelor constructive şi de structură în vederea obţinerii caracteristicilor cerute de uzinele constructoare de maşini. Consultarea literaturii de specialitate şi analiza unor anvelope evoluate din punct de vedere tehnic ne furnizează date utile pentru proiectarea anvelopelor şi camerelor de aer, cît şi pentru stabilirea caracteristicilor celor mai corespunzătoare pentru maşina cărora le sunt destinate. Un rol important în ce priveşte îmbunătăţirea caracteristicilor produselor noastre îl are introducerea în fabricaţie a unor materii prime, care conferă anvelopelor proprietăţi superioare. In urma studiilor de laborator a probelor semiindustriale şi industriale s-au stabilit şi asimilat în fabricaţie recepturile (compoziţiile) care utilizează cauciuc sintetic butadienostirenic polimerizat la rece fabricat la Oneşti şi negru de fum de furnal de înaltă abraziune produs la Copşa Mică. In prezent studiem folosirea unor noi cauciucuri sintetice care să îmbunătăţească şi mai mult caracteristicele anvelopelor. Trebuie să arătăm că rezultatele bune obţinute se datorează şi sprijinului primit din partea Laboratorului central de cercetări pentru industria anvelopelor din Capitală. Colaborarea strînsă a colectivului tehnic al uzinei cu cel al laboratorului a condus la stabilirea unor recepturi, care permit folosirea noilor materii prime nu numai în condiţii calitativ superioare dar şi la un preţ de cost avantajos. Stadiul avansat în care ne aflăm cu asimilarea noilor produse ne permite să pregătim temeinic îndeplinirea ritmică a pionului încă din primele zile ale anului viitor. TANASE VOLINTIRU inginer șef Comitetul sindicatului sprijină valorificarea rezervelor interne Realizarea în acest an a sarcinilor de plan la toţi indicatorii constituie o premisă importantă pentru îndeplinirea ritmică a planului încă din primele zile ale anului 1965. De aceea, sub îndrumarea permanentă a comitetului de partid, comitetul sindicatului din uzina noastră organizează temeinic întrecerea socialistă pentru sporirea în continuare a eficienţei acesteia şi dezvoltarea succeselor obţinute pînă în prezent. Ca urmare a organizării din ce în ce mai bine a adunărilor lunare ale grupelor sindicale şi a consfătuirilor trimestriale de producţie, muncitorii, inginerii şi tehnicienii analizează sarcinile de plan cu un înalt simţ de răspundere şi cu multă maturitate, venind cu numeroase propuneri menite să valorifice noi rezerve interne. In acest mod, la cele 396 propuneri făcute cu ocazia dezbaterii cifrelor de plan pe acest an, s-au adăugat încă 900 propuneri făcute de 700 de participanţi la întrecerea socialistă, a căror înfăptuire s-a soldat cu creşterea productivităţii muncii, îndeplinirea ritmică a planului, îmbunătăţirea calităţii produselor şi realizarea de importante economii peste plan care însumează 3 000 000 lei. De pildă, maistrul Gheorghe Crăciun de la secţia camere de aer pentru anvelope moto-vero a propus filtrarea dublă a amestecurilor, care a avut ca urmare reducerea rebuturilor şi defectelor, cu 1,5 la sută, iar propunerile vulcanizatorilor Ion Iacob şi Ion Nărea au condus la scurtarea ciclului de vulcanizare şi creşterea productivităţii muncii cu 1 procent. O altă problemă, ridicată de buna desfăşurare a procesului de producţie, rezolvată pe această cale, a fost înlăturarea unei strangulări la confecţionarea anvelopelor de bicicletă prin montarea unei maşini monobane în urma propunerii făcute de şeful secţiei, Constantin Manta. Trebuie să arătăm, de asemenea, că în lunile august şi septembrie, în adunările grupelor sindicale au fost făcute propuneri însemnate pentru valorificarea unor noi rezerve interne care, înfăptuite, vor contribui la realizarea ritmică a sarcinilor pe 1965 încă din primele zile. între acestea se remarcă în special revizuirea operativă, pe bază de grafic, a stării tehnice a agregatelor cheie , malaxoare, varturi, maşini de profilare şi calandrare, în vederea reparării lor în cursul acestui an, făcută de muncitorul Trandafir Luncaşu şi Petre Oprea, şeful secţiei de anvelope de autotractoare agricole; asigurarea din timp a pieselor de schimb, pentru scurtarea termenului de reparaţii, făcută de tehnicianul Ion Fifigiu şi tovarăşul Constantin Marinescu, şeful secţiei reparaţii. Evident că, în acest fel au fost descoperite şi valorificate lună de lună noi şi importante rezerve interne, iar întrecerea socialistă a devenit tot mai eficientă. Mărturie stau realizările obţinute pînă acum de colectivul uzinei noastre. Noi ne-am angajat să depăşim planul la producţia globală cu 25 milioane lei, iar la producţia marfă cu 15 milioane lei. In cele opt luni care au trecut, aceşti indicatori au fost depăşiţi cu peste 30 milioane lei şi respectiv cu 17 milioane. ION STOICESCU preşedintele comitetului sindicatului Anvelope cu caracteristici superioare întregul colectiv al uzinei noastre are în centrul atenţiei îmbunătăţirea calităţii produselor, folosind în acest scop materii prime cu caracteristici superioare fabricate de industria ţării noastre. Utilizînd cauciucul sintetic „Carom", produs la Oneşti, şi negrul de fum HAF, realizat la Copşa Mică, noi am reuşit să sporim rezistenţa benzii de rulare cu mai mult de 15 la sută, iar prin stabilirea unor recepturi corespunzătoare, s-a mărit aderența între straturile componente ale anvelopelor cu peste 20 de procente. Un rol deosebit în acţiunea desfăşurată pentru creşterea calitativă a producţiei l-au avut măsurile tehnicoorganizatorice adoptate. Este ştiut că profilele matriţelor, cu care se face vulcanizarea, influenţează pozitiv caracteristicile anvelopelor, mărind aderenţa lor la sol şi prelungindu-le durata de folosire. De aceea, noi mo-Ing. PETRE OPREA şeful secţiei anvelope de autotractoare agricole dernizăm în permanenţă profilele matriţelor pentru a ţine mereu pasul cu progresul tehnic realizat în acest domeniu. Aşa am procedat, de pildă, în cazul anvelopelor de tipul : 560- 15, 560-16, 650-16, 750-16, 825-16, 1 200-20. Grija pentru calitatea produselor se manifestă şi în executarea finisării la un nivel superior. în acest scop se fac debavurări şi polizări îngrijite, iar matriţele se sablează după grafic pentru a li se asigura în permanenţă o suprafaţă cît mai corespunzătoare. Măsuri similare s-au luat şi pentru îmbunătăţirea simţitoare a aspectului anvelopelor de bicicletă. De exemplu, în prezent, aceste anvelope se sablează cu granule din coji de nucă în loc de nisip. Atenţia noastră se îndreaptă însă în prezent şi spre îmbunătăţirea caracteristicilor anvelopelor ce vor fi produse în anul viitor. In acest scop, sunt în curs de înfăptuire unele măsuri a căror eficienţă se va resimţi din plin în 1965. Aşa, de pildă, punerea în funcţiune a unei stafii centralizate de preparare şi distribuţie a apei calde va îmbunătăţi condiţiile de vulcanizare. De asemenea, vom aduce ameliorări constructive la dimensiunile anvelopelor de mare serie, vom aplica recepturi noi pentru benzile de rulare avînd în conţinut numai negru de fum activ etc. Datorită condiţiilor de care dispunem, a grijii întregului nostru colectiv pentru creşterea prestigiului uzinei noastre, sîntem convinşi că produsele pe care le vom livra se vor situa mereu la nivelul exigenţelor actuale ale tehnicii. Deschiderea celei de-a VI-a ediţii a Campionatului balcanic de baschet masculin Ieri a început in sala sporturilor de la Floreasca cea de-a VI-a ediţie a Campionatului balcanic de baschet masculin. Cu acest prilej a avut loc festivitatea de deschidere. (In pag. 3-a rubrica de sport) Vedere de ansamblu a noilor construcţii de locuinţe de pe bulevardul 1 Mai din Capitală. Foto : C. TUDOR EXPOZIŢIA REALIZĂRILOR 0 _ ECONOMIEI NAŢIONALE A R.P. ROMÂNE # ____________________ Întîlnire cu ţara întreagă Tot mai numeroşi oameni ai muncii participă la excursiile organizate de sindicate în vederea vizitării Expoziţiei realizărilor economiei naţionale. Din toate coifurile ţării ei sosesc zilnic cu autocarele, trenurile, precum şi cu autoturisme, motociclete, biciclete. Oamenii formează un şuvoi neîntrerupt. Nu poţi să-ţi dai seama la care din standuri sînt mai mulţi vizitatori. Şi acest lucru este firesc. Toţi sînt dornici să cunoască ce s-a înfăptuit în cei 20 de ani de la eliberare, la nivelul întregii economii naționale, să confrunte munca lor cu a celorlalte colective, să facă aprecieri, observații, propuneri. ...La standul exponatelor siderurgice, peste 150 de muncitori, tehnicieni și ingineri de la Uzina de tablă subţire din Galaţi, ascultă cu atenţie explicaţiile prezentatorului cu privire la noile mărci de oţeluri elaborate în acest an. Ei sunt direct interesaţi de a cunoaşte caracteristicile noilor blumuri, deoarece multe dintre ele vor constitui materia primă pentru tabla pe care o confecţionează. Printre ei se află laminoriştii Nicolae Stoica şi Gheorghe Pavel, şefi de echipe cv/ EXCURSII ORGANIZATE DE SINDICATE denţiate în întrecerea socialistă, care-şi depăşesc cu regularitate planul lunar cu 15 şi respectiv 18 la sută. Maistrul Ion Antohi discută cu laminoristul Victor Ciucureanu şi inginerul Vasile Pînzaru, în faţa machetei complexului de laminoare de la Peştiş- Hunedoara, despre gradul înalt de automatizare al proceselor tehnologice de la aceasta întreprindere. Tot la acest stand au sosit şi 37 mineri de la Lupeni, veniţi în excursia organizată de comitetul sindicatului. Toţi sunt de la sectorul III (sector evidenţiat în întrecerea socialistă pe exploatare). Sectorul lor a dat peste plan, numai în acest an, circa 20 000 tone cărbune cocsificabil, de bună calitate. Ei privesc cu interes graficul care arată creşterea indicilor calitativi ai cocsului, respectiv reducerea procesului de cenuşă, umiditate şi sulf, creşterea rezistenţei mecanice etc., fiecare, văzind în această îmbunătăţire şi contribuţia sa. Iată-l pe maistrul Petre Străuţ, minerul Ioan Suciu, Nicolae Căpăţînă, tehnicianul Stelian Ciocu şi maistrul principal Bernard Brand, conducătorul grupului, într-o animată discuţie în faţa machetei furnalului de 1 000 tone. Ei fac remarca utilizării cocsului indigen la elaborarea fontei în acest agregat ca urmare a ridicării rezistenţei mecanice la peste 300 kg la toba Sundgren. ...La un moment dat galeria de deschidere a „minei" din imediata vecinătate a pavilionului central se umple. Peste 250 mineri de la Exploatarea Filipeştii de Pădure au ţinut să fie de această dată oaspeţi într-o mină. Gazdele i-au primit cu tradiţionalul „noroc bun" şi le-au dat, la cerere, explicaţiile necesare. Ei privesc cu ochi de cunoscător fiecare utilaj, fiecare detaliu, fac remarci. „Şi eu lucrez cu profile metalice de susţinere — spunea brigadierul Constantin Pinţoiu. Sunt rezistente, simplu de montat şi, pe Ungă o securitate sporită, creează condiţii mai bune de lucru, ocupînd mai puţin spaţiu din volumul galeriilor şi abatajelor. In acelaşi timp, P. IANCULESCU Un grup de salariaţi de la întreprinderile „Proletarul" şi „Partizanul" din oraşul Bacău, în vizită la Expoziţia realizărilor economiei naţionale a R.P. Romín. Concertul orchestrei Filarmonicii din Viena, condusă de Herbert von Karajan Miercuri seara, în sala mare a Palatului R. P. Romíno, orchestra Filarmonicii din Viena, condusă de Herbert von Karajan, a susţinut cel de-al doilea concert în cadrul Festivalului internaţional „George Enescu“. Au participat tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Leonte Răutu, Mihai Dalea, Gheorghe Gaston Marin, Gogu Rădulescu, Ion Pas, preşedintele Comitetului de organizare a celui de-al III-lea Concurs şi Festival internaţional „George Enescu“, Constanţa Crăciun, preşedintele Comitetului de Stat pentru Cultură şi Artă, un numeros public. Au fost de faţă dr. Paul Wetzler, ambasadorul Austriei în R. P. Romíno, alţi şefi de misiuni diplomatice şi membri ai corpului diplomatic, precum şi oaspeţi ai Concursului şi Festivalului. Renumita formaţie vieneză, sub bagheta celebrului dirijor austriac, a interpretat Serenada în sol major K. V. 525 de Mozart, Simfonia a VIII-a în si minor, „Neterminata“,’ de Schubert, Simfonia a V-a în do minor de Beethoven. Concertul s-a bucurat de un mare succes. Publicul a răsplătit cu îndelungi aplauze înalta măiestrie a dirijorului şi orchestrei. Răspunzînd aplauzelor publicului, orchestra Filarmonicii din Viena a, interpretat, în afara programului, valsul „Dunărea albastră" de Johann Strauss. Artiştilor le-a fost oferit un coş de flori din partea preşedintelui Consiliului de Stat al R.P. Române, Gheorghe Gheorghiu-Dej. (Agerpres) In 14 ani , valoarea producţiei a crescut de 150 de ori Fabrica de confecţii din Brăila numără doar 11 ani de existenţă. Dinamica producţiei, comparativ cu anul naşterii 1950, marchează o creştere valorică de 150 de ori. De la cîteva modele confecţionate iniţial şi pînă la cele 400 care se execută în prezent, hărnicia şi talentul colectivului de muncă de aici şi-au spus pe deplin cuvîntul. An de an, consumurile specifice au fost reduse în primul rînd prin aplicarea unor noi şabloane, iar pierderile tehnologice au fost eliminate. Rebuturile şi declasatele sunt în prezent aproape nule. Sunt semnificative, de altfel, şi rezultatele obţinute de întreprindere în perioada ce a trecut din acest an. S-au dat, astfel, peste prevederile planului 25 000 bucăţi confecţii, realizîndu-se aproape 620 000 lei economii la preţul de cost, iar prin folosirea raţională a materialelor s-au economisit peste 40 000 m ţesături. Aprecieri elogioase asupra calităţii produselor fabricii se primesc atît din ţară cît şi de peste hotare. (Coresp. „Munca") Cu planul pe 9 luni îndeplinit Colectivele întreprinderilor din cadrul Direcţiei regionale Braşov a economiei forestiere au înscris pe graficele întrecerii socialiste un succes important. Ca urmare a aplicării unui complex de măsuri tehnico organizatorice, precum şi extinderii metodelor înaintate de muncă, sarcinile de plan pe primele nouă luni ale acestui an au fost îndeplinite. In această perioadă a fost dată peste prevederi o producție globală suplimentară în valoare de 21000 000 lei. (Coresp. „Munca“) IN EDITURA POLITICĂ A APĂRUT: Asigurările sociale de stat în R. P. R. 136 pag. 2 lei Broşura, arată modul de organizare a activităţii de asigurări sociale, precum şi atribuţiile organelor sindicale şi administrative în acest domeniu. Se pune accent pe activitatea desfăşurată de sindicate şi metodele folosite de ele pentru a asigura acordarea la timp şi în mod just a drepturilor de asigurări sociale, precum şi pentru gospodărirea judicioasă a fondurilor prevăzute în bugetul asigurărilor sociale. Lucrarea se adresează activului sindical, medicilor și lucrătorilor din aparatul administrativ din întreprinderi şi instituţii, tuturor oamenilor muncii. (Continuare în pag. 3-a) Pentru recolte bogate in anul viitor In baza experienţei anilor trecuţi, lucrătorii G.A.S. din regiunea Argeş pregătesc din vreme şi la un înalt nivel calitativ lucrările agricole de toamnă. In acest sens ei au arat mai bine de 18 000 hectare şi au pregătit pentru însămînţare peste 13 000 hectare. In fruntea bătăliei pentru asigurarea viitoarei recolte sunt lucrătorii G.A.S. Vulpeşti din raionul Costeşti, care au şi pregătit 2 150 ha pentru însămînţarea griului, urmaţi de cei de la G.A.S. Petreşti, raionul Găieşti şi Curtişoara din raionul Slatina. (Coresp. „Munca“) Pregătirea terenului pentru semănăturile de toamnă pe ogoarele G.A.C. din comuna Cuza Vodă, regiunea Dobrogea. Foto : AGERPRES