Munca, septembrie 1970 (Anul 26, nr. 7089-7113)

1970-09-17 / nr. 7102

Sesiunea Adunării Generale a O. N. U. Ziua a doua a lucrărilor a fost consacrată problemelor de organizare Se aşteaptă ca astăzi să înceapă dezbaterile generale NEW YORK 16. — Cespondentul Agerpres, nstantin Alexandroaie, msmite: In plenara Anării Generale a Orgataţiei Naţiunilor Unite continuat miercuri distute asupra unor problem de organizare şi procesare. Au fost aleşi vice-preşedinţii Adunării Generale, iar în Comitetul general, din care face parte şi Maria Groza, în calitate de preşedintă a Comitetului pentru probleme sociale, umanitare şi culturale, au început discuţiile privitoare la repartizarea pe comitete a celor 108 puncte înscrise pe ordinea de zi provizorie a actualei sesiuni. Se remarcă faptul că, spre deosebire de anii trecuţi, la actuala sesiune se insistă asupra scurtării la maximum a timpului rezervat chestiunilor de ordin procedural și organizatoric pentru a se acorda cu mai mult timp dezbaterii de fond asupra problemelor de pe agenda sesiunii. NEW YORK — Sediul O.N.U. prezenţe româneşti Vizita in R.P. Mongolă a tovarăşului Maxim Berghianu ULAN BATOR — Maximerghianu, preşedintele emitetului de Stat al Panificării, şeful delegaţiei Republicii Socialiste România care a sosit în capiila R. P. Mongole pentru ■atative în vederea semnări protocolului cu privire colaborarea economică şi schimburile de mărfuri dintre Republica Socialistă România şi Mongolia pe perioada 1971—1975, a avut marţi o primă întrevedere cu A. Rintzenpiljee, preşedintele Comitetului de Stat al Planificării din R. P. Mongolă. DELEGAŢIA C.C. AL U.T.C. ÎN R. P. D. COREEANĂ tului de Miniştri al R.P.D. Coreene, anunţă agenţia A.C.T.C. La întîlnire au participat, de asemenea, O Cbi Cion, preşedinte al C.C. al Uniunii Tineretului Muncitoresc Socialist din R.P.D. Coreeană şi ambasadorul Republicii Socialiste România la Phenian, Aurel Mălnăşan. SOFIA. — In cadrul discuţiilor la cel de-al 7-lea Congres mondial de sociologie de la Varna, prof. Roman Moldovan, vicepreşedinte al Academiei de Ştiinţe Sociale şi Politice a Republicii Socialiste România, a vorbit despre problemele planificării în România. La rindul său, prof. Pavel Apostol a abordat posibilităţile de stabilire a unor contacte mai strînse între sociologii din întreaga lume. Ovidiu Bădina, directorul Centrului de cercetări pentru problemele tineretului, a vorbit despre problemele actuale ale tineretului. PHENIAN. — Delegaţia Coitetului Central al Uniunii neretului Comunist, condus■ de Ion Iliescu, prim-secrer al C.C. al U.T.C., ministru ,ntru problemele tineretului Republicii Socialiste Român, care face o vizită in •P.D. Coreeană, a fost priită de Pak Sen Cer, al doia vicepreşedinte al Cabine Lucrările sesiunii Consiliului Naţional al Centralei Sindicatelor din Cuba Cuvîntarea lui Fidel Castro HAVANA — La Havana au tot sfirşit lucrările celei de-a -a sesiuni a Consiliului Naional al Centralei Sindicaelor din Cuba (C.T.C.). Timp e două zile au fost dezbătute robleme privind dezvoltarea arii în actuala etapă : creşrea productivităţii muncii, ntărirea disciplinei în mână, întărirea democraţiei proetare. Consiliul Naţional atabilit ca sarcină fundamenală a mişcării muncitoreşti in Cuba creşterea productiităţii muncii printr-o mai bună organizare şi normare muncii. Intr-o rezoluţie adoptată de Consiliul Naţional C.T.C. se stabileşte organiarea alegerilor sindicale în ntreaga Cubă în luna noiembrie. Participanţii la sesiuneaonsiliului Naţional (C.T.C.) au fost salutaţi de Fidel Casro, prim-secretar al C.C. al .C. din Cuba, care a calificat consfătuirea ca „o experienţă dintre cele mai bogate“. „Trebuie, a spus Fidel Castro, să desfăşurăm bătălii în fiecare centru de muncă, serviciu,in fiecare domeniu fundamental al vieţii noastre politice, economice şi sociale, sprijinindu-ne solid pe mase“. In această ordine de idei, el a subliniat că trebuie depuse eforturi susţinute pentru eficienţă maximă în organizare, pentru folosirea optimă a resurselor materiale şi umane, eforturi „fără de care problemele noastre nu-şi vor găsi soluţionare“. Ocupîndu-se de problemele administraţiei publice şi a întreprinderilor, Fidel Castro a relevat o serie de greşeli care se datoresc lipsei de cadre calificate şi unui anumit spirit faţă de muncă şi problemele producţiei. „Partidul şi organizaţiile noastre revoluţionare, a spus Fidel Castro, trebuie să înveţe să elibereze şi să stimuleze energia maselor. Bătăliile se cîştigă numai printr-o participare tot mai amplă a maselor în soluţionarea problemelor. Numai aşa se poate merge înainte şi se pot învinge obstacolele“. Vorbitorul a indicat apoi o serie de măsuri imediate pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de viaţă ale muncitorilor. MEMORANDUMUL GUVERNULUI R.P.D. COREENE Guvernul R.P.D. Coreene, se arată în memorandum, cere din nou, in mod hotărît, ca Organizaţia Naţiunilor Unite să anuleze toate rezoluţiile în „problema coreeană“ şi să întreprindă măsuri în vederea retragerii neîntirziate a trupelor americane din Coreea de sud şi a dizolvării „Comisiei O.N.U. pentru unificarea şi refacerea Coreei“. Totodată, în memorandum se cere ca reprezentanţii R.P.D. Coreene să fie în mod necondiţionat invitaţi la sesiunea Adunării Generale a O.N.U., cind vor fi discutate probleme interesind această ţară. PHENIAN — Guvernul R. P.D. Coreene a dat miercuri publicităţii un memorandum în care denunţă planurile S. U.A. de a impune din nou discutarea în mod ilegal a aşa-zisei „probleme coreene“ în Adunarea Generală a O.N.U., transmite agenţia A.C.T.C. ORIENTUL APROPIAT în Iordania a fost constituit un guvern militar provizoriu AMMAN 16 (Agerpres). — în Iordania a fost constituit, în cursul nopţii de marţi spre miercuri, un guvern militar provizoriu, sub preşedinţia generalului de brigadă Mohamed Daoud, care deţine şi portofoliul afacerilor externe. Guvernul civil, prezidat de Abdel Moneim Rifai, şi-a prezentat demisia la numai cîteva ore după un nou acord intervenit între oficialităţile de la Amman şi Comitetul Central al Rezistenţei Palestiniene, în vederea lichidării stării de tensiune din Iordania. Regele Hussein l-a numit pe generalul Habes Majali în funcţia de şef al Statului Major, pe care o deţinea pină în prezent şeful statului. Intr-un mesaj difuzat de postul de radio Amman se arată că „principala sarcină a cabinetului militar provizoriu este de a pune capăt luptelor fratricide dintre forţele militare iordaniene şi organizaţiile rezistenţei palestiniene, prin aplicarea tuturor acordurilor încheiate pentru încetarea focului“. La puţin timp după constituirea sa, guvernul militar provizoriu a instituit legea marţială pe întregul teritoriu al Iordaniei şi a cerut membrilor organizaţiilor de comando palestiniene să depună armele la cartierele lor generale pină miercuri la ora 16:00 GMT. Comitetul Central al Rezistenţei Palestiniene, întrunit în şedinţă extraordinară, a condamnat constituirea cabinetului militar provizoriu şi a făcut apel la declanşarea unei greve generale în ţară, incepînd de joi. S-a hotărît unificarea tuturor formaţiunilor militare ale organizaţiilor palestiniene, sub un comandament unic în fruntea căruia a fost numit Yasser Arafat. Totodată, Comitetul Central al Rezistenţei Palestiniene a decis reintegrarea în rîndurile sale a Frontului Popular pentru Eliberarea Palestinei, suspendat în urma recentelor deturnări de avioane. în calitatea sa de comandant al forţelor rezistenţei palestiniene, Yasser Arafat a publicat un ordin prin care se interzice categoric fedainilor „de a deschide focul împotriva poziţiilor militare ale armatei iordaniene, atît în oraşe, cit şi în sate şi in taberele de refugiaţi, în afară de cazurile de legitimă apărare“ , anunţă postul de radio Cairo, citat de agenţia France Presse. Tot miercuri, Yasser Arafat a adresat un apel regelui Hussein şi celorlalţi şefi de state arabi, în legătură cu situaţia din Iordania, în urma constituirii guvernului militar provizoriu. WASHINGTON — Consiliul organizaţiei internaţionale a aviaţiei civile (I.C.A.O.) se va întruni vineri la Montreal, la cererea Statelor Unite, pentru a studia mijloacele necesare în vederea combaterii deturnărilor de avioane. ERDMVIN^, GREVA DE LA „GENERAL MOTORS" SI MPLICAŢIILE SALE AŞADAR, PRONOSTICURILE S-AU ADEVERIT. Ca urmare a eşecurilor dificilelor tratative (ce au durat peste trei luni) dintre liderii sindicatului muncitorilor din industria constructoare de automobile (U.A.W.) şi reprezentanţii companiei „General Motors“, la miezul nopţii de luni spre marţi, peste 340 000 de lucrători de la cea mai mare societate constructoare de automobile din S.U.A. au încetat lucrul. O telegramă sosită ieri din Washington informează că greva muncitorilor de la Corporaţia General Motors a devenit efectivă în cursul zilei de marţi , ea a paralizat producţia în cele 145 deuzine ale firmei, situate în 31 de state americane şi in 2 provincii canadiene. Muncitorii au instalat în faţa uzinelor pichete de grevă care barează intrarea in incinta acestora. Este semnificativ momentul declanşării acestei acţiuni revendicative de proporţii, el coincizînd cu termenul la care expirau vechile contracte colective de muncă. Ori, tocmai de aici rezidă şi cauzele ce au generat actuala grevă : refuzul patronatului de a satisface o serie de cereri ale salariaţilor mai ales, în ce priveşte clauzele şi modul de aplicare al noilor contracte. Greva are serioase implicaţii asupra economiei americane, pe care o va afecta zilnic cu suma de 120 milioane dolari. In acelaşi timp, ea se circumscrie în aria tot mai largă a efervescenţei sociale ce a cuprins în ultima vreme Statele Unite. Concomitent cu „General Motors“, a fost paralizat de grevă şi transportul feroviar, unde, tot marţi, au încetat lucrul 40 000 de muncitori. Totodată, o situaţie explozivă persistă şi la celelalte trei mari societăţi ale industriei de automobile americane — „Ford“, Chrysler“ şi „American Motors“. Amploarea conflictului de muncă ce a cuprins pe „General Motors“, ameninţînd şi pe ceilalţi trei giganţi ai industriei de automobile, este relevată şi de faptul că această grevă se bucură de sprijinul activ al marii centrale sindicale „A.F.L.— C.I.O.“ (cu peste 13,5 milioane de membri). De altfel, preşedintele „A.F.L.—C.I.O.“, George Meany, referindu-se la actuala situaţie socială din S.U.A., sublinia, duminică, că in lunile care urmează vor fi declanşate o serie de greve în ramurile importante ale economiei, în scopul de a determina patronatul să accepte încheierea unor noi contracte colective de muncă care să prevadă, în primul rind, o sporire substanţială a salariilor. Aceasta deoarece — arăta Meany — actuala situaţie economică din S.U.A. — caracterizată prin sporirea preţurilor şi inflaţia generală i- a redus puterea de cumpărare a maselor populare. Potrivit ultimelor date publicate de Ministerul Muncii, actualele presiuni inflaţioniste asupra economiei Statelor Unite au repercusiuni din cele mai neliniştitoare asupra folosirii forţei de muncă. Astfel, numărul şomerilor continuă să se menţină la nivelul ridicat. Ca o consecinţă a încetinirii ritmului dezvoltării industriale s-a înregistrat o scădere a numărului absolut al locurilor de muncă cu peste 200 000. Referitor la această stare de fapte, în ultima vreme, presa americană subliniază tot mai insistent că inflaţia şi repercusiunile ei directe pe plan social afectează cele mai largi pături ale populaţiei. Ceea ce — relevă ziarele — va face ca problemele economice să formeze, alături de războiul din Vietnam, principalele puncte de orientare ale alegătorilor, atunci cind vor fi chemaţi să-şi dea voturile republicanilor sau democraţilor. Avind in vedere o atare situaţie deosebită, însuşi preşedintele Nixon a adresat luni o scrisoare deschisă liderilor sindicali, in care dă asigurări că Administraţia sa va promova o politică antiinflaţionistă care să nu se bazeze pe o strategie ce implică creşterea şomajului. Intr-o asemenea conjunctură social-economică, greva de la „General Motors“ vine să adeverească pronosticurile presei şi observatorilor politici, care anunţau o toamnă revendicativă încărcată în SALA. Deşi (după cum se anunţă din Washington) reluarea negocierilor în vederea încheierii unui nou contract colectiv a fost fixată pentru marţea viitoare, majoritatea observatorilor politici din capitala S.U.A. apreciază că actuala mișcare grevistă de la „General Motors“ ar putea dura încă cîteva săptămîni... I. OLTEANU După actul pirateresc săvirşit asupra avionului companiei TAROM • Comunicat publicat de presa maghiară BUDAPESTA 16 (Agerpres). — In legătură cu actul pirateresc săvirşit asupra avionului companiei TAROM, presa ungară a publicat un comunicat în care se arată că persoanele vinovate de acest act sunt Biro Miklós, Mamusits Janos şi Karácsony Géza, cetăţeni unguri, care, făcînd uz de arme au forţat echipajul avionului de pasageri românesc, ce zbura pe ruta Bucureşti — Budapesta — Praga, să aterizeze pe teritoriu R.F.G., la München. Persoanele de mai sus, dintre care două au comis infracţiuni de drept comun, precum şi soţia unuia dintre ei şi cei doi copii minori, au cerut azil politic la München. Ministerul Afacerilor Externe al R. P. Ungare a intervenit de urgenţă pe lingă guvernul R.F.G pentru extrădarea cetăţenilor unguri care se fac vinovaţi de punerea în pericol a securităţii zborurilor internaţionale. In ceea ce priveşte infracţiunea comisă — se arată în comunicatul ungar —, miliţia,continuă cercetările. iNTlLNIREA DE LUCRU DE LA VARŞOVIA 9 DINTRE REPREZENTANŢI Al C. C. S. DIN R.P. POLONĂ Şl Al D. G. R. VARŞOVIA 16. Corespondentul Agerpres, I. Dumitraşcu, transmite : Timp de două zile, la Varşovia a avut loc o întîlnire de lucru între reprezentanţi ai Consiliului Central al Sindicatelor din R.P. Polonă şi Uniunii Sindicatelor din Germania occidentală (D.G.B.). Pe ordinea de zi a întrunirii au figurat probleme legate de evoluţia relaţiilor directe dintre organizaţiile sindicale poloneze şi cele vest-germane. Delegaţia vest-germană a fost primită de Ignacy Loga-Sowinski — preşedintele C.C.S. din R.P. Polonă. După cum se ştie, contactele dintre centralele sindicale din Polonia şi R.F.G. au fost iniţiate în aprilie a.c. cinci, la invitaţia C.C.S, o delegaţie a D.G.R. condusă de preşedintele Uniunii. H.O. Vetter a făcut o vizită oficială în Polonia, în ultimul timp au avut loc vizite în Polonia ale organizaţiilor sindicale din R.F.G. din industriile hîrtiei şi pielăriei. MOSCOVA La 15 septembrie, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Republicii Socialiste România în Uniunea Sovietică, Ion Ciubotaru, a fost primit, la cererea sa, de către D. S. Poleanski, prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. Cu acest prilej, a avut loc o convorbire, care s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, prietenească, BUDAPESTA. Marţi şi-a început vizita oficială la Budapesta ministrul afacerilor externe al R. S. Cehoslovace, Jan Marko. Vizita ministrului cehoslovac are loc la invitaţia omologului său ungar, Janos Peter, în aceeaşi zi, la sediul Ministerului Afacerilor Externe al R. P. Ungare, au început convorbirile oficiale dintre cei doi miniştri. BELGRAD. — Delegaţia economică chineză, condusă de ambasadorul R. P. Chineze la Belgrad, Tseng Tao, care se află în vizită în R.S.F. Iugoslavia, a fost primită de Firoslav Vanicek, adjunct al secretarului federal iugoslav pentru comerţ exterior. Cu acest prilej, menţionează agenţia Tanjug, au fost purtate, într-o atmosferă prietenească, convorbiri cu privire la promovarea în continuare a relaţiilor economice dintre cele două ţări. PEKIN. — Agenţia China Nouă anunţă că Ciu En-lai, premier al Consiliului de Stat al R. P. Chineze, membru în Comitetul permanent al Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, l-a primit pe Nguyen Con, membru al Secretariatului Comitetului Central al Partidului celor ce muncesc din Vietnam, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R. D. Vietnam, conducătorul unei delegaţii economice care se află în R.P. Chineză. La intîlnire a fost prezent, de asemenea, Li Sien-nien, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, vicepremier al Consiliului de Stat al R. P. Chineze. BERLIN — Camera Populară a R. D. Germane întrunită miercuri în cea de-a 18-a sesiune, a dezbătut problema direcţiilor de bază ale dezvoltării invăţămîntului şi ridicării în continuare a calificării oamenilor muncii. în legătură cu aceeasta, Wolfgang Rauchfuss, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R.D.G., a prezentat un raport. Camera Populară a adoptat legea cu privire la instituirea sistemului socialist unic de învăţămînt şi ridicarea calificării oamenilor muncii în strinsă legătură cu cerinţele construcţiei socialiste. MOSCOVA — După cum anunţă agenţia TASS, Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. l-a numit pe Vasili Tolstikov ambasador al Uniunii Sovietice în Republica Populară Chineză. V. Tolstikov este membru al C.C. al P.C.U.S., membru al Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. şi a deţinut din anul 1962 funcţia de prim-secretar al Comitetului regional Leningrad al P.C.U.S. MOSCOVA . Miercuri in Uniunea Sovietică a fost lansat satelitul artificial al Pămintului „Cosmos-362“. Agenţia TASS precizează că la bordul satelitului se află aparatură destinată cercetării in continuare a spaţiului cosmic, în conformitate cu programul stabilit anterior. Aparatele de la bordul satelitului funcţionează normal. KINSHASA. — In republica Democratică, Congo (Kinshasa) a avut loc o remaniere guvernamentală, care afectează șapte ministere. La Viena s-a deschis ieri Expoziţia de artă contemporană românească aplicată VIENA, — întregind seria de manifestări româneşti, găzduite în capitala Austriei, în preajma vizitei preşedintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, miercuri dupăamiază s-a deschis la „Kunstlerhaus“ expoziţia „Covoare româneşti şi arta contemporană românească aplicată“, organizată de Ministerul Federal pentru învăţămînt şi Artă al Austriei, împreună cu Comitetul de Stat pentru Cultură şi Artă din Republica Socialistă România, în sălile spaţioase ale clădirii din Karlsplatz sunt prezentate un mare număr de exponate. In principal, o bogată colecţie de covoare din toate regiunile ţării, 40 de tapiserii, creaţia unei întregi pleiade de artişti contemporani, înfăţişează vizitatorilor nesecatul izvor de inspiraţie pe care îl reprezintă arta populară românească. Expoziţia cuprinde, de asemenea, remarcabile lucrări in lemn, ceramică, obiecte din sticlă, piatră şi metal. In textul de introducere al catalogului expoziţiei, Leopold Gratz, ministrul pentru învăţămînt şi artă al Austriei, scrie : „In această expoziţie se face dovada că în România impulsurile creatoare din sfera artei populare nu sunt epuizate, ci şi-au găsit reflectare în stilul voluntar al artei decorative moderne. Această expoziţie este unul din rezultatele strînselor contacte culturale şi ştiinţifice, care caracterizează relaţiile dintre Austria şi România de la încheierea acordului cultural din 1969“. Vizita in R.P. Bulgaria a delegaţiei Mii. SOITA — Delegaţia parlamentară română, condusă de Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale, a vizitat miercuri Sfatul Popular al Capitalei R. P. Bulgaria. Preşedintele Comitetului Executiv al Sfatului Popular, arhitect Gheorghni Stoilov, a prezentat tabloul realizărilor din capitala bulgară in anii construcţiei socialismului şi a vorbit despre planurile dezvoltării in perspectivă a oraşului. In continuare, oaspeţii români au vizitat noile cartiere de locuinţe din Sofia. După-amiază, a fost depusă o coroană de flori la Mauzoleul lui Gheorghi Dimitrov, aducindu-se un cald omagiu memoriei marelui fiu al poporului bulgar, militant de seamă al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Seara, prezidiul şi Biroul Adunării Populare au oferit o recepţie în cinstea delegaţiei. Au luat parte Ivan Mihailov, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Peko Takov, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C.R., ministrul comerţului interior, Vladimir Bonev, membru al Secretariatului C.C. al P.C.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului Naţional al Frontului Patriei, alte personalităţi cu funcţie de răspundere în viaţa parlamentară bulgară, oameni de cultură şi artă. Au participat, de asemenea, ambasadorul Nicolae Blejan şi membri ai Ambasadei. Sava Ganovski, preşedintele Biroului Adunării Populare Bulgare, şi Ştefan Voitec au rostit toasturi în care au evocat prietenia frăţească dintre popoarele român şi bulgar cu vechi şi bogate tradiţii, au scos în evidenţă importanţa recentei intîlniri dintre delegaţiile de partid şi guvernamentale conduse de tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov pentru adincirea şi întărirea continuă a relaţiilor tovărăşeşti dintre ţările, partidele şi popoarele noastre. Aspect dintr-o tabără de instruire a forţelor patriotice din Angola REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA Bucureşti, Piaţa Scînteii, Telefoane 17 60 10 ; Secţia Scrisori: 17 74 25; Administraţia: 17 38 52; Tiparul Combinatul Poligrafic Casa Scînteii Abonamentele se fac prin oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii 40240/ Festivalul internaţional al filmului nou IN ORAŞUL ITALIAN PESARO se desfăşoară în prezent Festivalul internaţional al filmului nou, in cadrul căruia sunt prezentate producţii cinematrografice din numeroase ţări, printre care Franţa, R. F. a Germaniei, Italia, Polonia, România, Suedia, Statele Unite. Festivalul reuneşte critici de artă şi cinema, regizori italieni şi străini La Palatul sporturilor şi la Teatrul experimental din localitate a fost prezentat, in faţa unui numeros public, filmul românesc „Reconstituirea“, in regia lui Lucian Pintilie. Coincidenţă CUNOSCUTA SCRIITOARE engleză, Agatha Christie, prima femeie-autoare de romane poliţiste, şi-a marcat evenimentul celei de-a 40-a aniversări a naşterii prin publicarea celei de-a... 80-a cărţi. După 100 de ani... PAPA PAUL AL VILAE a abolit marţi ultimele vestigii militare ale Vaticanului, anunţind desfiinţarea întregului corp militar pontifical, cu excepţia Gărzii elveţiene, atît de familiare turiştilor. Hotărîrea afectează 700 de persoane, reunite pină acum în trei unităţi: garda de onoare, garda palatină şi jandarmeria pontificală. Hotărirea Papei a fost luată la 100 ani după ce trupele papale au intrat pentru ultima oară în acţiune împotriva regatului Piemont din nordul Italiei. La 20 septembrie 1870, trupele piemoneze au capturat însă Roma fără lupte, orașul fiind declarat capitală a Italiei unite. In viitor, paza teritoriului Vaticanului, avind o suprafaţă de 44 de hectare, va fi asigurată de Garda, elveţiană, alcătuită din 50 de persoane, care a fost înfiinţată in anul 1500. Accident straniu UN AUTOMOBILIST suedez a pierit în urma unui straniu accident de circulaţie, automobilul său s-a ciocnit cu un... avion. Aparatul, in care se aflau trei persoane, a pierdut brusc din altitudine in momentul cind manevra in vederea aterizării pe aerodromul Rollins, din Suedia centrală Trenul de aterizat a lovit automobilul care s-a răsturnat, ucigînd persoana aflată la volan. Deşi grav avariat, avionul a reuşit să aterizeze cu bine. Tren oprit de... gindaci de Colorado UN TREN DE MARFA a fost nevoit să se oprească cu puţin înainte de intrarea în staţia Brankovo, (R. S. F. Iugoslavia), din cauza unei invazii de gindaci de Colorado, care au acoperit literalmente linia şi terasamentul căii ferate. După cum relatează agenţia Tanjug, condiţiile climaterice din această vară au favorizat dezvoltarea larvelor gîndacilor de Colorado şi imunizarea lor faţă de insecticide. In prezent, agricultorii desfăşoară ample acţiuni de distrugere a dăunătorilor in locurile infestate. Pagube provocate de intemperii BILANŢUL PROVIZORIU al victimelor provocate de taifunul care s-a abătut asupra regiunii de nord a Insulei Luzon din Arhipelagul Filipinelor se ridică la peste 300 de morţi, indică datele oficiale publicate la Manila. Vintul, care a atins o viteză de 177 de kilometri pe oră, a provocat mari pagube materiale, mai alres in oraşul Casiguran, distrus în cea mai mare parte. Culturile de orez, plantaţiile de cocotieri şi bananieri au fost in mare măsură compromise.