Munka, 1960 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1960-06-01 / 6. szám

AZ ELMÚLT HETEK, s a megelőző néhány hír­nap elég gazdag volt ta­pasztalatban a kórus­­mozgalom szempontjából, mind a tömegdalok meg­szólaltatása, mind kom­ponálása szempontjából. Előbb tán a megszólal­tatásról egyet és mást. Megállapíthatjuk: vég­képp túljutottunk azon, hogy pódiumra kerülő akár leggyengébb öntevé­keny énekkarunk is a di­lettantizmus, a hajdani lapos, dalosköri mentali­tás légkörét sugározná. Nagy fejlődés tapasztal­ható azoknál az énekka­rainknál is, amelyek a legjobb hagyományok folytatói, a munkásmoz­galom kórusainak örökö­sei, mint például az MSZBT-nek a Bartók— Kodály dalokat elsőnek éneklő Budapesti Általá­nos Munkás Dalegyletből fejlődött Központi Ének­kara, amely most hetven éves, vagy a Vándor Sán­dor nevét és szellemét őrző Vándor-kórus. (Ez akkor is igaz, ha a Ván­dor-kórusnál az idén, ép­pen legutóbbi két kon­certjének tapasztalata szerint bizonyos vissza­esés vehető észre.) Ugyan­ezeknek a hagyományok­nak jeles folytatója a Munkásőrség Központi Férfikara, amely rövid néhány év alatt országo­san a legjobbak egyikévé fejlődött. ÁPRILIS UTOLSÓ NAPJÁN ötszáz dalos hangversenyén győződ­tünk meg több budapesti és vidéki kórusunk ör­vendetes fejlődéséről — jóváb­ a kisiparosok Er­­kel-kórusa tetszett, s a már korábban­­is ismert sárrétudvariak. A vidék soha nem tapasztalt fej­lődésére egyébként is ér­demes, sőt, szükséges fel­figyelni — ez kórusmoz­galmunknak esztendők óta legörvendetesebb je­lensége. A Szegedi Zene­barátok Kórusát, a Mis­kolci Zeneművészeti Szakisko­la énekkarát, s a Pécsi Liszt Ferenc Kórust hallottuk a fővárosban gyors egymásutánban egy-egy óra tori­ális mű előadásán, s teljesítmé­nyük — kivált a pécsieké — kimagasló volt, vára­kozáson felüli. (S az Európai hírű debreceni Kodály-kórus budapesti szereplése előtt írjuk eze­ket a sorokat.) Összefog­lalva: öntevékeny és ifjú­sági énekkaraink idei A SZOT zenei körmű­sora a múlt év őszén húsz művelődési otthonban kez­dődött meg. Egy-egy soro­zat általában hat-hét ze­nekari hangversenyből ál­lott. Nagy szó olyan he­lyen hat zenekari est ke­retében Mozart, Beetho­ven, Verdi, Puccini, Erkel és sok más nagy zene­szerző műveit játszani, ahol nemrég a komoly­ze­ne még teljesen háttérbe szorult. A legmelegebb elismerés hangján kell megemlíte­nünk a pestimrei művelő­dési otthon vezetőinek odaadó szervező munkáját, amely azt eredményezte, hogy a 220 személyes te­rem valamennyi helyére bérletet váltottak a kör­nyék dolgozói! Rákos­­szentmihályon pedig e Re­szelőgyár az iskolák szókszínvonalával,­­ fejlődésé­vel általában elégedettek lehetünk. Műsorukkal is, hiszen a nagy zenei évfordulók méltó megünnepléséből is igazán szépen kivették — illetve kiveszik — a ré­szüket. De ez külön cik­ket kívánna. Itt csupán egy dolgot kell még meg­említeni, amivel fenntar­tás nélkül nem, lehetünk elégedettek. S ez a tömeg­dalok komponálásának nehéz kérdése. Igazságta­lanság volna azt monda­ni, hogy nem jutottunk tovább a korai esztendők stagnálásához, vérszegény kísérleteihez viszonyítva. A SZOT méltán jutalma­zott az idén irodalmi al­kotásokkal párhuzamosan néhány­­tömegdalt, s az­óta már ezeknél jobbak­kal, érdekesebbekkel és újszerűbbekkel is rendel­kezünk. De nem sokkal. „Az új kórustermésből” címen a Zeneakadémián rendezett hangverseny­ben bizony nem tellett maradéktalan örömünk — tisztelet „egy pár” (ponto­san kettő) szerzemény ki­vételének. Általában a szerzők javarésze zenei közhelyeikben, sablon-in­dulókban, bombasztokban lői munkaközösségeivel fogott össze, így töltötte meg zsúfolásig a hallgató­ság a művelődési otthont szerenád-est, olasz opera­hangverseny és bécsi klasszikus mesterek mű­veiből összeállított műsor alkalmából. A jó példát folytatva, feltétlen elisme­rést érdemel a dolgozók zenei nevelése terén az óbudai József Attila mű­velődési ház munkája is. Mindezek azért is ör­vendetes tények, mert pe­remkerületekben történ­tek meg, ahol a hangver­senyek hallgatósága túl­nyomórészt munkásokból áll. Kevésbé érdemel már elismerést a Szakszerveze­tek Fehérvári úti kulturá­lis otthona,­­vagy a pest­lőrinci Rózsa Ferenc mű­velődési ház, ahol előfor­dult, hogy igen színvona­londolkodik és alkot még ezen a területen. Az új kompozíciók kisebb há­nyada színvonalban lé­nyegesen jobb, de átlagos képességű kórusok szá­mára megközelíthetetlen. (Gondolunk például a fia­tal Szokolay Sándor most bemutatott kiváló szerze­ményeinek egyes ide vo­natkoztatható részleteire. EGY KIVÁLÓ TAPASZ­TALATTAL hadd zárjuk a gondolatsort: ötszáz dalos legutóbbi kórushangver­senyén a KISZ Központi Művészegyüttesének Ének­kara adta elő a fiatal Ka­rai József elsőrendű szer­zeményét, az Ifjúmunkás­­szvitet. Kiváló gondolat, figyelemre méltó kezdemé­nyezés: a szerző a mun­kásmozgalom ismert da­laiból alkotta művét, amelyben a modern hang­vételt szellemesen, fino­man ötvözi a közérthető­vel, a könnyen népszerű­­síthetővel, s egyben a leg­jelesebb kórus-hagyomá­nyokat eleveníti fel. Re­méljük folytatja, amit megkezdett, s reméljük más szerzők is fáradoznak már jó tömegdalaink sza­porításán, javításán, meg­újításán. RAJK anorAS­las hangverseny gyér kö­zönség előtt hangzott el. A zuglói Danuvia művelő­dési ház vezetősége pedig jóval nagyobb propagan­dát fejt rá az amúgy is népszerű tánczene, mint a komoly­zene érdekében! Kmetty János: z Énekpróba­ című festménye A körm­­enyeiről sz állapítanuk. náluk áltá A Fővére fel szabadi­­án z­éne verseny

Next