Munka, 1968 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1968-03-01 / 3. szám

Az ellenállás hirskölteménye BUDAPESTEN HARCOLTAK AZ ORSZÁG legnagyobb, sokmil­liós „befogadóképességű” filmszínhá­zának közönsége láthatta február­ban három estén át a Budapesten harcoltak című új magyar tv-film­­alkotást. Méltó emlékezés volt ez a filmsorozat fővárosunk felszabadu­lásának 23. évfordulójára. Az alap­jául szolgáló, azonos című könyvet, Csillik Gábor önéletrajzi regényét már négy év előtti megjelenése óta számontartják az olvasók. A szerző a legendás hírű Szír-csoport tagja­ként vett részt — mint angyalföldi ifjúmunkás — az illegális Kommu­nista Párt által vezetett fegyveres ellenállási mozgalomban. E csoport nevéhez fűződik több mint félszáz, a nyilas uralom hónapjaiban végrehaj­tott fegyveres akció, így a nyilas „Hűség háza” elleni merénylet, a Vá­rosi Színházban tervezett nyilas nagygyűlés szó szerinti „szétrobban­­tása” — és számos más sikeres ak­ció. Vezetőjét, a párt megbízottját, a „Szír” fedőnéven ismert fiút 1944. december 22-én látták utoljára, az­óta nyoma veszett. A szerző, a csoport életben ma­radt tagja, dr. Csillik Gábor rendőr­­alezredes nemrégen a Televízió fel­kérésére Soproni Jánossal együtt forgatókönyvet írt regényéből, né­hány más, a budapesti ellenállási mozgalomról szóló könyv felhaszná­lásával. Ennek alapján készítette el Szőnyi G. Sándor rendező — Mes­­tyán Tibor operatőrrel — a tv-film­­sorozatot. S állapítsuk meg nyom­ban: az alkotók minden elismerésre méltó munkát végeztek. Valóban megtörtént események visszaidézése a filmművészet eszközeivel mindig egy fokkal nagyobb felelősséget — s óhatatlanul megkötöttséget is — jelent, mint a kigondolt történetek megfilmesítése. Nem kellett lélekzet­­elállító cselekményt, izgalmas fordu­latokat kiötleniük: a film meséjét, eseményeit, egyes epizódjait maga az élet „írta”. Az író — egyúttal a film főhőse — valóban részt vett minden, bármily hihetetlenül vakmerőnek is látszó akcióban, amelyet a képer­nyőn láthatunk. Sőt, a rendező nyi­latkozata szerint, néhány valóban le­játszódott részletet ki is hagytak a filmből, annyira valószerűtlennek tűnt volna a néző számára. AZ ALKOTÓKNAK tehát az a feladat jutott, hogy a valóban meg­történt eseményeket sűrítsék, a do­­kumentális hűségen túl művészileg hiteles emberábrázolást, jellemrajzot nyújtsanak, vagyis a valóság re­konstruálása helyett a műfajnak megfelelő műalkotást hozzanak létre. E kívánalomnak a film jelentős ré­szében megfeleltek. Segítette őket ebben az irodalmi alapanyag: maga a könyv is őszintén és hitelesen, for­dulatokban és izgalmakban gazda­gon tárja elénk egy angyalföldi mun­kásfiú életét; a szerző szűkebb pát­riáját, önmagát és környezetét nagy szavak és minden fenköltség nélkül ábrázolta. A film — amely mindeb­ből csak az 1944-es eseményekre korlátozódik — hű a könyv szelle­méhez. Főhősei, „Pipa”, vagyis Laci, aki azonos a szerzővel, „Kő”, aki „Szir”-nek felel meg s a meggondo­latlanságával, gyengeségével később lebukásukat okozó „Levél” nem gáncstalan hősök legmerészebb helytállásuk idején sem. Nekik is vannak kisebb-nagyobb emberi hi­báik, megmosolyogtató gyengéik. Bátor angyalföldi proletárfiúk, akiktől a „vagányság” sem idegen, bármikor készek a fiatalos-szerte­len bolondozásra, s az illegális mun­kájuk során környezetükbe kerülő csinos lányokban is készek a nőt meglátni, nemcsak a konspirációs partnert. Talpig emberek, vállalják a veszélyt, de egyáltalán nem lelke­síti őket a kínzások, a mártírhalál gondolata. Viszont mintegy termé­szetes életelemük a nyilas- és náci­­gyűlölet, ezáltal lesznek a párt ak­cióinak hű, sőt önállóan kezdemé­nyező végrehajtói a röpcédula-ter­jesztéstől a vakmerő fegyveres me­rényletig. „A hősöket is a gólya hoz­za” — ezt a tréfásan megfogalmazott gondolatot fejti ki — igen komolyan —, következetesen a film. Az alkotók értették annak módját, hogy hősei­ket szívünkbe lopják, rokonszen­vessé tegyék őket esendőségük be­mutatásával is; innen a film egyik — a néző által még e műfajban is igényelt — erénye: a rajta végig­vonuló humor, ezért oldja fel az iz­galmat sűrűn a mosoly, a nevetés. Egészen kitűnő alakítással járul hozzá a film feltételezhető sikeré­hez a fiatal Madaras József „Pipa” szerepében. Hasonlóképpen teljesen azonosul az általa megformált figu­rával Dávid Kiss Ferenc „Kő” és Koncz Gábor „Levél” szerepében. Méltó partnereik Meszléry Judit (Zsuzsa) és Császár Angéla (Erzsi). VITÁRA késztethetne helyenként az ellenfél ábrázolása; mintha oly­kor túl könnyű „diónak” bizonyul­na a horthysta majd a nyilas rend­őrség, csendőrség, sőt a félelmetes német apparátus is. Gyakori hibája ez az ellenállási filmeknek. Tudjuk azonban, hogy az élet olykor fucsa véletleneket produkál; a Szír-cso­port jól megszervezett akcióit oly­kor a szerencse is támogatta, ez nem vitás. A róluk szóló film ezt a tényt nem hagyhatta figyelmen kívül, Összegezve: a Budapesten harcol­tak című tv-filmsorozat jelentős vál­lalkozás túlnyomórészt sikerültnek mondható eredménye, a közönség meglévő igényére épít — és ez nem baj —, azoknak azonban — és ez erénye — a szokott kalandfilmekéi­­nál magasabb rendű művészi eszkö­zökkel tesz eleget. G. SZABÓ LÁSZLÓ „Pipa” a nyilas rendőrpribékek kezében (Madaras­ József mögött Avar István) Jelenet a filmből (Császár Angéla fb. és Madaras József)

Next