Munka, 1975 (25. évfolyam, 1-12. szám)

1975 / 3. szám

44 kultúra a munka ajánlja FILM 141 perc a Befejezetlen mondatból Magyar film: Déry Tibor regé­nye alapján írta és rendezte Fábri Zoltán. A regény, amely Déry Tibort szinte egycsapásra a magyar próza­­irodalom egyik legjelentősebb alak­jává avatta, évekig pihent az író asztalfiókjában. Reménye sem lehe­tett arra, hogy valaha is megjelenik, mégis, konok elszánással küzdött a roppant feladattal, s a „proletár utó­korban” bízva vetette papírra ko­mor, lenyűgöző körképét a harmin­cas évek Magyarországáról, e ke­mény, de igazságos ítéletű művel, amelyben kegyetlen, szarkasztikus gúnnyal rajzolja meg a polgárságot, s megértő, őszinte indulattal festi a külvárosok munkásnyomorúságát, örök emléket állít az illegális mun­kásmozgalom hőseinek is. A film alkotója, amint az már a címből is kiderül, nem vállalkozott — nem is vállalkozhatott — a regény teljes gazdagságának, szuggesztív, burjánzó képeinek, a cselekmény szerteágazó szálainak felidézésére. Alapnak tekintette a hatalmas mű­vet, s erre építette fel saját, szuverén világát, hűtlen-hűségesen a könyv szelleméhez. A megrázó erejű, hatalmas tabló egy életút epizódjaiban bontakozik ki előttünk, nézők előtt. Parcen Nagy Lőrinc, a kifinomult idegrendszerű polgárfiú eszmélését, talajvesztését, elbizonytalanodását követhetjük nyo­mon, elszakadását saját osztályétól, s ügyetlen tapogatódzásait egy má­sik élet felé, s közben kibontakozik a polgárság és a proletariátus össze­­békíthetetlen világa, s kirajzolódnak az igazi frontvonalak. Parcen Nagy Lőrinc szemében — a rendező nagyszerű képi megoldá­sok sorával érzékelteti ezt — össze­fonódik a külvárosi flaszteren meg­gyilkolt munkás, az íróasztal mel­lett, önmagára revolvert fogó apa képe: az erőszak, az elszabadult, ron­tó szellem ellen kíván hadakozni. Undorral fordul el családjától, ahol legszívesebben mindenki a másik torkának esne, s ahol csak az illem, s a jómodor tartja fenn a látszato­kat — de hosszú utat kell még meg­tennie ahhoz, hogy képzelete a ha­lott apát is odavetítse a polgári vi­lág visszataszítóan szép forgatagába, s meglássa, ki hová tartozik. Ezen az úton követi őt, megkapóan lírai és döbbenetes drámai erőt árasztó epizódok során át, addig a határig, amelyet át szeretne lépni, de ame­lyen éppen a társadalom kegyetlen törvényszerűségei miatt, átlépni kép­telen. Fábri Zoltán filmje szép film, túl­ságosan is igaz. Nemcsak művészi élménnyel ajándékozza meg nézőit: feltárul benne egy időben oly közeli, s mégis, oly messzire tűnt világ. A múltunk. S a jelent jól érteni csak a múlt ismeretében lehet. SZÍNHÁZ Történelem alulnézetben László-Bencsik Sándor darabja a Thália Színházban, rendezte Kazimir Károly. Egy nagysikerű könyv szüle­tett újjá a Thália Színház színpadán: az író, aki hosszú időt töltött együtt jóban-rosszban egy szocialista bri­gád tagjaival, először a Magyaror­szág felfedezése című sorozatban megjelent kötetében rajzolja meg, nagy szeretettel munkatársait. A kö­vetkezetesen vállalt nézőpont — az a bizonyos „alulnézet", ami bizony nem elhanyagolható, ha teljességé­ben, térben kívánjuk szemlélni a dolgokat , s a leírtakból sugárzó, őszinte, féltő szeretet tette a köny­vet sikeressé; ez ragadja magával a nézőt is, ez lendíti át az előadást, a drámát a dramaturgiai holtponto­kon, s teszi szívet melengető benső­séges élménnyé a színházi estét. Remekül megrajzolt, pár vonással is találóan jellemzett munkáshősök kelnek életre a színpadon; nem affé­le szokványos, sémákból felépített munkásfigurák, hanem eleven hús­vér emberek, izgalmas, eredeti sze­mélyiségek, akik mégis lényegük­ben hordják munkásvoltukat. Furcsa érzés a nézőtéren ülve tettenérni a pillanatot, amelyben az író által el­­lesett-meglesett valóság művészi igazsággá változik át a színpadon; amelyben a féltő, megértő, együtt­érző szeretettel megrajzolt szemé­lyes ismerősök, a Szegvári brigád munkában közösségi emberré for­málódó tagjai egyszerre az új, szo­cialista, nap mint nap formálódó, változó világ jelképeiként lépnek elénk... A Thália Színház előadása saját hétköznapjainkkal, gondjainkkal, problémáinkkal szembesít, s egy ki­csit a jövőnkkel is. őszinte, bátor, igaz képet rajzol, ezért szívesen el­nézhetjük apró fogyatékosságait. KIÁLLÍTÁS Magyarország a századfordulón Kiállítás a Nemzeti Múzeum dísztermé­ben, rendezte dr. Vígh Károly, Barta Ist­ván és F. Dózsa Katalin. A belépőt egy gázlámpa tövében álló öreg automobil fo­gadja; mellette, mintha csak erre a ko­csira várna, csipkés, selyemruhás hölgy alakja . .. Efféle ruhát hordott Erzsébet királyné is, aki szintén itt tartózkodik a teremben, igaz, csak képen. Egy haj­dani középszerű és divatos festő képén látható, amint elandalogva hallgatja a tér­zenét. Mintha eltévedtünk volna az idő­ben ... _ Ám ha beljebb lépünk a kiállításon, elénk tárul az andalító külszín mögött rejlő ellentmondásos valóság: a gyorsan kapitalizálódó, milleneumi Magyarország talmi csillogásánál még feketébben kiraj­zolódó árnyak. A jómódú polgári ebédlő mellett mint­egy kontrasztként ott láthatjuk egy bá­nyászcsalád szobáját; a sujtásos, csipkés díszmagyarok, redingotok és zsakettek társaságában ott áll az éhbérért görnyedő szegény kubikus viseletes ruhája. A ha­talmas építkezések, a rohamosan fejlődő ipar, s a Baross Gábor vaskezével meg­teremtett közlekedés tárgyi emlékeit fel­váltva láthatjuk az Amerikába tántorgó nincstelenek, s a szervezkedő proletárok emlékeivel. S hogy teljes legyen a kép, az egyik vitrinben ott cicáznak a szép csendőrtollak is. De itt vannak azoknak az embereknek az emléktárgyai is, akik ebben az ellent­mondásos, forrongó, fortyogó korban, szemben a tüzijátékos, árvalányhajas mil­­leneum magyarkodásával a magyar Iro­dalom, művészet és tudomány, az Igazi Irodalom és az Igazi tudomány felvirágoz­tatásán munkálkodtak. Ady Endre Íróasz­tala fölött, amelyen üveg alatt kéziratai is láthatók, a költő Pór Bertalan rajzolta portréja tekint ránk. Eötvös Lóránd mű­szerein szinte még érezni a nagy tudós kezének melegét. A kiállítás legnagyobb érdeme, hogy nemcsak hangulatot, atmoszférát teremt, hiteles tárgyi emlékekkel idézi fel a szá­zadforduló levegőjét, hanem képes arra is, hogy összetettségében, ellentmondásai­ban mutassa meg ezt a sokakban még illúzióként élő, sokaktól viszont idegen, történelmi korszakot. A MUNKA FOTÓPÁLYÁZATA Lajos László: Szabad szombat

Next