Munka, 1984 (34. évfolyam, 1-12. szám)
1984 / 11. szám
KÖZMŰVELŐDÉS Halló, programszolgálat ? „Van már programja szabad szombatra?” A szlogen találó, bár a rím kedvéért a vasárnapot kihagyták belőle. Tehát tanácstalan a hét végi elfoglaltságát illetően? Hívja a 830- 122-es telefonszámot! Jelentkezik és segít a Szabadidő Magazin programszolgálata. Futó Ilona újságíró, az ötlet „szülőanyja” meséli: — Adva volt ugyebár a Szabadidő Magazin, a maga elképzelt profiljával. Közvetlen kapcsolatra törekedtünk az olvasókkal, meg aztán egy kis hírverés is ráfért a lapra, amely akkoriban csak négy alkalommal jelent meg évente. Az is mind nyilvánvalóbbá vált számunkra, hogy bizonyos rétegek, korcsoportok nehezen lelnek programra, szórakozásra, akadnak fehér foltok és ténfergő emberek. Törtük a fejünket, közhasznú, szolgáltatás jellegű dolgokat szerettünk volna kitalálni, s egyúttal azt, hogy két lapszám között is színen legyünk. Szerveztünk saját rendezvényeket a Hauer Cukrászdában és közös programokat a Jókai Klubbal, a Budapesti Művelődési Központtal. Aztán megszületett a programszolgálat ötlete. Nos, november 14-én immár hároméves lett a „gyermek”. Szombatonként kolléganőim reggel nyolctól délután egyig állják az ostromot a telefon mellett. — Ostrom, valóban? — Népszerű a szolgáltatásunk. Minden héten szó esik róla a rádióban és a sajtóban. Szezonban, egyegy különösen forgalmas délelőttön a százat is megközelíti a hívások száma. Átlagos szombatnak számít, ha csak ötven érdeklődő van. Két kolléganőnk felváltva kezeli a telefont, s amíg egyikük a kagylót tartja, társa a kartonok között lapozgat. Dossziék az asztalon: „Klasszikus zene”, „Könnyű zene”, „Múzeumok, kiállítások”, „Fiatalok, disco”, „Művelődési házak”, „Gyermek- és családi programok”. Állandó és változó rendezvények, „kisokosok”, naprakész, folyamatosan karbantartott arzenál. Újságcikkek, kivágva, felragasztva, a Pesti Műsor preparált állapotban. Hol és mikor lesz gyermektáncház, divatbemutató, kirakodó vásár? Hol és mikor gyerekfoglalkoztató, aszfaltrajzverseny, játék csere-bere, bábcirkusz, bohócrandevú, gyermekfilmturmix? Merre vezetnek a természetjáró túrák? Nyitott sportpályákat hol találni? Hol láthatók óraritkaságok, szász, sokác, torockói esküvői ruhák? Valóságos koncertmenü az összeállításban. És amilyen lelkesen kínálják , az felér egy „jóétvágyat” kívánsággal. — Nem kései ez a szombati szolgálat? Aki tervezni szeretne hét végére, az pénteken nagyobb hasznát venné... — Képtelenség előkészíteni az anyagot péntekre. A Pesti Műsor például csütörtökön jelenik meg. Más akadály is van: ez az egyszeri telefonunk, s a hétköznapokon a szerkesztőségi munkát szolgálja. Egyébként is, szolgáltatásunkat főként azoknak szánjuk, akik ilyenolyan okból amolyan „El kéne menni valahová” — alapon rögtönöznek. — Mely programok a legkeresettebbek? — A gyermek- és ifjúsági műsorok, továbbá az egyedülállóknak szóló zenés-táncos rendezvények. Természetesen azt is megmondjuk, hogy egy-egy gyermekösszejövetelt milyen korú lányoknak, fiúknak szerveznek. Általában is igaz: igyekszünk személyieszabott programokat ajánlani. — Sztorik? — Amikor munkához láttunk, még kevés adatunk, kapcsolatunk, tapasztalatunk volt. Jött egy telefon, hogy mi lesz a program a Jókai Klubban? Kapásból nem tudtunk válaszolni, visszahívást ígértünk. Inkognitóban feltárcsáztuk a „konkurrenciát”, a Tourinformot. Mondtuk, mit szeretnénk tudni. Türelmet kértek, s azt, hogy tartsuk a kagylót. Teltek a percek, újra tárcsáztunk. Ismét csak a megértésünket kérték, s hagytak a vonalban. Telt-múlt az idő, letettük a hallgatót. Kisvártatva cseng a telefonunk. A Tourinformból ismerős hang volt, természetesen ő is álcázva. Az iránt érdeklődött: mi lesz a program a Jókai Klubban? A kör bezárult. Szóval ilyesmi is megtörtént a hőskorban. — Különleges kérések? — Érdeklődnek, hol lesz bál? Aztán egyszer valaki a szexkiállítást kereste. Ez később nyilván csalódást okozott neki, mert egészségügyi felvilágosító célzattal rendezték. Egyszer egy hölgy azt kérdezte, hogyan juthatna el Békásmegyerről a macskakiállításra. Mondjuk: HÉV-vel a Batthyány térig, onnan Metróval a Népstadion állomásig. És onnan? — firtatta. — Menjen csak egyenesen a nyávogás nyomában! — Újdonságok? — Minden ötödik telefonáló kétszemélyes belépőt kap valamilyen rendezvényre. Ebben az akcióban több partnerünk is van, egyebek között a József Attila Színház, a Korona Pódium, a Magyar Színkör, a Jókai Klub, a Budapesti Művelődési Központ, a Várszínház, a Józsefvárosi Színház. Techniikailag igen egyszerű az egész: az érdeklődővel közöljük, hogy ő a szerencsés ötödik, s a jegyeket az intézmény pénztáránál veheti át. — Gondolnak-e valamiféle változtatásra? — Igen. Úgy véljük, szolgálatunk mostanra kinőtte már eddigi ruháját. Ezért szeretnénk szórakoztató profilú információs központtá fejleszteni. Erre nagyon határozott elképzeléseink vannak. MÜNZ ANDRÁS 22