Munkás, 1915 (18. évfolyam, 1-52. szám)

1915-05-23 / 21. szám

1915. május 23. MUNKÁS A háború eseményei * * * Száznyolcvanezer orosz fogoly, 136 ágyú és 396 gépfegy­ver. — A szövetségesek Przemysl előtt. — A Dardanellák sikertelen ostroma. A május 2-ika óta tartó osztrák­magyar és német előretörés Galíciá­ban most már alighanem eléri első állomását, amennyiben az oroszok­nak — a hosszú futás után — a Szan-folyó mentén alighanem sikerül védelmi állásba helyezkedniük. A szövetségesek ugyan a Szan-folyót is már több ponton átlépték és megvetették lábukat annak keleti Valamennyi ország munkásai egyesüljetek. E nyék, amikről alább is szó lesz, nem szülhetnek kortesszagú veszekedé­seket, fejbeveréseket, kurjongatáso­­kat és hasonló jókat. Sőt emlék­szünk — dehogy is emlékszünk! — te is emlékezhetsz és mindannyian emlékezhetünk, kedves olvasó, akik valaha papválasztásról csak hallot­tunk valamit, hogy ezek a választá­sok bizony nem szoktak a legsimább hangulatban és körülmények között megejtődni. Ha nincsenek­­ kortes­tollas dáridók és hangos, borízű ve­rekedések az ilyen esetek körül, azért történhetnek itt jóízű epizódok csak úgy, mint rossz­ szagú mesterkedé­sek , emeletes marakodások csak úgy, mint sógor­komás béllelésű látás­­futások. No de minek szaporítsuk tovább is a szót ! Mondjuk már ki, hogy Pécs városának hamarosan szeren­cséje lesz, azaz már szerencséje van egy kis papválasztást megelőző, csen­desen is nagy hangot adó sógor­­koma-atyafias korteslármához. Ezek a hívek tulajdonképpen még jó­formán azt sem várták, hogy meg­haljon a király, máris tele torkokkal kiálltottak, hogy éljen a kir­ly. (A király helyett persze plébánost kell érteni.) Károly Náci, a budai kül­városiak öreg lelkipásztora úgy ta­lálta, hogy őneki ugyancsak elég volt már a földi­­küzdelmekéből, a lelkek szorgos gondozásának nehéz munkájából, nyugdíjba kíván tehát menni. Jól is teszi, ha teheti. (Mi, munkások is sokan megtennénk ezt, csak volna, aki a nyugdíjakat állja.) Károly Ignác apát-plébános úrnak nem kell félni, hogy a nyugdíjak elmaradnak és öreg napjaira ama bizonyos tarisznya jut ki néki osz­tályrészül. Elmegy tehát nyugd­jba az öreg lelkiatya. Menjen isten hírével, gondolják némelyek. Sőt talán nem is gondol­ják és­ talán, hogy miként is áll a dolog, ezt megtudandó, el is láto­gatnak a jó hívők ide-oda ? Na ná nem látogatnak el ! Ellátogatnak ők bizony, még­hozzá pedig magához az öreg apát úrhoz, megtudván, hogy minő elhatározás előtt áll a főur. A főúr talán még el sem­ hatá­rozta jóformán magát a nagy lé­pésre, a kedves hívek máris a nya­kán voltak. És a főúr talán ennek láttára mondta ki az igent, azt az igent, hogy igen­is én megyek nyug­díjba, mert nekem már okom van rá, hogy menjek, ti pedig éljetek boldo­gan, látom mi szándékkal vagytok. Igaza is van az öreg úrnak. De igaza van annak is, aki így okosko­dik . Teszem fel, hogy Jámbor Jób falusi plébánosnak Pécsett nagyszá­mú atyafisága él, illetve áll vagy ü­l, vagy ahogy tetszik. Teszem fel, hogy Jámbor Jób úr unja már magát a falu egyhangú, szürke légkörében, vágyik tehát egy kissé zajosabb élet után, no meg egy kissé rangosabb stólára is fáj a foga. Történetesen Pécsett egy szép napon egy stóla gazda nélkül marad és erről a szem­füles atyafiak villámgyors értesülést szereznek. Összedugják tehát a fe­jeiket és kisütik, hogy ez a mi Jób­unk nagyszerűen beleillik majd ebbe a gazdátlanná váló stólába és nagyszerűen feltalálja majd magát az elárvult parochiába. Az atyafiak küldöttséggé verődnek össze és meg­indul a deputáció ide is, oda is, ahonnan csak a siker halvány re­ménye kecsegtet. És a szorgalmas reputáció kapja is nyakra-főre az ígéretek és biztatások özönét. Már majdnem biztos is a dolgában. Már az első deputációzásnak! Hol van pedig még a választás maga ? És bizony, itt még bajok is lehetnek, még állhatnak be nem várt kompli­kációk is, annál is inkább, mivel vannak még más, nem atyafi-hívők is a világon, illetve a mi kis város­kánkban, akik nem a szóbanforgó atyafiak szerint okoskodnak. Vannak bizony olyanok is, akik nem­ atyafiak és mégis azt mondják : nekünk is van tán valami közünk hozzá, hogy ki legyen a követ, illetve a plébános. És ezért mi azt mond­juk, hogy hátrább kissé az agarak­kal, vagy ha tetszik, hát az atyafiak­kal ! Mi is föltétlenül papot akarunk papnak megválasztani, de nem akár­milyen papot, mert pap és pap kö­zött is van ám különbség. Azt is tudjuk jól, hogy a stólához mind­nyájunknak közünk van, mert pén­zünkbe, adónkba kerül az, tehát vissza minden atyafisággal és en­gedjünk utat az igazságnak. Ha már­ mindenáron papokkal és papválasz­tással kell vesződnünk, hát mi amon­­dók vagyunk, hogy ám jó, de ha már választani kell, hát mi úgy akarunk választani, hogy a válasz­tás körül ne az atyafiság legyen a döntő, hanem a jelölt személye, a jelölt egyénisége, úgy a tudás és a modern gondolkozás, mint erkölcsi és egyéb tekintetben. Mi nem aka­runk a nyakunkra hozni sem kiér­demesült hecckáplánokat, sem kö­zépkori felfogású és felekezeti gyű­­lölséget szító bácsikat. Azt üzenjük tehát az illetékes köröknek, képvi­selőtestületeknek, püspököknek és mindenkinek, hogy az atyafiság ki­sértésének ne engedjenek, mert nem csak az atyafiak viselik a stóla­­terheket, hanem mindnyájan, akik itt adót fizetünk. Mert ha az atya­fiság lesz a főszempont, akkor mi kénytelenek leszünk a stóla­terheket is áthárítani az atyafiakra : tartsák el a papjukat ! Mi nem vagyunk anarkhisták, ergo nem is anarkhista­­papról álmodozunk, de mivel tapasz­talatból tudjuk, hogy az ilyen atyafi­mozgalom mindig a kevésbé érde­mesek mellett szokott tobzódni, mert ezeknek csak az a fontos, hogy a zsíros jövedelmű stójából atyafi- hasz­not lehessen húzni, semmi más. Ezért azt mondjuk, hogy ha pappal kell foglalkoznunk, ha papot kell min­denáron választanunk és eltartanunk, hát akkor legyen is az a pap igazán pap elsősorban és azután esetleg atyafi, de ne megfordítva. Ne a hangos korteslárma döntse el, hogy ki legyen az új plébános, mint azt, hogy ki legyen a követ, hanem az a körülmény, hogy ki az, akinek az általánosság előtt elismert érdemei erre leginkább megvannak. Eme véleményét fejezi ki itt a többek nevében egy budai külvárosi hívő.

Next