Munkásélet, 1970 (14. évfolyam, 663-713. szám)

1970-09-18 / 700. szám

AZ ÖTSZÁZÉVES D­ÓZSA ötszázéves, és alakja a kérő! "*A h­ídokban is frissen él, ragyog. Neve nem kopott el, nem veszett a múlt homályá­ba, szellemét — mint a költő dalolja — „a tűz nem égeté meg", harca e tájak és emberek közös, örök értéke. Románok, magyarok, szászok, székelyek, szerbek és szlovákok társadalmi és nemzeti fel­­szabadítási küzdelmének jelképe. Ne­ve 1514 óta milliók számára bátorítást, reményt, harci kiáltást jelentett. Marok­nyi dőzsölő kisebbségben viszont félel­met, dühöt fakasztott, és bármennyire is igyekeztek Dózsa lázadó, bátor alak­ját, vértanúságát nem tudták a fele­ő­désbe utalni a múlt uralkodó osztályai. A tüzes trónra ültetett parasztvezér az elnyomott népek harci összefogásá­nak szimbóluma lett. Dózsa György halhatatlan. Hazánk dolgozó népe, a szomszédos országokkal és az egész világ haladó közvéleményével együtt ezen az őszön emlékezik meg születésének ötszázadik évfordulójáról. Bölcsője hazánkban, a Kovászna megyei Dálnokon ringott, küzdelmének színteréül is főleg e tájak, a bánáti, aradi és a Körösök vidékének síksága, az erdélyi hegyek szolgáltak. Zászlói alatt százezer román, magyar, szerb, szlovák, kaszás, kapás és fejszés jobbágy sorakozott fel, ostromolta Te­mesvárt, Aradot, Világost, Nagyvára­dot, Kolozsvárt, egészen a Székelyföl­dig, Barnaságig rázza, döngeti a hűbé­ri társadalmi rendet. Százezer rabság­ban sanyargatott ember változtatta végső kétségbeesésében munkaeszközét, a Kaszát és a kapát fegyverré, és nem a török hadak ellen fordította, hanem közvetlen ellensége, vérszopója, a ne­mes, a hűbérúr, a földesúr, a püspök, az ispán, a feudális rend megannyi képviselője és hatalmassága ellen. A küzdelem heve és a hatalmas terület, melyet lángba borított 1514 tavasza és nyara a középkori Európa egyik kiemel­kedő osztálycsatájává emeli a Dózsa György vezette nagy parasztlázadást. Engels az erdélyi parasztság általános háborújának nevezi ezt a nagy törté­nelmi eseményt. S joggal, hiszen a né­met parasztháború mellett a Dózsa-lá­­zadás földrészünkön alapjaiban rázkód­­tatta meg a hűbéri rendszer társadalmi­politikai alapjait. Következményei mé­lyek és messzehatók voltak : az 1514 őszi vadállati vérengzés a feudális urak embervadászata, Dózsáék égetése és a lex-Werbőczi — mely a parasztságot, az akkori társadalomnak ezt a legné­pesebb osztályát „örökös jobbágyság­ra" ítélte és újabb terheket helyezett a vállára — meggyengítette az otomán előretöréssel szembeni népi ellenállást. Következett Mohács, Magyarország, majd Erdély is elvesztette függetlensé­gét. Mégis, ha a történelmi távlatokat ösz­­szevetjük az idővel, ennek az esemény­nek az igazi jelentősége és Dózsa bá­tor alakjának nagyszerűsége abban áll, hogy csaknem egy fél évezreden át táplálta e tájak lakóinak közös harci hagyományait. 1514 és Dózsa György ragyogó fejezetet írt be a harci egy­ségbe összeforrott néptömegek küzdel­mének történetébe. Dózsa mindig hűen élt e tájak dol­gozó embereinek tudatában. Az 1514 évi nagy parasztlázadás mártírjának szabadságért és egyenlőségért küz­dő alakja ma értékesebben és ragyogóbban áll előttünk, mint va­laha is a múltban. Egyetlen nagy családdá összeforrott pártvezette szo­cialista nemzetünk idézi emlékét, alak­ját , az ötszázéves halhatatlan Dó­zsa Györgyöt. MIHALKA ZOLTÁN A­z iparfejlesztés, egyebek között azzal is jár, hogy növeli a munkásosztály számát az összlakossághoz vi­szonyítva. Az intenzív és gyorsütemű társadalmi mozgás az egész, lakosságot érinti, de különösen kihat a falusi fia­talság életpályájára. Iskolázta­tás, szakképesítés, vagy szak­mai átképzés útján állandóan nő a társadalmi mobilitás. Ennek a folyamatnak szub­jektív vetülete a szülőknek az a félre-óvó-gondoskodó örök óhaja és törekvése, hogy a gyerek többre vigye, mint az apa. Vagyis ez esetben : sza­kadjon ki a parasztsorból. A szülők nemcsak hogy támogat­ják, de gyakran maguk kezde­ményezik az átrétegződési tö­rekvést. A városbajutás leghozzáfér­­hetőbb útja az iskola. Ezek kö­zül is az ipari szakiskola, amely azzal az előnnyel is jár, hogy az ifjú hamar jut önálló keresethez. A parasztgyerek két-három év alatt ipari szak­munkássá válik, gyárba, város­ba kerül, megváltoztatja egész társadalmi státuszát. Az állam nehéz milliókat költ arra, hogy ez a tömeges átrétegződés mk­­nél korszerűbben, könnyebben és eredményesebben valósul­jon meg. AZ ÉREM MÁSIK OLDALA az, hogy az átrétegződés nem öncélú szakmai, pozícióbeli át­menet egyik társadalmi osz­tályból a másikba. S noha a területi helyváltoztatás és át­képzés többnyire egybeesik a „karrier csinálással“, a folya­matnak lényeges gazdasági, képzettségi, művelődési, sőt po­litikai vonatkozásai vannak. Ugyanis nem kevesebbről van itt szó, mint a jövő munkásosz­tályának formálásáról. Ezt pe­dig gonddal, körültekintéssel, roppant nagy felelősségérzettel lehet és kell végezni. Országos szinten a faluból a városba áramlás gyors folyamata a tár­sadalmi homogenitás irányába mutat. Az egyén törekvése és a társadalom szükségletei rendszerint harmonizálnak, hi­szen iparunk oly rohamosan fejlődik, hogy mindenki a ma­ga képességeinek és hajlamai­nak legmegfelelőbb tevékeny­ségi területek között választ­hat. Hogy aztán mennyire tart ki és illeszkedik be az önként választott szakterületen, az nem mindig tőle, vagy nem csak tőle függ, hanem az egész munkaközösség s mindenek­előtt a szakszervezet és a KISZ gondoskodásától. Legalábbis er­ről győződtem meg a kolozsvá­ri ARMATURA üzemben, ahol a fiatalok beilleszkedésének néhány szakmai, emberi-társa­dalmi vonatkozását tanulmá­nyoztam. KESERGŐ UTÁNPÓTLÁS Ebédidő van, riportom fősze­replői kint majszolnak az ud­varon. Reggel : szalonna, sajt, kenyér. Délben : kenyér, sajt, szalonna. A vacsora *. • hason­ló.A srácok többsége tavaly­előtt végezte a nyolc általá­nost, jövőre lesznek 18 évesek. Nem a pénzkereset hozta ide őket, ezeknek még nem a zse­bük az istenük. Jöttek a pá­lyakezdők lelkes kezdősebessé­gével, hogy szakmát tanulja­nak. Nos, a szakmát szeretik is — annál kevésbé a kénysze­rű, s valljuk be, sokszor indo­kolatlan velejáróit. — Pardon, — mondja egy virgonc fiú — nem az önté­­szettől, hanem a lapáttól, a ta­licskától csömöröltünk meg. Azt hittük, öntőnek képeznek ki, de inkább olyan tedd-ide­­tedd­ odák vagyunk, mint a hajdani inasok. Irimesnek már „hajtásija van" : talicska-sofőr. Roman és Morar utánfutó-ra­kásban jeleskedik. Székely Ba­lázs és Péntek Béla lapát-szak­értő. Ha így megy, egészen jó, szakképesített napszámo­sok leszünk. A stílusuk osztályon felüli. Azt mondja az egyik : kritikus helyzetben vagyunk. Amikor lehet, hazamegyünk, de ha a szüleink érdeklődnek , na mit tanultatok ? nem tudjuk, mit hazudjunk. Mert a szakmából nem tanultunk semmit. — Éppenséggel semmit ? — De — sietnek a válasszal hárman is — egy évharmadig volt hetente négy óránk, tech­nológiára, rajzra s egyebekre. De abbamaradt. Csak a lapát maradt. Kizárólagosan a rako­dást gyakoroljuk. — Szeretnénk már hasznos szakmunkát végezni — mond­ja a nagykapusi Tóth Gáti Fe­renc — de telik az idő, és mi hol vagyunk még ettől ? Ez a mondat keserves-komo­lyan hat a kedélyekre, öröm­mel, nógatás nélkül jöttek az iparba, s látják, hogy itt alig törődnek a jövőjükkel. Negy­venkét leendő öntő­ből alig akad kettő-három, s amelyiket egy év alatt legalább , egyszer odaállítottak volna f­ormázni­­önteni. Amit a talicsk­a melgi elleshettek a szakm­az édeskevés az üdvösség­hez ’ — Miféle szakember fek­szünk mi egy év m­­glva, _ nyilallik beléjük a ké­rdés ' — A mesterek, z­aunkások nem tanítanak bennete­ket .. — Dehogynem. A n­aunkások tanítanának, ők jók — , mondja Cristian Radu. — De ha oda­­állunk az öntök m­ellé, Ign ron-mester. Rajna­-ma­ster­­ jó­záróan-mester, s part vncs­olnak vissza a lapáthoz, ta­­jg­ához, öntvényhordáshoz : „ Na, mi lesz fiúk, mi lesz ? A­ ki razsa­, úszik a napja ! Mars vissza a helyetekre !“ Rajnai mester úgy kiabál ránk, min­tha ma_ szek-mühelyben inas­zkmrni!Írik. De hogy tanítsanak b , , re, azt nem. fcppen ^gTM_ turnek. Védőruha, bakancs bőrkö­tény, lábszárvédö eg­yk fjgn sincs. Ilyen házatta­n ezt ke_ látom, már ak mu iniavédel­­mi szempontból ser ^ tehetik oda őket önteni. — De nem ám — month a pöttömnyi Péntek Bé­la __Még úgy járunk mi is, m­int Sipos Dezső, meg Duşa Va­sile. Őket odarakták a kemenc­éhez,nél­kül, hogy kellőképp­ jatat­ták volna. Az e ^ ,„tés­ nél balesetük volt. 1 kór_­ház, elképzelheti, m' os’. Né­­hányan nyomban el mentek innen. Elmentek trae­­ristának, pincérnek, ki hova­­ jött, mi többiek maradtunk,­­ meg­ szerettük a gyárat s , .­­­ . , mei re­ménykedünk, hogy mégiscsak túl leszün­k i , - . ik a ho­moklapatoláson, s akkor majd képzettségünknek m­egfelelően tevékenykedhetünk. Még egy év valahogy eltelik. A szakma­­ért meg kell ijed­ . Mondom neke me­nek csak szépen vissza, s rak­ják tovább a nagy temperáló üstöket. Erre is szükség van. — Azt tudod legalább, miért rakod üstbe a homokot, mire jó a temperálás ? — Honnan a ménkéből tud­nám ? — feleli Székely Balázs keresediesen. MELLÉBESZÉLÉS Itt van 132 státuszt cserélő ifjú, tanulni szeretnének, de egyelőre a gyár termékeinek nevét sem ismerik. Kuliznak, búsongnak, vígadnak, tereferél­nek, de lógós egy sincs közöt­tük. Teljes munkalendületről, persze, korai lenne még beszél­ni, hiszen sokuk még innen van a tizenhaton. Törvény sze­rinti műszakjuk : hat óra. Ez alatt az idő alatt befogják őket mindenféle, szakképzettséget nem igénylő munkára, csak ép­pen mesterségre nem tanítják Hát jó ez így ? ... Nem tartozik közvetlenül az ügyhöz, mégis megemlítem . Három héttel e cikk megírása előtt 15 kérdéssel fordultam az üzem vezetőihez. Hogyan bizto­sítják a munkaerő-utánpótlást ? Mit tesznek azért, hogy az ifjú szakmunkások, tanulók és fris­sen végzettek minél könnyeb­ben beilleszkedjenek a terme­lésű" "Elégedettek-e a fiatalok szorgalmával, szakmai képzett­ségével ? Milyen lehetőségek mutatkoznak az ifjak szakmai és kulturális fejlődésére ? És más hasonló kérdéseket tettem fel. Három hét kellett ahhoz, hogy a kérdések... végülis megválaszolatlanok maradja­nak. Mert amit válaszként kaptam, az inkább mellébeszé­lés, félremagyarázás. Hogy ál­landó politikai-nevelő munkát fejtenek ki köztük. Hogy moz­gósítják őket tervfeladataik teljesítésére, szakmai és politi­kai színvonaluk emelésére, stb., stb.... Gyáron kívüli sorsuk és hogylétük iránt senki sem ér­deklődik. Szabadidejüket úgy töltik el, ahogy tudják. Az üzem 350 fiatal munkásának és tanulójának se otthona, se ét­kezdéje. Nem azt mondom, hogy ilyesmit most külön mi­attuk építsenek, de egy kis jó­akarattal bejuttathatnák őket más vállalatok otthonaiba és étkezdéibe. A szakszervezeti bizottságnál Mindru Ioan azt állítja, hogy­­ „a végzetteket és a munka­helyi szakképesítésre jelentke­ző fiatalokat nálunk nagy sze­retettel fogadják. Ezek az ifjak be vannak osztva a legjobb szakmunkások mellé, akik ön­zetlenül segítik őket...“ Ez enyhén szólva : túlzás. Az ön­­tő-formázó tanulók helyzetéről a szakszervezet, úgy látszik, hiányosan informált. Arra a kérdésre, hogy elég­ségesnek tartja-e azt a gondos­kodást, amellyel a fiatalok szociális-kulturális igényeit ki­elégítik, Mindru elvtárs azt vá­laszolja, hogy igen. Öltöző, für­dő áll a rendelkezésükre, s a szakszervezet őrködik afölött, hogy a Munkatörvénykönyvben előírt jogokat, a munkaidő, pi­henőszabadság, munka- és vé­dőruha juttatás szempontjából, mind az idősek, mind a fiata­lok esetében tiszteletben tart­sák. Ezzel punktum, kész , a gondoskodás kimerült. FÜGGŐ KÉRDÉSEK A gyár igazgatója éppen sza­badságon volt, pedig tőle is szeretném megkérdezni : 1. Ki­nek teszünk jót azzal, ha tűr­jük, hogy a tanulókat napszá­mos munkára fogják ? 2. Mi­lyen teljesítményt várhatunk ezektől az ifjaktól egy év múl­va, amikor önállóan kell majd dolgozzanak ? 3. Az öltöző hiá­nyos, a frissen jött munkások­nak nem jut elég szekrény. A fürdőben egy év óta, hol van melegvíz, hol nincs. Pedig ön­tödében mindig kellene. Ezek miatt a körülmények miatt már sokan otthagyták a gyá­rat. A második évnegyedben felvettek 90 embert, ugyanak­kor távozott 82. Ez a 91 száza­lékos fluktuáció, azt hiszem, országos csúcs. 4. A szomszédos Tehnofrig vállalatnak jó ét­kezdéje van : miért nem jár­nak ott közbe, hogy a gyár 350 nem családos fiatalja rendsze­resen meleg ételt kapjon ? 5. S végül, visszatérve a fiatalok beilleszkedési problémáira : Nem kellene ezeket a többnyi­re faluról bekerült ifjakat min­den vonatkozásban több gon­­doskodásban-atyáskodásban ré­szesíteni ? Ők a jövő, ők az aranyfedezet. Termelési eredményeit tekint­ve, az Armatura nemcsak köze­pes-jó, hanem élvonalbeli üzem Kolozs megyében. „Nagy a haj­sza — mondta nekem a főmér­nök. — Olyan magas az ütem, hogy egy-egy ügyre csak fél­mondatok jutnak.“ Az iramban, természetesen, de csöppet sem helyénvalóan háttérbe szorul­nak a termelés emberi, alanyi vonatkozásai. Az üzemvezető­ség, meg a szakszervezet körei­ben még mindig az a hibás gondolkodásmód érvényesül : „Menjen a termelés, a többi nem számít !“ Ez nemcsak, hogy ellenkezik a homocentri­­kus morálunkkal, de ellent­mond a szocialista termelési viszonyoknak is. Embert a gép mellé — ezt régen is megvaló­sították. A mai cél : humani­zálni a termelést úgy, ahogy a párt és a kormány dokumentu­mai megkövetelik , megterem­teni nemcsak a fejlett techni­kát, hanem a termelés legmeg­felelőbb emberi feltételeit is. Mert ez a szocialista vállalatok egyik alapvető ismérve. ÁBRAHAM JÁNOS Az utánpótlást nevelni kell! Az első napok kíváncsisága : mi van az új tankönyvben ? — 1 — 4 felvétel mm sikerült Dános Miklós karcolata M­ásnap istentelenül letolták. És Totó úgy érezte, hogy ez volt a legigazságtalanabb dorgálás amit életében ka­pott. Azzal kezdődött, hogy az esti hangverseny ismét unalmasnak ígérkezett. Mint mindegyik, Totót a legkisebb mértékben sem érdekelte a zene. Eleinte még várt valami csodára, de egyhamar kénytelen volt bevallani önmagának, hogy hiába. Maradt tehát a felvevőgép, az élesre állított ob­jektív, a tiszta, árnyalt kép. — Az én hülye jószívem hozott ide — panaszkodott —. Közel három éve volt tévé-operatőr. Eseményriporternek in­dult, vagy ahogy ő mondta : „vívmányfényképésznek“, nagy ritkán dokumentum­filmeket is forgatott. Közben pedig ön­ként vállalkozott egy-egy sporttalálkozó megörökítésére. Mert az volt az igazi, titkos szenvedélye. Most pedig ez a koncert-sorozat. — Könyörgöm, küldjetek valami kultúrembert oda — kapálózott a határozat ellen. De a zenei szerkesztő, akit Vox néven szólított az egész stúdió, — ez a lobogó hajú, erősen rövidlátó, szórakozott kis emberke — oda sem figyelt, csak hümmögött nagyokat és azt válaszolta, hogy a megnyitó hang­verseny egyenes adásban is megy, de azért a második tételt filmezni kell. — Az örökkévalóság számára — tette hozzá. Azt mondot­tad, hogy nem értesz hozzá ? Tudom, ez nem atlétikai ver­seny — izgalom, célszalag — de majd megszokod... Totó pedig minden este bekényszerítette magát szűkre szabott sötét ruhájába, tiszta inget vett és pontos időben megjelent a nyolc órára hirdetett koncerten. Ellenőrizte a felvevőgépet, beállította a távolságot, megmérte a fényerős­séget, kipróbálta a „hangot“, s várta, hogy valamikor a hang­verseny közepe felé Vo­r odasuttogja : „Start, Totó !“ Aztán három-négy perc múlva : „Kész ! Célszalag !“ T­V 2 — és két óra m­ara­dnalhn.­ Tíz perc elfoglaltság érezte magát agány. Mert Totó­­ rettenetesen egyedül mások mit értenek a koncertteremben. Nem értette, hogy nem azt, ami nem m­ind éreznek. És miért mondják szép­lenni Totó szeretetszé.­ Bizarr érzés értők között értetlennek értő lenni aki emilt volna együtt érezni a többiekkel. Zene­körött k­iülérette­tt tapsot' lelkesedik « teremmel. Így a rek r lVUl ■ ez]~ magát, a beavatottak nagy tömegéből ki­­re es­ve es a ■arva nem ajíatva kitaszítottnak, magányos­ 3 «*­­**. Minden áldott estenka]aval’ TM9yon is jelen volt a teremben, seny, vagy talán ’­ két héten keresztül. Tizennégy hangver­­déselőtt a zongorat még annál is több­ Volt olyan nap, hogy a koncerten dolgversenyen’ délután az operában, este pedig azok közé az embe ot± egy­ kicsit élvezte a helyzetet. Mert­­lent a fantoska,niszek közé tartozott, akik szereltek m­egfúr­ennek Hüzen ein? langyos vizében- 10 aztán tág tere nyilt den mozdulatát s háromezer férőhelyes nézőtér figyelte min­­zik őt, mint a szó sokszor az vol az érzése, hogy többen vé­dett , hol elgondolt pistát. Eszerint is viselkedett. Szinészbe­­n védőtokot és drogozva járta körül a gépet, hol felkattintotta les gesztusokkal k­imai arckifejezéssel bámult bele, hol szé­len közelében ál'leiltegetett társa felé, aki a pódium közvet­­ke fejhallgatóra s f‘ Aztán rátapasztotta fülét az apró, szür- SOS-jeleket fogott .Mint egy , a fajává rádiós­ tisztje aki gátta a semmit , ki az éterből feszült arckifejezéssel hall­__ képzelte __ vo^ ilyenkor maga a megtestesült televí­závalbalátás évezn s a huszadik század technikai csodája, a­­ gombnyomására ?des álmainak megvalósítója. Mintha az jelekből, az e/ekb­ indult volna el az éter hullámain az apró elvigye milliók ottomos impulzusokból összeálló kép, hogy tortába az eseményt. z igazat megi emberből H­allva’ Totóban volt valami a mai modern ami új és pihetetlen érzékenységgel fogta fel mindazt, szinte természetes ,rszerd- kis falusi fényképész fia volt, aki na a műhelynek s *’s elkerülhetetlen módon örököse lett vol­­, , ,­ ,vele együtt a falusi életmódnak, de a sorsa máshogy alakult,­­ . ..... , , nkerült kiszakadnia a régi környezetből. — Jól áll neke ..... „ . . . .... ma televízió, nemde ? — szokta kérdezni és a munkáját nem ... , . , . , . .­­ cserélte volna fel mással a világ minden kincséért. Sokat ul , . , . . ___________________azott, járta az országot, rávillant a szeme . Falragaszok, újsághírek .■ teszik közzé, hogy Zsilvöl­­gyében a két szakmai isko­la , a petrozsényi és a lupé­­nyi ezen az őszön új ággal bővült: bányászat, lakatos­ság és villanyszerelés mel­lett a fiatalok a bánya­gé­pesítést is kitanulhatják. Az új szakma születése nem véletlen. Amint isme­retes, a bányászat is, ha­zánk többi iparához ha­sonlóan, óriásit fejlődött. A technika és a tudomány a föld alatt is mind nagyobb teret hódít, a fizikai mun­kát egyre több helyen vált- Iskola­bővítés ja fel a gép. Az ember fel­adata, hogy vigyázza és ve­zesse a nagytem­elékenysé­­gű gépeket. Ám ez, ha fizi­kai erőt kevesebbet igé­nyel is, viszont magasabb iskolai végzettséget, alapos műszaki ismereteket köve­tel, mint a lapát vagy a fejtőkalapács. Hisz az új szakmát gyakorló munkás nem elégedhet meg a szén­fejtés régi módszereinek is­meretével. Neki ismernie kell a rábízott gépeket és a modern bánya technoló­giáját. Az új tanonc a 3 éves iskola után tulajdon­képpen nem is bányász lesz, hanem technikus a bá­nyagépek karmestere. Új szakma ez, s tegyük rögtön hozzá, hogy jó szakma. A két iskola várja a pá­lyaválasztás előtt álló ifja­kat, a modern bányászat holnapi úttörőit. andrás Károly Park... a könyvtárban Nehéz a dolguk az üdülők és gyógyfürdők könyvtárosai­nak. Hiszen aki idejön,,az nem olvasni jön, legalábbis nem elsősorban ezért. Mindenkit vonz a kellemes, napfény, a szabad levegő, a csendes sétá­­lás, a parkokban folyó tere­­fere, így igan ez Herkulesfü­r­­dőn is. Mit tehet ilyenkor a könyvtáros ha azt akarja, hogy „menjen a bolt“? Alkalmaz­kodik a helyzethez és előszedi összes szakmai csábeszközeit. Mint Iliescu Mircea és beosz­tottjai Ionaşcu Livid meg Uşu­­relu Constanţa. A vendégek, a parkot szeretik? Hát ők park­­hangulatot teremtettek... bent a könyvtárban: mindennap friss virágot helyeznek ez ol­vasótermekbe. Nem feledkez­nek meg arról, hogy a gyógy­fürdőn különböző foglalkozású emberek kezeltetik magukat­: reggelenként sorjában elren­dezik az asztalokon a szakúj­ságokat­ és folyóiratokat, hogy mindenki első pillantásra meg­találja a maga kedvenc olvas­mányát. Herkulesfürdőre is az or­szág minden részéből érkez­nek vendégek, akik még a pi­henő napjaikban sem akar­­­­nak elszakadni otthonuktól: a könyvtár asztalain előkészí­tett megyei lapokból értesül­hetnek a legújabb otthoni e­­seményekről. Az irodalom- és művészetkedvelők sorra vehe­tik a Románia Literara-t, az Utunk-at, a Viaţa Româneas­­că-t, az Igaz Szó-t, a Contem­­poranul-t és a többi folyóira­tot. A külföldiek vagy az ide­gen nyelveket ismerő itthoniak pedig naponta olvashatják a VHumanité-t, a L’Unita-t, a Workstime-t, a L'Humanite Dimanche-ot. Akit az irodalmi művek érdekelnek, az elsétál a könyvtár szekrények előtt s ki­választja a magának tetsző re­gényt, novellát, vagy verseskö­tetet. Ha netalán régebbi köny­vet keres, megtalálja azt is a 34 800 kötet — között­ük na­gyon sok magyar, német és francia és angol nyelvű — kö­zött. A könyvtárosok „hódított eszközeinek tárházában egyéb is található : az idén már 55 irodalmi estet rendeztek. Volt szavalóest és Kérdezz-feletek verseny, Irodalmi törvényszék és találkozó neves írókkal, könyvvita és eszmecsere fo­lyóiratokról. Jó munkájuk egyik csúcs­pontját az időszerűség és a sajátosság jellemezte. Az idén a Beethoven-év ke­retében a herkulesfürdői mű­velődési házban is megemlé­keznek a halhatatlan művész­ről. A könyvtár azonnal be­kapcsolódott a nemes akcióba. Magyarázatokkal egybefűzött zeneaudíciót szervezett, felol­vasást tartottak a zeneszerzőről írt regényekből, ismertették a művész életének főbb állomá­sait. Bizonyára sok vendég emlé­kezetében megmarad az Emi­­nescu-est is. Szavalatok, élet­rajzi adatok ismertetése,­­könyvkiállítás, felolvasás kor­társak műveiből, zenésített Eminescu-versek előadása tet­te változatossá az irodalmi estet. Az elmúlt napokban a für­­dőtelep kulturális életének fő eseménye a Herkules'70 folk­lórfesztivál volt. A tudomá­nyos, kulturális, művészeti rendezvényekből bőven kivet­te részét a könyvtár is: külön kiállítást rendezett a hazai népművészetet tárgyaló mű­vekből. A tudományos elő­ter­jesztések után bibliográfiát ajánlott azoknak, akik részle­tesebben is tanulmányozni szeretnék az előadott témát. Népművészeti reprodukciókat, népdal, stb. gyűjteményeket állított ki. Csábító és marasztaló a nap­fény, a zöld pázsit, a virító virág a kinntartózkodásra, de az üdülök azért elég sűrűn át­lépik a herkulesfürdői könyv­tár küszöbét, mert mindig szá­míthatnak valami kellemes meglepetésre. SZEKERES LAJOS Népball Szalontán, a szakszervezeti­klub nagytermében került mű­sorra Fábián Imre az irodal­mi kör titkára rendezésében egy szokásostól eltérő népbal­­lada-est. Bálint Péter a Marosvásár­­h­elyi Színművészeti Intézet II. éves hallgatója tolmácsolá­sában tizenkét népballadában gyönyörködött a szalontai ko­­ ada-est zönség. S hogy mennyire igénylik ezt a tiszta forrásból eredő műfajt, az is igazolja, hogy zsúfolásig megtöltötték a termet. A ballada-estet több köz­kedvelt Bartók-mű tette még hatásosabbá, Tulván Gizella zenekonzervatóriumi hallgató zongorakíséretével. MILLYE IBOLYA 3 — az újdonságra, a nagy változások képére. Csak koncert, zenei fesztivál ne lett volna soha a világon! És pont most. Őszidő­­ben, ezen a fénnyel, melegséggel teli szeptemberben. Ahe­lyett, hogy boldogan csatangolna a Küküllő-menti szőlődom­bokon, vagy elnyújtózkodna egy halászbárkában a Dunán és hagyná, hogy ringassa, dédelgesse a viz, a nap. Este kikötne egy halásztanyán s nyársonsült dunai halat enne az őszi csillagok alatt. Utána dobrudzsai bort inna. Persze partner is akad mindig. A lányok szeretik az ilyen kirándulásokat,­­ pláne, ha filmfelvevő gépe is van az embernek. Ehelyett koncert, ismét hangverseny... szimfónia___opus 61.... négy tétel... aztán egy külföldi szólista. Vox szomorúan nézegette Totót és a hosszú szünetben óvatosan kikérdezte : — Nem érdekel ?... Hám... Nem érted a zenét ?... Hám... Majd meglátod egyszer... Valami téged is lassan­­lassan megragad... Nem hiszed ?... Hám... —­s megtöröl­te olmatlan szemüvegét... — Hidd el, itt is van célszalag, csak láthatatlanabb. Csöngetnek, menjünk a terembe. Sóhajtott. A hangversenyterem ismét megtelt. Halk du­­ruzsolás hullámzott végig a közönség fölött, a szűrt fényű előcsarnokban modern cipőkben lépegettek a tornyos-kon­tyos nők. Szinte lehullott róluk a kinti sietség, az utca fe­szültsége, az otthon gondja. A tompított zajban mintha min­den földi súly elhagyta volna az embereket. Totó bosszankodott, mert egy idős izgága úriember elfog­lalta a helyét. Leült a lépcsőre, s a felvevőgép háromlábú támasza között nézett a pódium felé. Ki sem nyitotta a mű­sorfüzetet. Jóformán azt sem tudja, mit játszanak, s ki a di­rigens. Vox is leült mellé a lépcső fokára és magyarázóan szólt Totónak. — Enescu hat perc... Hindemith négy... Mahler négy... Én majd beintek — mondta. Vigyázz, légy résen. A tegnapi felvételekkel nem remekeltünk túlságosan. Az izgága öregúr szemrehányóan nézett feléjük. Tekintete, testtartása felháborodást és csöndet parancsolt. Valami olyas­mit mondott, hogy legyen vége ennek a szentségtörésnek. El­végre ez koncertterem és nem tévé stúdió. Totó pontosan megértette a néma szemrehányást. K­éséssel kezdték a koncertet. Felcsendült Enescu zenéje. Totó kezdett odafigyelni. Érdekes... Az utóbbi időben, a „zenemérgezés“ hatására — ahogy önmagában ne­vezte ezt az állapotot — mindjobban szárnyalt a képzelete...­­ — Milyen jól lehet pihenni, gondolkozni, emlékezni, álmodozni ebben a dallam­fürdőben. Vox hangja térítette magához. — Start, Totó !... hám, gyorsabban ! — Totó kelletlenül ment a felvevőhöz. Szeme rátapadt a kép keresőjére. Elszállt a varázslat. Az öregúr szemrehányó tekintete kísérte Totó minden mozdulatát. A szünet után megváltozott a színpadkép. Ilyet sem látott még életében. A zenekar levonult, csupán tíz ember maradt a pódiumon. A zongora feketesége uralta a színpadot. Két hárfa romantikus ízzel egészítette ki a képet, a szemben ülő fúvósok pedig mintha oda sem tartoztak volna. Paul Hinde­mith : zongoraverseny két hárfával és fúvósokkal — opusz 49 — pillantott a műsorfüzetbe... Megszólalt a pódium. Furcsa, bizarr zene volt. Mintha egy darabig elmélkedett volna az együttes, aztán kivált egy dal­lam és a zongora átvette, vitte, röpítette a magasba. Totó előbb érdeklődéssel aztán mind izgatottabban figyelte a hang­szerek párbaját, vitáját, enyelgését, viccelődését, s egyszer csak úgy érezte, mintha ez a zene az ő nyelvén szólna a te­remhez. ...Hé, hó emberek, ujjongott fel Totóban valami. Hiszen kezdem érteni, ez hozzám beszél. Feszülten figyelte a színpadon folyó különös zenei dialógust , a dallamot, a rit­must és hirtelen úgy érezte, hogy a nagy felfedezést, ezt a csodát el kell mondania valakinek. —Vox, hallod-e — suttogta a társának — valamit akarok mondani —. És félhangosan, izgatottan hadarni kezdett. Az öregúr számára ez több volt a kelletténél. — Pszt. Csend legyen — szólt feléjük dühösen. S még hoz­zátette —: Civilizálatlan banda... Majd megmutatom én nektek... ... Totó megszeppenve elhallgatott. Tudta, hogy az öregúr nem tréfál. . . .­­— Start, fiú ! Hallod ? Indulunk! — szólt hozzá néhány perc múlva Vox. Az operatőr nem mozdult. Vox kutatva, gyanakodva nézet a zenébe merült társára. — Hát így?... Hát ez is megtörténhetik ? — A Hindemith-koncert felvétele nem sikerült. És az öregúr is reklamált. Rossz, nagyon rossz napja volt Totónak. Csak akkor derült fel az arca, amikor Vox meleg barátsággal átölelte a vállát s azt mondta : — írjuk be a kísérő lapba, hogy elszakadt a szalag — majd egy lélegzetvételnyi, cinkos szünet után... — pontosabban: a célszalag. Ugye, Toto "

Next