Munkásőr, 1981 (24. évfolyam, 1-12. szám)

1981-03-01 / 3. szám

osztottja. Meghibásodott az MB 88-as­­ toronydaruja. A rajparancsnok nehéz terepen, gödrökön, buckákon, mély sárban bukdácsolva, tapasz­talt versenyző rutinjával ve­zette célba a gépkocsit, s oly fürgén kezdett a munkához, mintha a javítás is a ver­senyfeladathoz tartoznék. Be­szélgettünk a darukezelővel. Megtudtuk, hogy a darus munkája is veszélyes. A bajt a szabályok pontos betartásá­val lehet megelőzni. Főként az emelési súlyhatárra kell vigyázni. Gémtőben maxi­mum négy és fél tonnát sza­bad emelni, harmincöt méte­ren pedig csak egy egész ki­lenc tized tonnát. A szabály megszegése tragikus követ­kezményekkel járhat: eldől a daru, kezelője könnyen ször­nyet halhat. Nagy anyagi kár keletkezik, termeléskiesés. László Miklós fegyelmezet­ten, következetesen betartja a szabályokat, s a teljesítménye is elismerésre méltó. Vezetői elégedettek munkájával. Nemrég jutalomként üdülési beutalót kapott Szocsiba. Ez­­évben pedig Leningrád— Moszkva túrára készül fele­ségével. Megtudtuk, hogy szakmailag és politikailag egyaránt szorgalmasan képe­zi magát. Marxizmus—Leni­­nizmus Esti Egyetemre jár. Szerettünk volna többet is tudni róla, de a rajparancs­nok indulásra sürgetett ben­nünket.­­ — Kész. Mehetünk! — Ha lehetne még egy fel­vételt a gém tetején ... kér­leltük. Hajthatatlan volt. — Sajnos nem tehetem. Ez egy órányi kiesést jelentene, s bennünket nagyon várnak már a Szentendrei úton. — Akkor talán ott... — Ott sem lehet. Nem olyan jellegű a hiba, hogy a gémre kellene mászni. Egyéb­ként onnan is tovább kell mennem. Talán majd más al­kalommal ... — majd zavar­tan mondta — Megkérem az elvtársakat... ha lehetne, nem vinném vissza magu­kat ... az kiesést, kerülőt okozna. Kiszállhatnának az Örs vezér téren, s onnan a Met­róval . .. Dehogy haragudtunk, sőt éppen ez tetszett a legjobban. A szerénysége, a kötelesség­tudása. S ilyenek a többiek is, az ÉGV munkásőrei. Al­egységgyűlésükön is meggyő­ződtünk róla. Minden felszó­laló érintette a termelési ér­deket. Kérték, vagy követel­ték, hogy az illetékesek előre­látóan szervezzék igénybevé­telüket, időben küldjék ki az értesítést, gondoskodjanak he­lyettesítésükről. Miattuk egy percig se szüneteljen a munka. Zs. Gy. Hírnevet teremtő munka Visítva topognak a hízott sertések az alig néhány négy­zetméteres „karámban”. Mint­ha éreznék, hogy létük per­ceken belül véget ér. Nem fáj az áramütés, pillanat csu­pán, egy rándulás . .. aztán megvillan a böllér­kés. És ki­folyik a vér ... A szegedi Húskombinátban, naponta több ezer négylábú felett mondják ki a halálos ítéletet. S bár a nagyüzemi termelés miatt a hagyomá­nyos böllér­munka megszűnt, a sertések feldolgozása alig változott. A pörkölés, mosás után konveyorra feszítve fu­tószalagon érkeznek a vágó­­csarnokba a hízók, ahol fehér köpenyes és sapkás hentesek várják az állatokat. — Műszakonként ezernégy­száz állatot belezünk és ha­sítunk. Ez nagy fizikai erőt követel. Itt még mindig ha­gyományos módon dolgoznak a szakemberek. Nézze csak, az a bárd, amivel a két kol­léga váltva dolgozik, közel öt­kilós. Ezzel műszakonként mintegy háromezer csapást tesznek. A gépesített konveyor mellett a gerinchasító fűrész jelent nagy segítséget, amivel könyebb és minőségileg jobb munkát végezhetünk — mondja Kiss János munkás­őr, aki tizenöt éve dolgozik az üzemben, s a sertésvágó csoportvezetője. Szemmel láthatólag nincs könnyű dolguk a csontozók­­nak sem. A Húskombinátban, ahol a híres Pick-szalámi ké­szül, évente hatszázezer ser­tést és huszonhatezer marhát dolgoznak fel. Több mint ezer vagon szalámit, hatszáz va­gon sertéshús-készítményt és százötven-százhetven vagon szárazkolbászt készítenek. Ta­valyi árbevételi tervük meg­haladta az ötmilliárd forin­tot, ebből a belföldi értékesí­tés három, az export pedig közel két milliárd volt. Kiss György munkásőr ap­­rócsontozást végez. — Párban dolgozunk. Ket­tőnknek egy műszakban tizen­egy és fél marhát kell kicson­toznunk — mondja — de köz­ben szaporán villog kezében a kés. Bal kezén acélsodrony kesztyű csillog, köpenyét pi­ros foltok tarkítják. Viszont majdnem patyolattiszta a kö­penye Juhász Gyula szakasz­parancsnoknak, aki a töltő­kötöző üzem vezetője. Érthe­tő. Itt már a mérlegelés, a keverés, az aprítás, a töltés és a kötés történik. Ez a sza­lámigyártás utolsó előtti tech­nológiai folyamata. — Ennél a munkánál, az importált Kramer-gyorsvágó a legfontosabb — magyaráz­za. — Százhúsz kiló húst dol­goz össze egyszerre a különbö­ző fűszerekkel, aztán automa­tikusan továbbítja a patronok­ba, amelyekbe hatvan kiló hús kerül, amit aztán légmentesí­tünk. A hatfokos üzemcsarnokban megállás nélkül működnek a töltőgépsorok. Párba rakják a rudakat, amelyek keretre ke­rülnek, majd a füstölőbe, ahol több napig érlelődnek. (dalmát) Kiss János Juhász Gyula 27

Next