Mureşul, 1938 (Anul 9, nr. 1)

1938-01-23 / nr. 1

Utzul 2 Lei Exemplarul CENZURAT Arsul IX. No. 1. Tg.-Mureş, 23 Ian. 1938 Redacţia şi Administraţia: Piaţa Regels Ferdinand No. 23-30. Organ al Partidului Naţional-Ţărănesc din judeţul Mureş. Redactat de un Comitet Redactor responsabil: Br. ION BOZDOG. ABONAMENTUL: Pentru ţărani ... 30 Lei Pentru intelectuali , 100 „ NOUL AN care trebuia să aducă pentru ţară o schimbare totală a metodelor de conducere de până ieri şi să înscăuneze la conducerea ţârii un guvern care să fie expresiunea adevăratei voinţe a mulţimilor exprimată în alegerile din 20 Decemvrie 1937 — nu ni le-a adus. In vieaţa politica a ţârii noastre s’a adeverit de astădată o veche zicală poporală „Bă-mi Doamne ce n’am gândit, să mă mir ce m’a găsit“, aşa că noul guvern îşi va coase pe steagurile sale, alături de crucea încârligată şi vorbele „Nu-i pentru cin’ se găteşte, ci pentru cine se nimereşte.“ Altfel nici n- om putea vorbi despre stările de astăzi, căci, sau întrebarea pusă ţării cu prilejul alegerilor pentru Cameră şi Senat a fost serioasă şi atunci ţara a răspuns cu vârf şi îndesat, că guvernarea liberală a fost o bătaie de joc pe spinarea ei nenorocită timp de patru ani şi că pe lângă toate fagăduelile şi mijloacele de corupţie nu-i mai vrea nici pe ei nici pe cari sunt cei ce formează guvernul ele astăzi, sau a fost o risipă zădarnică de bani dinvutul ţârii şi atunci lucrurile sunt şi mai triste. Noul an a îngropat însă totuşi două beli vechi cari păreau fără vindecare în trupul năcăjit al neamului nostru şi anume: întâia, că mie deajuns să ai guvernul şi cu ei îţi vei putea alege parlamentul, cum se credea ca sigur până la 20 Decemvrie şi a doua, că dreptul de vot universal dat ţărănimii a devenit o armă de care poporul se foloseşte cu ştiinţă şi cu voinţă care trebuie să devină deplin liberă în viitor. Cei cari l-au încătuşat mai mult, au minţit şi l-au furat au fost izbiţi cei dintâiu în alegerile din Decemvrie. In locul al doilea alegătorii şi-au arătat dispreţul pentru cei cari ameninţă acest drept cu dictatura făţişă sau ascunsă, şi cari numai prin promisiuni deşănţate (că vor expropria casele dela oraşe, că vor împărţi din nou toate pământurile) au reuşit să mai încurce lumea prin unele părţi ale ţării, după ce i-au adăpat zie şi săptămâni întregi nu numai cu vorbe de aceste ci şi cu rachiu şi vin din belşug. Noul an însă va aduce o trezire repede şi generală a ţării şi în vreme mai scurtă de cât bănuesc unii, va birui cauza sfântă a mulţumii: DEEPTATEA. » Ea a mai fost pălmuită şi la această cotitură a drumului istoric ce şi urmează neamului nostru. Credem că a fost ultima palmă ce i s'a dat şi Dumnezeu va ajuta în noul an: DREPTĂŢII. In vederea bunei reuşite în apropiatele alegeri sunt rugaţi toţi prietenii noştri ca să ţină cea mai strânsă legătură cu şefii lor de organizaţii tocate, cu şefii de sectoare şi de plasă Orice veste răspândită la sate că partiul nostru s’ar uni cu liberalii sau cu alţii, o declarăm de mincinoasă şi răuvoitoare intereului obştesc. Partidul nostru cu cât va fi mai mult nedreptăţit cu atât se va întări şi va lupta şi mai dârz. CONVOCARE. Prin aceasta sunt invitaţi dnii membri ai COMITETULUI JUDEŢAN ai organizaţiei noastre la şedinţa ce se va ţinea SÂMBĂTĂ 29 IANUARIE, orele 11 dimineaţa în sala restaurantului APPOLLO, cu următoarea ORDINE DE ZI: a) Examinarea situaţiei politice. b) Fixarea candidaturilor pentru Cameră şi Senat. Toţi dnii membri sunt rugaţi să se prezinte necondiţionat. Prezenta publicare ţine loc de invitare. Preşedintele org. jud., Dr. Ioan Vescan. Secretar general, Dr. Ion Bozdog. Moui Numărul de faţă trebuia să-l pimiţi — iubiţi cetitori — d incă Dumineca trecută — dar mai tare decât voinţa noastră este dreptatea celor ce ne cârmuesc. — Vom apărea în viitor când vor vrea alţii şi nu când dorim noi. Intre timp a căzut ca o ploaie răcoritoare peste inima înfierbântata a ţării : ‘împlinirea dorinţă pe care se vede că toată ţara a avut-o, să începem iar alte alegeri. Aşa că pe ziua de 2 Martie sunt fixate noui alegeri pentru Camera Deputaţilor, iar în 4 Martie la Senat, în 6 Martie, iar la Senatul Consililor Comunale. Ce-am făcut la 20-22 şi 28 Decemvrie, s-a anulat, fără ca noul Parlament măcarsă fi fost chemat să se constituie — aşa după cum au cerut toţi şefii de partide dela cel mai mic şi până la cel mai mare partid. S'a vorbit intr’un timp că guvernul ar fi avut de gând să scadă cota de 40% şi să schimbe legea electorală. Aceasta s’a dovedit de neadevărat. Legea electorală a rămas tot aşa în această parte, adecă, numai dacă un partid întruneşte 40 % poate primi cinstea de a avea 280 deputaţi, alegeri. Dacă nu întruneşte niciun partid acest procent trebuie să se facă tot ca în Decemvrie trecut, să se împartă numărul deputaţilor după voturile primite pe ţară de fiecare partid. La nouile alegeri însă nu mai sunt semnele vechi. Un Decret Lege apăru în 18 Ianuarie a şters vechile semne şi dă pentru fiecare partid câte un punct sau mai multe. Partidului nostru i s’au dat 5 puncte............ Acesta va fi deci semnul nostru în alegerile apropiate. Cinci degete de la mână vor strânge ştampila de vot ş vor aşeza-o pe cele 5 puncte. S’ crezut poate că ţărănimea e aşa de întunecată că nu ştie să numere decâ unul cât şi-a luat guvernul, dar ziua de 2 Mărţişor va convinge pe toate lumea că ţărănimea noastră e şi deşteaptă şi conştientă de dreptul său de vot şi se va descurca uşor dintre punctele pe cari i le pun în faţă îi nădejdea că şi va pierde răbdarea ş va trânti ştampila pe locul intâiu. La timpul potrivit Vă vom da şi alte desluşiri pe cari le vom socoti necesare Votaţi cu încredere în apropiatele alegeri semnul partidului naţional ţârănesc. Foaie verde păpădie Astăzi MIE, mâine TIE