Műút, 2018 (63. évfolyam, 65-68. szám)

2018 / 1. szám (65.) - Szabó Gábor: Szemben a Medúzával (Bán Zsófia: Turul és dinó)

KRITIKA 52 SZABÓ Gábor Bán Zsófia esszékötete a múlttal történő szembenézés lehetősé­geinek elmélyült és gazdag forrásanyagra támaszkodó elemzését nyújtja, miközben az írások személyes, esetenként szenvedélyes retorikája az olvasót is szinte érzéki módon képes érintetté tenni a tárgyalt témák végiggondolásában. A kötet három fejezetegysége, a Kulturális tér és emlékezet, a Kép­regényes vadon és a Képes és képtelen emlékezet tematikai és gondolati rétegei elegánsan épülnek egymásra, az egyes esz­­szék közt esetenként motivikus átjárások , gondolatritmusok, ismétlődő elméleti megfontolások argumentálása stb. — is erő­sítik a kapcsolódást. Mintegy függelékként, a könyv második részeként csatlakozik mindehhez a kötet végi demo­kritikák sora, amely a közelmúlt hazai aktuálpolitikai eseményeinek sze­mélyesen fűtött krónikája. Ez a szerkezet akár Henry Rousso gondolatának demonstrációja is lehetne, mely szerint az emlé­kezetpolitikai tér működése egyúttal újfajta politikai cselekvés­formák létrejöttét is jelenti, hiszen a Turul és Kínó első felének elméleti megfontolásokat és lehetőségeket hasznosító elemzései a demo­kritikákban mintha az ellenállás politikai gyakorlataiban aktualizálódnának. Már az első fejezetegység felvezető írása, a Rosszkedvünk nyara felsorakoztatja azt a metafora-készletet, amely szinte a kötet egészének szemléleti és hangulati pozícióját keretezi. A Keatstől kölcsönzött negatív képesség, a rosszkedv különféle kul­turális megjelenései, illetve a romok közt létezés szépségének el­fogadása (ez utóbbi óhatatlanul az Utas és holdvilág romok közti patkánylétről szóló rezignált zárlatát juttatja eszembe) egyszerre jellemzi az emlékezetpolitikai tér állagát és a jelen ehhez való viszonyának milyenségét. Bán könyve ilyenformán mintha csak Aleida Assmann Rossz közérzet az emlékezetkultúrában című könyvének szomszéd­ságában pozícionálná magát, annál is inkább, mivel a Turul és dínónak, a talán nem is annyira titkos főszereplője szintén a bűn­tudatnak és a kompenzációnak a bonyolult viszonyrendje. Bán esszéi, lett légyen bármi is a közvetlen tárgyuk, azt járják körül, miképpen integrálhatja egy nemzet, egy kultúra a maga bűnök­kel (is) terhelt előtörténetét egy közösségi önképbe. Miképpen kompenzálhatja az emlékezetgyakorlatok rituáléja a történel­mi elfojtásokat, illetve ezek elmaradása miféle sebeket ejthet a nemzet kollektív tudatán, fertőzheti meg mindenkori jelenét? Az Aleida Assmann által feltett kérdés érzésem szerint legalább annyira Bán Zsófia kérdése is: „hogyan kell megformálni ezt az emlékezetkultúrát annak fényében, hogy ez a jövő milyen aktu­ális problémákat, veszélyeket, kihívásokat és lehetőségeket rejt?” Az emlékezés tudattalanba szorításának és folyamatos ha­lasztásának ára a bűntudat nyugtalanító érzésének megjelenése a kultúrában, amiért csak ideig-óráig képes kárpótolni mindaz, amit történelmi és civilizációs haladásnak szeretünk tekinteni. Az emlékezetreprezentációk tétje — és erre törekszik Bán Zsófia könyve is — tehát részben e pszichológiai konfliktus feloldása, mégpedig a jövőért érzett etikai felelősségvállalás jegyében. A kö­tet írásai egyféle terápiás munkának, gyógyító hatású analízisnek tekintik a jelenben munkálkodó múlt homályos eseményeinek tisztázását, így aligha véletlen, hogy a kötet többször is Freud unheimliche-fogalmát hívja segítségül érvelésének alátámasztásá­hoz. (133, 162) A jelent formáló múlt eme kísérteties, egyszer­re idegen és otthonos tapasztalatában — akárcsak a Bán-esszék módszertanában — szintén az időrétegek kockázatos egybecsú­­szása igényli a terápiát. Az eltérő időpillanatok együttállásának vizsgálata a kötet írásainak állandó szempontja, az Augusztusi láz — »Hát végre!«’’ című szöveg például teljes egészében az I. világháborús és a kortárs Magyarország mindennapjainak egy­másba montírozásán nyugszik. Az utóbbi évtizedekben — ahogy Pierre Nora fogalmaz — a történelem általános politizálódási folyamatának lehetünk tanúi, és ez nem csekély részben az emlékezeti diskurzusok szin­te minden tudományos és művészeti megnyilvánulási formáját érintő elszaporodásának köszönhető. Korunk egyfajta kulturális muzealizáció (Hermann Lübbe) tárhelyévé lett, a globálissá váló emlékezet-diskurzusok átadásában a nyugati kultúra mohón ku­tatva elfeledett emlékei után, saját anamnézisének, kortörténe­tének kérlelhetetlen vizsgálójává változott. A felejtéstől való páni félelem, a múltra szögezett éber tekintetek fényében a jelen sze­replői rossz esetben puszta felelősökké, bírákká vagy vezeklőkké válnak az ősök bűneiért, miközben a jelen és a múlt határai vala­miféle történeti prezentizmusban láthatatlanná válnak. A Turul és dínó címet viselő esszé felidézi Nietzsche egyik gondolatát A tragédia születéséből, ahol a német bölcselő a „ki­­elégületlen modern kultúra csillapíthatatlan történelmi szükség­­letei”-nek magyarázatán töprengve ennek okát a „mitikus anya­föld” elvesztésében találja meg. (27) Aligha találhatott volna Bán Zsófia olyan passzust, amely egyrészt pontosabban jelölné ki a kortárs kultúra tendenciáinak egyik domináns vonulatát, illetve amely elegánsabban jelölné ki esszékötetének elemzési irány­vonalát. (Hadd tegyem hozzá, a Nietzsche által feldobott érem másik oldalán korunkban a jövőtől való félelem, az idő és a tér széttöredezettségének ijesztő tapasztalata is kirajzolódik.) Mindezért tehát Bán kötete — jóllehet legszűkebben vett tárgya az idő — alapvetően térképzeteken, jelesül különböző mélységmetaforákon keresztül argumentál. Imént említett író­(Bán Zsófia: Turul és dínó, Magvető, 2016)

Next