Művelődés, 1971 (24. évfolyam, 1-12. szám)

1. szám

2 TARTALMAS ÉS HATÉKONY MŰVELŐDÉSÉRT Felszólalás a Nagy Nemzetgyűlés 1970 decemberi ülésszakán Az 1971. évi állami tervjavaslatból és költ­ségvetés-tervezetből ismételten kiviláglik a párt és a kormány egész társadalmunk iránti gon­doskodása. Az összes nemzetgazdasági ágak összhangú, tudományos szellemben való fejlesz­tését a nemzeti jövedelem szüntelen gyarapítá­sát, ésszerű elosztását irányozzák elő. Száza­dunkban, a tudomány és az ipari civilizáció oly erőteljes és gyors fellendülésének korszakában, nem válhatnánk korszerű és valóban szuverén állammá, ha nem biztosítanák, nem ösztönöznék mind a termelőerők, a műszaki-anyagi alap fej­lesztését, mind a nép állandó nevelését. A népet az ismeretek magasabb színvonalára kell emel­nünk, s ugyanakkor tudatosítanunk kell társa­dalmi és erkölcsi felelősségérzetét. Mi az emberi lényt nem egyszerű, szüntelenül tökéletesíthető építőerőként, nem a termelési folyamat része­ként fogjuk fel, hanem olyan komplex szellemi lényegként, amely szüntelenül önmaga tökélete­sítésére, szellemi gyarapodására törekszik, amely tudatos létének határát más bolygók, más vi­lágok felé is kiterjesztve megváltoztatja a ter­mészetet, s ezáltal önmaga természetét. Ilyen értelemben a művészet és a kultúra a népek életének meghatározó, halhatatlan lénye­gét képezi ; a teljes megvalósulás érzetét nyújtja az embernek, nemeslelkűvé teszi, alkotó tettét az örökkévalóság pályájára, magát pedig a leg­szélesebb emberi közösség síkjára helyezi. A román nép számára a kultúra és művészet alapvető tényező, amely az idők folyamán, a történelem mostohaságait lebírva hozzájárult nemzeti létének fenntartásához, nemzeti öntuda­tának érvényesítéséhez ; olyan tényező, amely­ben kifejezésre jutottak kiváló adottságai, amelynek segítségével sajátszerű magyarázatot keresett az emberi lét kérdéseire. Napjainkban a kultúra és a művészet nemcsak a személyes kiteljesülés lehetőségét jelenti, ha­nem nagy társadalmi dimenziót nyer. Ezért tár­sadalmunk, és így kultúránk egységes marxista­­leninista világnézet alapján való egészséges, harmonikus és kiegyensúlyozott; fejlesztése szem­pontjából az egyik legfontosabb probléma az, hogy a művészeti-irodalmi alkotás és annak a tömegekbe való behatolása között megteremtsük a dialektikus arányt, vagyis a kölcsönös kap­csolatot. Egyrészt — a közösség szellemi szük­ségleteit és törekvéseit figyelembe véve — ösztö­nözzük a művészeti alkotás értékének szakadat­lan növelését, másrészt ugyanolyan ütemben biz­tosítsuk a nép legszélesebb rétegei értelmi szín­vonalának, felfogó képességének az emelését. Ezeknek az alapelveknek a gyakorlati meg­valósításához, a rendszerünk éveiben kifejtett rendkívüli erőfeszítéseknek köszönhetően, ma a művelődési intézmények egész országot átfogó hálózatával, felszereléssel, berendezéssel, vagy könyvekkel gazdagon ellátott intézményekkel, az alkotás kiváló hajlékaival, a kultúraterjesz­tés nagyszerű központjaival (színházakkal, film­stúdiókkal, mozitermekkel, könyvkiadókkal, mú­zeumokkal, könyvtárakkal, művelődési házakkal stb.) rendelkezünk. A művelődési intézményekben folyó gazdag és változatos nevelő és népszerűsítő munka ki­terjed a lakosság széles rétegeire, abban részt vesznek a forró hazafiságtól fűtött román, ma­gyar és német értelmiségiek tízezrei. Állampol­gári küldetésük tudatában az írók, zeneszerzők, képzőművészek, tudósok, mérnökök és tanárok lelkesedéssel és odaadással vesznek részt abban a nagyszerű munkában, amelyben az ismeretel­méleti tényező szervesen egybehangolódik az eti­kaival, a tájékoztatás a neveléssel. Ebben a munkában — az itt ma megvitatott dokumentumok szellemének megfelelően — a kulturális és művészeti intézmények legfőbb fel­adata az, hogy főképpen a különféle alkotási és

Next